מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהדוחות חקירה בטיחותייםחליפה קרובה בין שני מטוסי נוסעים (73-09)

חליפה קרובה בין שני מטוסי נוסעים (73-09)

דוח חקירה מס' 73-09 של תקרית חמורה של חליפה מסוכנת בין שני מטוסים, שארעה בתאריך 17/12/2009, מעל נתב"ג, בין מטוס בואינג 747 של לופטהנזה, שרישומו D-ABVY, לבין מטוס בואינג 737 של אל על, שרישומו 4X-EKH.

המחשות גראפיות של האירוע

לדוח זה מצורפות ארבע המחשות גראפיות, שבוצעו במשרד החוקר הראשי במערכת להמחשה גראפית, על פי נתונים שהתקבלו מה"קופסאות השחורות" של מטוס לופטהנזה ומטוס אל על.
מבט על
מבט צד
מבט ממגדל הפיקוח
מבט מתא הטייסים של מטוס לופטהנזה

תקציר האירוע

ביום חמישי, בשעות אחה"צ, לאחר המראת מטוס צסנה 337, על מסלול 26 בנתב"ג, קיבל מטוס אל על מדגם 737-800B-, בטיסת 339 ELY לאמסטרדם, רשות להתיישר על המסלול ולהמתין לרשות המראה. ההמתנה של מטוס אל על התארכה ובינתיים מטוס של חברת "לופטהנזה" מדגם 747-400-B, בטיסה 686-DHL, מפרנקפורט לנחיתה בנתב"ג, היה בגישה סופית קצרה, בתהליך ILS26.
לאחר שמטוס הצסנה פינה את ציר מסלול 26, קיבל מטוס אל על רשות להמריא. תחילת ריצת ההמראה של מטוס אל על התעכבה ופקח הטיסה שלח את מטוס לופטהנזה, שהיה כמייל מהמפתן, סביב. מטוס לופטהנזה הלך סביב מעל ציר מסלול בעוד שמטוס אל על המריא מתחתיו, מעט לפניו. בהמשך קיבלו שני הצוותים המעורבים באירוע הוראות הטסה, ממערכות ה -TCAS  במטוסיהם, להפרדת גובה ביניהם. מטוס הלופטהנזה הופנה שמאלה ע"י המגדל, מעט מאחור ומעל מטוס אל על.
המרחק ביניהם היה בטווח אלכסוני קרוב ל- 250 מטר. בשני המטוסים יחד היו 428 נוסעים ואנשי צוות.

תרשים האירוע
תרשים האירוע


דו''ח חקירה מספר 73-09

 

הודעות החוקר הראשי

שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
שני, 10 פברואר 2020
נחיתה כבדה, שבר ציר גלגל וירידה מהמסלול (9-20)
מס' הודעה: 1327 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) הפסקת חקירה לתאונה שאירעה בתאריך 28/1/2020 לאז"מ דריפטר שרישומו 4X-HFQ, במנחת עין ורד.
קרא עוד...נחיתה כבדה, שבר ציר גלגל וירידה מהמסלול (9-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה