מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהגורמים פיזיולוגיים

גורמים פיזיולוגיים

100_phisical.jpg
הצגת העקרונות הבסיסיים של הפיזיולוגיה התעופתית, המתייחסים לתנאי העבודה והסביבה, כפי שהם מקבלים ביטוי בתעופה האזרחית. כמו כן, ניתן תיאור קצר של היחס שבין האדם למערכות, לבין הדרישות הגופניות והנפשיות המוטלות על צוותי אוויר, ולהיבטים הרפואיים-ביולוגיים, המסייעים לפעילות בטוחה של תעופה אזרחית.
היצור האנושי הינו מרכיב חשוב ביותר במערכת התעופה, וצוות בריא ומיומן הוא תנאי מוקדם לטיסה בטוחה ויעילה!
  • השפעות על בטיחות טיסה

    גורמים פיזיולוגיים המשפיעים על בטיחות טיסה
    ההתפתחות המהירה של התעופה בעשורים האחרונים והכמות הגואה של משתמשים בטיסה כאמצעי תחבורה, עוררו מחקר נרחב על ההשפעות הפיזיולוגיות שיש לגובה על גוף האדם, על מנת להגדיר גבולות נסבלים ובטוחים של חשיפה לגובה, ולפתח את אמצעי ההגנה היעילים ביותר. בנושא זה, יובא תיאור קצר אחר התפתחויות טכנולוגיות, במערכות הדחוס בתא הנוסעים ובמערכות אספקת חמצן, שכל תכליתן לאפשר קיום חיים בסביבה עוינת
  • אובדן התמצאות

    הטסת כלי טיס היא משימה מאתגרת החושפת את הטייס לסכנות אפשריות רבות. אחת מאלה היא תופעת אובדן התמצאות במרחב, המוגדרת, כחוסר אפשרות לפרש נכון את מצב כלי הטיס, גובהו ומהירותו ביחס לקרקע, או לנקודות ייחוס אחרות
  • עייפות בתא הטייס

    המלחמה בעייפות בתא הטייס
    קיימת חשיבות רבה להתבוננות עקבית ומסודרת אחר התנהגות אנשי צוות האוויר, לפני שהעייפות הופכת גורם משפיע בתא הטייס. בין השאר, חייבים לעמוד על המשמר ולעקוב הדדית - קברניט אחר הקצין הראשון ולהפך, על מנת לגלות סימני עייפות הדדיים
  • לחץ נפשי וטיסה

    מתחים הם חלק בלתי נפרד משגרת חייו של האדם. בלתי אפשרי לקיים חיי שגרה, בלי להתנסות, במידה מסויימת, של מתחים. תמיד היה המין האנושי נתון לשינויים, אבל היום הם נפוצים יותר ומופיעים בקצב שעד כה לא היה מוכר. מעבר לכך מתברר כי,  לכל אדם דרושה מידה אופטימאלית של מתח, על מנת לתפקד ביעילות ולבצע מטלה נתונה, כמו הטסת מטוס
  • טיסת לילה

    הצד האפל של טיסת לילה
    טיסה המבוצעת בכללי טיסת ראיה (כט"ר) טומנת בחובה סכנה גדולה יותר בלילה מאשר במשך היום. לא זו בלבד שסוג מסוים של תאונות אופייני ללילה, אלא שסוג מסוים של תאונות קורה רק לאחר רדת החשכה. בחלק זה מפורטות הסכנות העיקריות שטומנת טיסת ה-כט"ר בלילה, בשלבי ההמראה והנסיקה, בזמן השיוט ליעד, ובשלבי ההנמכה והגישה לנחיתה
  • הקברניט בטיסה

    האם הקברניט הוא גם רופא
    טיסה במטוסי נוסעים הפכה עממית, כשמאות מיליוני בני אדם טסים כל שנה. במקביל מתגברת עיסוקה של המדיה בנושאים כמו "מוות בטיסה", "סינדרום טיסה", "נזקים קצרי וארוכי טווח מטיסה", "נחיתות חירום רפואי" וכיו"ב. כתוצאה מכך מתרבות התביעות נגד חברות התעופה בהאשמות כמו "הזנחת בריאות הציבור, למען הקטנת הוצאות התפעול". על עובדי חברות התעופה וביניהם הקברניטים, מוטלת החובה לעשות את המרב כדי לשרת כראוי את הנוסעים. שרות החייב לכלול גם הצלת חיים, הקלת כאבים וסבל, ומניעה, ככל הניתן, "נחיתות חרום רפואי".
  • הרעלת פחמן חד חמצני

    פחמן חד חמצני – האויב שאינו נראה
    במשך שבע השנים שחלפו, נרשמו  כ-20 תאונות, שנגרמו על ידי הרעלת פחמן חד-חמצני, ושנבעו מתקלות במערכות הפליטה/חימום של המטוס. איש מאיתנו אינו רוצה להיות חלק מקבוצה קטנה אבל הרת אסון זאת, ולכן, מודגשים כאן כמה דברים שאפשר לעשות, על מנת להימנע מלהפוך קורבן לרוצח זה בתא הטייס
  • אשליות אופטיות

    האומנם "טוב מראה עיניים..."?
    אם טסים עם שמשה מלוכלכת, או שרוטה, יכולה שמשה כזאת לגרום, לעיתים, לטעויות בהערכת גודל ומרחק עצמים, בלי שהטייס יהיה מודע לכך שהוא קורבן לאשליה אופטית. גם שימשה נקייה לחלוטין יכולה לגרום טעויות.אימון ספציפי המיועד להכרת מצבים בהם תיתכן קיומה של אשליה אופטית, וכיצד האשליה מעוותת את העולם החיצוני, יגביר וישפר את יכולתו הטבעית של הטייס לפצות על מקרים בהם מה שנדמה לו שהוא רואה - אינו מה שבאמת נראה.
  • עומס חום

    אחת ממתנות הטבע שבהן נתברכה ארצנו היא השמש. אומנם זאת מתנת חינם, אבל אליה וקוץ בה: חשיפת יתר לחום ולקרינה המגיעים מרחבי היקום, טומנת בחובה סיכונים בעיקר בחודשי הקיץ החמים. בשל אפקט החממה, עולה הטמפרטורה בתא הטייס בכ-6 מעלות, בנוסף לחום הנפלט מגוף היושבים בתא.

  • פרישת טייסים

    האם לאפשר לטייס להיות בטל בשישים ....?
    הרהורים ומחשבות על גיל פרישה לטייסים
 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 11 אוקטובר 2017
השתבשות נחיתה של מרחף ופגיעה קשה בקרקע (69-17)
מס' הודעה: 1202 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 69-17 לגבי תאונת מרחף באתר הרחיפה במבוא חמה בתאריך 4.8.2017
קרא עוד...השתבשות נחיתה של מרחף ופגיעה קשה בקרקע (69-17)
רביעי, 11 אוקטובר 2017
קנגורו בנחיתה ונזק לקדמת המטוס (68-17)
מס' הודעה: 1201 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 68-17 לתאונה שארעה למטוס טכסן HYN, בתאריך 10.10.2017 במנחת ראשון.
קרא עוד...קנגורו בנחיתה ונזק לקדמת המטוס (68-17)
שני, 09 אוקטובר 2017
אובדן שליטה ונפילה לשטח סבוך (66-17)
מס' הודעה: 1200 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 66-17 לתקרית שארעה בתאריך 7.10.2017 למרחף שיצא מאתר הר האר"י.
קרא עוד...אובדן שליטה ונפילה לשטח סבוך (66-17)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה