מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

אירועים רפואיים בטיסות

חברת "בריטיש איירוויס" פרסמה, כי בשנה החולפת ארעו בטיסותיה כ-3,600 אירועים רפואיים, מתוכם כ-80 אירועי לב (לא פורסמו מקרי המוות וסיבותיהם). בארה"ב עלולים למות בזמן טיסה כ-100 בני אדם בשנה הקרובה.

ואצלנו?

טיסה במטוסי נוסעים הפכה עממית, כשמאות מיליוני בני אדם טסים כל שנה. במקביל מתגברת עיסוקה של המדיה בנושאים כמו "מוות בטיסה", "סינדרום טיסה", "נזקים קצרי וארוכי טווח מטיסה", "נחיתות חירום רפואי" וכיו"ב. נושאים כמו "קרינה", "לחץ אוויר נמוך", "איכות האוויר בתא", "היחס בין חמצן לדו תחמוצת הפחמן", "תנאי יובש קיצוניים", "פקקת ורידים בטיסות ארוכות טווח" וכיו"ב, מתחילים לתפוס מקום חשוב בתודעת הציבור.

כתוצאה מכך מתרבות התביעות נגד חברות התעופה בהאשמות כמו "הזנחת בריאות הציבור, למען הקטנת הוצאות התפעול".

עלינו כעובדי חברות התעופה וביניהם הקברניטים, מוטלת החובה לעשות את המרב כדי לשרת כראוי את ציבור לקוחותינו - הנוסעים. שרות החייב לכלול גם הצלת חיים, הקלת כאבים וסבל, ומניעה, ככל הניתן, "נחיתות חרום רפואי".

מכיוון ששרשרת האחריות במקרים כאלה איננה ברורה, בחרתי לפרסם עקרי הצעת מחקר, המנסה להתמודד עם כמה מהבעיות האלה. אני מציע נקודת הסתכלות חדשה, השואלת: "מה יכול הקברניט לעשות?". אני מאמין, כי מענה הולם לשאלה זו, יסייע לציבור, לרופאים המזדמנים, או למתוכננים ולחברות התעופה, לטפל בביצועים הרפואיים הדרושים.

במשך ההיסטוריה התעופתית, נדרשו הרבה אנשי צוות אוויר לטפל בזמן טיסה במצבי "חרום תעופתי". מתחילת שנות ה-90 הבחינו, בהנחייתי, טייסים באל על בתופעת High Fly Syndrome.

תצפיות הראו, כי רוב הנוסעים שחשו ברע בזמן הטיסה, לא הראו כל סימני מצוקה על הקרקע. תסמינים של מחלות תת חימצון על הקרקע המופיעים רק בטיסת "FIH"

(Flight Induced Hypoxemia ) הופיעו בדרך כלל רק לאחר כ-30 – 60 דקות מזמן ההמראה.

אפשר לשער, שיתכן שחלק מנוסעים אלה סבל על הקרקע ממצב יציב, או חבוי של מחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה, מחלות דם וכיו"ב. אפשר גם, כי היו אצלם מחלות כגון "חזה אוויר", "נפחת" "תסחיפי אוויר" ו"גז כלוא". בדרגות הפחות חמורות שלהן אין מחלות אלה מעוררות בגובה פני הים תגובות אקוטיות לירידה בלחץ האוויר.

מכיוון שעל הקרקע נוסעים אלה הינם אסימפטומטיים (ללא תסמינים מובחנים). לא יכול ולא נדרש הסגל בנמל התעופה לסייע להם. לעומת זאת, עם ירידת לחץ האוויר בתא הנוסעים ועמו גם הלחץ החלקי של החמצן, עלולים נוסעים הרגישים לפגיעה, לפתח את התסמינים החבויים של מחלותיהם, עד כדי התקפים חמורים, כבר במשך שעת הטיסה הראשונה.

 

עודכן לאחרונה: שני, 30 אוגוסט 2010 13:31

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
שני, 28 אוקטובר 2019
דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
מס' הודעה: 1320 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.10.2019, לאווירון זעיר מסוג סוואנה, מס' רישום 4X-HIY, במנחת עין ורד
קרא עוד...דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
שלישי, 01 אוקטובר 2019
אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
מס' הודעה: 1321 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 74-19, לתאונה שארעה בתאריך 21.10.2019 לאווירון זעיר מסוג AEROPRAKT 22LS מס' רישום 4X-HYL, במנחת עין ורד
קרא עוד...אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה