מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי

האוויר אותו נושמים בטיסה

מקורו של אוויר בתא הנוסעים הוא באוויר האטמוספרי של גובה הטיסה. אוויר זה נדחס על ידי מדחסי הלחץ הנמוך במנוע (NI) ומוזרם מהם, בלחץ גבוה, אל מערכות מיזוג האוויר המזרימות אותו לתוך תא הנוסעים. בשליטה מתא הטייסים משחררים שסתומי ה-Outflow Valve חלק מאוויר זה חזרה לאטמוספרה ובכך נקבע הלחץ בתא הנוסעים.

הרכב הגזים בתא הנוסעים מתכונתי להרכבם באטמוספרה החופשית. אוויר זה יבש מאוד ועלול לתרום גם להתפתחות "פקקת ורידים".

בטיסה מסויימת, כמות החמצן מסוג O2, הזמינה ליושבים במטוס, עלולה להיות נמוכה מהערכים שצוינו. לתופעה זו מספר סיבות אפשריות:

א. החמצן כבד מהחנקן - מקובל לראות את שכבת האטמוספרה, כהומוגנית ביחסי הגזים שבה, זאת, למרות העלייה בגובה וההבדלים במשקלים המולקולאריים של החמצן לעומת החנקן, אדי המים ושאר הגזים. תופעה זו נוצרת בגלל הערבול המכני התמידי שלה.

עם זאת, בשכבת הסטרטוספרה השקטה משתנים יחסים אלה באופן אקראי. הרכב החמצן עלול לרדת והרכב החנקן עלול לעלות עם העלייה לגובה, באזורים גיאוגרפיים שונים, בתקופות שנה שונות, ולאורכה של היממה, בגלל ההבדל במשקליהם המולקולריים. חנקן-28 (N2 ), חמצן-32 (O2 ) ונטייתם של הגזים להתארגן בשכבות על פי משקליהם המולקולריים והאטומריים. לשינויים אלה השפעה משמעותית על חולים.

סוגי החמצן – היחס בין חמצן מולקולארי (O2) היפה לנשימה, למחזור הדם ולחמצון הרקמות בגוף, לבין חמצן אטומרי (O) ואוזון (O3) שאינם כאלה, משתנה לרעת הראשון, ככל שעולים בגובה ובעיקר בשכבות הגבוהות של הטרופוספרה, בטרופופוזה ובסטרטוספרה, בקווי רוחב שונים ובשינויים עונתיים ויומיים.

שכבות אלה, ובעיקר הסטרטוספרה אופייניות לטיסה בגבהים שבהם אנו משייטים.

ב. מניפות המחזור – Recirculation Fans. ברוב מטוסי בואינג המוטסים כיום מותקנות מניפות מחזור אוויר במערכת סגורה. תפקידן לסייע בהקטנת תצרוכת הדלק, הארכת חיי רכיבי המערכת והקטנת עלויות תפעולה. מיחזורו של האוויר בתא הנוסעים מקטין את אחוז החמצן בתערובת ומגדיל בה את אחוז ה-CO2. תופעה זו מחמירה ככל שהטיסה מתקדמת וככל שבתא יש יותר נוסעים. איכות האוויר הגרועה ביותר תתקבל לקראת סופה של הטיסה ובתחילתה של ההנמכה: שסתומי ה-Outflow Valve נסגרים, כמות האוויר הטרי המוזרמת מהמנועים מזערית, אחוז ה - CO2 בתערובת מרבית ונמשך מיחזורו של האוויר.

מעבר ליחסים הגרועים שבין החמצן ל-CO2 באוויר של תא הנוסעים, מתרבים באוויר זה עם התקדמותה של הטיסה, חומרים מזיקים, רעילים וגורמים מפיצי מחלות. נראה, כי הפסקת מניפות המחזור והפעלת ה-PACKS למצב HIGH עשויה לשפר את איכות אוויר בתא הנוסעים.

 

עודכן לאחרונה: שני, 30 אוגוסט 2010 13:37

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 21 אוגוסט 2019
תמרון חריף, איבוד שליטה והתרסקות (64-19)
מס' הודעה: 1319 | מידע על אירוע מספר 64-19, לתאונה שאירעה בתאריך 18/08/2019 למרחף באתר ארסוף
קרא עוד...תמרון חריף, איבוד שליטה והתרסקות (64-19)
רביעי, 21 אוגוסט 2019
נזק בפינוי לאחר נחיתה (60-19)
מס' הודעה: 1318 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 60-19, לתאונה שאירעה בתאריך 27.7.2019 לאז"מ זודיאק, סימן רישום 4X-HTM, ליד קיבוץ האון
קרא עוד...נזק בפינוי לאחר נחיתה (60-19)
שני, 19 אוגוסט 2019
הפסקת השימוש במנחת רבדים
מס' הודעה: 1317 | הפסקת השימוש במנחת רבדים - הודעת בטיחות
קרא עוד...הפסקת השימוש במנחת רבדים
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה