מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

האויב שאינו נראה

מתוך "WORLD AIRNEWS"

היה זה יום בהיר, נאה וקר, כאשר מטוס הקומנצ'י 400 המריא מנמל התעופה הוסנגטון שבקנזס, ארה"ב, בנתיב לעיר טופיקה, אף היא בקנזס. את המטוס הטיס רופא, שהיה בדרכו לסמינר שעסק ברפואה תעופתית. הרופא טס לבדו. תוך שהוא משייט בגובה 5,500 רגל, כשהטייס האוטומטי מוצמד. הטיסה נראתה שגרתית לחלוטין. הוא העביר את ברז הדלק למיכל הדלק הנוסף, כייל את מערכת הניווט לנמל היעד ונרדם.

המטוס קיזז עצמו לטיסת שיוט, כשהטייס האוטומטי מוצמד, וביצע טיסה ישרה בנתיב מעל קנזס, עד שאזל הדלק ממכליו ואז הוא גלש לנחיתה, ליד העיר קהיר, שבמדינת מיזורי. כאשר הטייס התעורר, הוא היה נבוך, חסר התמצאות וסבל מסחרחורות. הוא חשב שהוא עדיין באוויר. כאשר התעשת והתחיל להיות מודע לסובב אותו, הבחין הרופא, כי המטוס מונח על הקרקע, בתוך שדה קש.

המנוע היה דומם. כנפו הימנית של המטוס הייתה קרועה כמעט לגמרי, בגלל פגיעה בעץ. מלבד זאת, המטוס נראה כמעט שלם. הרופא סבל מחתכים קלים ומכות יבשות וסבל כאב ראש עז. הוא סיפר שאינו זוכר דבר על הנחיתה. היות שמנוע המטוס דמם, איש לא שמע אותו בזמן שהמטוס נחת בשדה הפתוח.

מה גרם לרופא להירדם? לא היה זה "מפגש מהסוג השלישי". הייתה זאת הרעלה של פחמן חד-חמצני, שנפלט מסעפת סדוקה, שאפשרה לגז חסר הריח לחדור אל תוך תא הטייס דרך מערכת האוורור. הסדק, שכפי הנראה נפער בסעפת, לאחר שבוצעה למטוס ביקורת התחזוקה האחרונה, היה מוסתר על ידי מגן החום, ולא ניתן היה להבחין בו בבדיקת לפני הטיסה.

הטייס-הרופא היה בר מזל. הוא ביצע שני דברים נכונים, אשר ככל הנראה הצילו את חייו. ראשית, מטוסו היה מצויד במכשור טוב, אשר שמר על טיסה אופקית של המטוס עד לנחיתתו. שנית, הטייס חדל לעשן שישה חודשים קודם לאירוע. עובדה זאת העלתה את שולי הצלת החיים שלו מעבר לשמונה עד עשרה אחוזים של עקומת ההפרדה חמצן-המוגלובין.

רמת הפחמן החמצני-המוגלוביני שהייתה בגופו עם היציאה מהמטוס הוערכה ב-44 אחוז (50 אחוזים נחשבים קטלניים בדרך כלל), ועם הגעתו לבית החולים, הרמה הייתה עדיין 36 אחוז. הפחמן החד חמצני (CO) מונע מהדם את היכולת להוביל חמצן לרקמות הגוף, למערכת העצבים ואברים חיוניים כמו הלב והמוח.

כאשר פחמן חד-חמצני נשאף לריאות, הוא מתמזג עם ההמוגלובין נושא החמצן של הדם, ויוצר בכך את הפחמן החמצני-המוגלוביני (COHb). מרגע התמזגותו עם ההמוגלובין, אותו תא המוגלובין אינו מסוגל עוד להוביל דם.

מיזוג COHb הינו חזק פי 200 מאשר מיזוג החמצן עם ההמוגלובין. אם כן, הפחמן החד חמצני נדבק ביעילות כמו דבק מעולה, ומונע מהגוף את החמצן שהוא זקוק לו כדי לשרוד. הצטברותו של COHb מיוחסת למידת הריכוזיות ולמשך החשיפה לגז. סיבוך נוסף של השפעת החשיפה נובע ממשך מחצית-החיים של ה-COHb בדם.

משך החיים של COHb הינו בערך חמש שעות. משמעות הדבר הינה שברמות חשיפה נתונות לחומר, דרושות יותר מחמש שעות עד שרמת COHb בדם תרד לחצי הרמה ההתחלתית, מרגע שהסתיימה החשיפה לגז.


 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:00

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה