מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

רגישותם של המעשנים

לדברי מכון הרפואה האווירית האזרחית של מינהל התעופה האזרחית האמריקני (FAA), עישון טבק מייצר באופן רגיל רוויה של 3% עד 10% COHb. אי לכך, המעשנים חשופים יותר להרעלת פחמן חד-חמצני בטיסה, היות שהם נתונים להרעלה חלקית כבר עם עלייתם למטוס. למעשה, יתכן שהם כלל לא יחושו בסימפטומים של הרעלת COHb. בגלל חצי החיים של COHb, המליץ המינהל שאנשים מעשנים ימנעו מעישון עד 12 שעות לפני עלייתם לטיסה.

אם יצטרפו אליך נוסעים, הדבר לא ישפר את סיכוייך, כפי שאפשר ללמוד מהסיפור הבא:

בתאריך 17 בינואר 1997, המריא מטוס פייפר דקוטה מנמל התעופה פארמינגדייל שבלונג-איילנד, ניו יורק בטיסת ראיה לסרנק לייק, ניו יורק, שנמצאת כשעתיים טיסה צפונה. הטייס, שצבר 700 שעות טיסה, והחזיק בהגדר מכשירים, הטיס במטוס את אימו, שהייתה בת 71 שנה, ואשר צברה בעצמה מעט שעות טיסה על מטוס צסנה 172.

30 דקות לאחר ההמראה שידרה האם למרכז הבקרה האווירית של בוסטון שבנה איבד הכרתו, ואינו מגיב. הן בקר הטיסה והן טייס במטוס אחר, אשר הצטרף למבנה עם מטוס הפייפר, ניסו במשך 15 דקות, אך ללא הצלחה, להנחות את הנוסעת ולהובילה לנחיתה בנמל העיר ברידג'פורט שבקונטיקט.

לאחר שחלפו ארבעים וחמש דקות מהמראת המטוס, דיווחה הנוסעת שהיא מתעייפת וחשה ברע, ואיננה מסוגלת להעיר את הטייס. לאחר מכן המטוס פנה צפונה, והחל לנסוק, והאישה חדלה לענות לקריאות בקשר.

המטוס נסק בהדרגה אל תוך ענן, שבסיסו היה ב-5,000 רגל, והמשיך לנסוק עד לגובה 7,800 רגל. הטייס במטוס המלווה איבד קשר עין הפייפר, אבל כשעתיים לאחר מכן הנמיך המטוס אל מתחת לעננים, וקשר העין עימו חודש.

הטייס המלווה דיווח שהוא רואה עשן יוצא ממנוע המטוס, ושאיש מהאנשים במטוס אינו יושב זקוף. נראה היה כאילו תא הנוסעים היה אפוף כולו עשן ושמנוע המטוס עישן. זמן קצר לאחר מכן, התרסק מטוס הפייפר אל תוך יער, ליד העיר אלטון בניו-המפשייר. שני האנשים במטוס נהרגו בהתרסקות.

בדיקות הדם הראו שדמו של הטייס היה רווי ב-43% של גז COHb, ואילו דמה של הנוסעת היה רווי ב-69 של הגז. ריכוזים ברמה כזאת מספיקים כדי לגרום לאובדן ההכרה. ועדת הבטיחות בתעבורה הלאומית של ארה"ב (NTSB) קבעה, שהיו בצינור הפליטה של המנוע סדק גדול וחור שנפער בו, אשר כל אחד מהם יכול היה לגרום לדליפת גזי הפליטה של המנוע אל תוך תא הנוסעים.

 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:00

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה