מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

מה אפשר לעשות

במשך שבע השנים שחלפו, נרשמו על ידי NTSB כ-20 תאונות, שנגרמו על ידי הרעלת פחמן חד-חמצני, ושנבעו מתקלות במערכות הפליטה/חימום של המטוס. איש מאיתנו אינו רוצה להיות חלק מקבוצה קטנה אבל הרת אסון זאת, ולכן, מודגשים כאן כמה דברים שאפשר לעשות, על מנת להימנע מלהפוך קורבן לרוצח זה בתא הטייס.

ראשית, חייבים להכיר בעובדה, שמחמם התא הינו האשם העיקרי, ושמטוסים חד מנועיים הם בעלי נטייה גדולה יותר להיות מעורבים בבעיה כזאת. רוב המחממים במטוסים קלים פועלים על ידי הזרמת אוויר מעל לסעפת. השימוש במחממים אלה בזמן שאדי הפליטה דולפים מבעד לסדקים בסעפת ודרך אטמים לקויים, גורם כל שנה לכמה תאונות מטוסים בלתי קטלניות וקטלניות, בגלל הרעלת פחמן חד-חמצני.

בכל המטוסים קיימת אפשרות לזליגת פחמן חד-חמצני אל תוך תא הטייס, אבל לא לפי תכנון המערכת. הן היצרנים והן FAA פרסמו אשגרים העוסקים בבעיה והסיכונים הכרוכים בה.

לרוב, מתרחש האירוע הזה במטוסים שנמצאים זמן רב יותר בשירות, אבל משנת 1998, דיווחה חברת צסנה, כי קיימת בעיית ביקורת איכות בחברת AEROQUIQ, המייצרת צינורות פליטה, המותקנים במטוסי צסנה מדגם S182. בתשעה עשר מטוסים מהדגם האמור הותקנו מפלטים כאלה.

מומלץ לרכוש גלאי פחמן חד-חמצני, ולהתקינו במקום בולט בלוח המכשירים. גלאים אלה עשויים להיות פשוטים, כגון גלאי נקודה כימית, או מסוגים מתוחכמים יותר. אולם, החשוב מכל, להדביק לצד הגלאי תווית ובה רשימת תיוג של התהליכים הדרושים, למקרה שבו מתקבלת אינדיקציה על הימצאותו של הגז הקטלני. אם הגז גובר על הטייס, הוא לא יוכל לזכור מה עליך לעשות במקרים אלה.

רשימות התיוג אמורות לכלול את סגירתן של תעלות החימום, ופתיחתם של כל פתחי האוויר הטרי. האם ידוע לטייס באיזו מהירות הוא יכול לפתוח בבטחה את הדלת, או החופה? לאחר ניסוי צריך לרשום זאת על תווית רשימת התיוג. אם קיים במטוס חמצן, צריכים להשתמש בו.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:01

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה