מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

מה הינך מחפש?

כמויות מסוכנות של פחמן חד-חמצני עלולות להצטבר בכל רגע, בזמן ההסעה, הנסיקה, הטיסה האופקית וההנמכה. בכל שנה גילו חוקרי התאונות, כי הסיבה לתאונות במזג אוויר קר הייתה הצטברות של פחמן חד-חמצני.

בעת ביצוע בדיקות לפני הטיסה, חייבים לבדוק את צנרת הפליטה של המנוע. בחקירת אחת התאונות, התגלה מפרק שבור, בדיוק מעל לצינור הגמיש של המחמם, שהוביל את האוויר החם אל תוך התא.

בחקירה לאחר תאונה קטלנית, התגלה, כי חדר לתא גז פחמן חד-חמצני, משני סדקים בצינור הפליטה, שלא ניתן היה לראותם בעין בלתי מזוינת. הסיבה: במבט רגיל נראה תפר ההלחמה בצינור תקין.

כשלים ותקלות נרשמו במכלול המולחם של מחמם התא מאזור מפלט הגזים. כשלים שעלולים לגרום לחדירת כמויות מסוכנות של פחמן חד-חמצני לתוך התא, כאשר מחמם התא בשימוש. בכמה מקרים אירע סדק בצינור הפליטה/מחליף חום התא, וכתוצאה מכך התאפשר לפחמן החד-חמצני לחדור אל התא, כאשר מחמם התא הופעל.

במטוסים רבים מותקנים מַעֲטִים לחימום תא, המקיפים את צינורות הפליטה, או חלקים של מערכות פליטת הגזים מהמנוע. חיוני ביותר, שתבוצע ביקורת מקפת של מערכת המחמם, על מנת לבטל את האפשרות של חדירת פחמן חד-חמצני לתא הטייס, או לתא הנוסעים.

אסור לדחות את הטיפול בבעיות שמתגלות בביקרות האוורור והחימום. חייבים לוודא, כי שסתומי הפרפר והכבלים במצב תקין.

צריך לוודא שמחליף החום נבדק בתדירות גדולה יותר, במיוחד כאשר החורף ממשמש ובא. זוהי מטלה נוספת המוטלת על שכם המפעילים, אבל חיי הטייס ונוסעיו תלויים בכך.

הבדיקה על הקרקע נעשית באמצעות גלאי פחמן חד-חמצני אמין, על ידי הצבת המטוס מול הרוח, חימום המנוע על הקרקע, ופתיחת המצערת למצב סל"ד מירבי סטטי, כשמערכת מחמם התא פועלת. אז בודקים את חיווי הגלאי של זרימת האוויר החם בתוך התא. מיד לאחר מכן, בודקים שוב את חיווי הגלאי באוויר החיצוני, במרחק חמישה מטרים לפני אף המטוס, כשהמנוע דומם. אם חיווי הפחמן חד-חמצני בתוך התא גבוה מזה של האוויר החיצוני, צפויה לאחר מכן בעיה חמורה ביותר.

אפשר למנוע הרעלת פחמן חד-חמצני, אבל דרושים לכך כמה צעדים, כדלקמן:

  • להבין את הסכנה.
  • לבצע בדיקה יסודית לפני טיסה.
  • להתקין גלאי פחמן חד-חמצני אמין בתא הטייס.

פחמן חד-חמצני בהתחשב בתכונותיו הקטלניות של הפחמן חד-חמצני, מדהים לחשוב שבשוק יש מעט מכשירים לגילויו על ידי הטייס. הגלאי השכיח ביותר הוא כפי הנראה גלאי הנקודה הכימית. גלאים אלה טובים מלא כלום והם מותירים מקום רב לשיפורים. משך החיים של הגלאים הפשוטים קצר, כ-30 יום, והם אינם יעילים בגילוי של רמות פחמן חד-חמצני נמוכות.

אם הנקודות הכימיות נחשפות לזיהום ממיסים וחומרים כימיים המשמשים לאחזקת מטוסים, הם יחדלו לפעול, ויינזקו מנוכחות גזי אמוניה, כלור, יוד, ברום וניטרו.

בנוסף, אין כל דרך לדעת, שגלאי גזי הפחמן חד-חמצני זוהם ולכן קיימת אפשרות, כי טסים, בלי לדעת על כך, עם גלאי ישן, או מזוהם, שאינו תקין. מצב זה גרוע יותר מטיסה ללא גלאי, היות וחוש הזהירות מתקהה, בגלל שחושבים, כי בתא הטייס יש מכשיר התרעה שמיש, בעוד שהמצב שונה לחלוטין. לכן, חייבים כל חודש להחליף את גלאי הנקודה הכימית הפשוטים.

עודכן לאחרונה: שני, 30 אוגוסט 2010 14:50

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה