מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהגורמים פיזיולוגייםהשפעות על בטיחות טיסההקדמה לגורמים פיזיולוגיים המשפיעים על הטיסה

הקדמה לגורמים פיזיולוגיים המשפיעים על הטיסה

במשך תקופות האבולוציה, מרבית היונקים המפותחים ביותר, כולל בני האדם, עברו התאמה ביולוגית לקיום באטמוספרה של כדור הארץ, בגובה פני הים, או קרוב אליו. סטייה מהסביבה הטבעית הזאת, כמו למשל בעת על ידי טיסה במרומים, עלולה לגרום להפרעות מהותיות ואף קטלניות, אלא, אם יש מספיק זמן להתאמה פיזיולוגית, או כשננקטים אמצעים מלאכותיים לתמיכה בחיים בגובה ובמשך החשיפה.

העקרונות הבסיסיים של הפיזיולוגיה התעופתית מוצגים כאן, ומתייחסים לתנאי העבודה והסביבה, כפי שהם מקבלים ביטוי בתעופה האזרחית. כמו כן, ניתן תיאור קצר של היחס שבין האדם למערכות, לבין הדרישות הגופניות והנפשיות המוטלות על צוותי אוויר, ולהיבטים הרפואיים-ביולוגיים, המסייעים לפעילות בטוחה של תעופה אזרחית.

היצור האנושי הנו מרכיב חשוב ביותר במערכת התעופה, וצוות בריא ומיומן הוא תנאי מוקדם לטיסה בטוחה ויעילה.

דרישות אלה, הן בסיסיות באותה מידה כמו הדרישות לאמינות המבנית והתפעולית של המטוס. הפילוסופיות המונחות ביסוד השלמות הראשונית והמתמשכת של האדם והמכונה - הן למעשה מקבילות.

ההתקדמות במחקר התעופתי, פיתוח מערכות ויישום טכנולוגיות משופרות, כל אלה הביאו למזעור סבירותו של הכשל האנושי במערכת אדם-מכונה. מעצם היותו אחד מהיסודות החיוניים במערכת זו, על האדם להיות מוערך כראוי מבחינה גופנית ופסיכולוגית, כאשר דרישות התפקיד שעליו לבצע, לקוחות בחשבון.

ההתפתחות המהירה של התעופה בעשורים האחרונים והכמות הגואה של משתמשים בטיסה כאמצעי תחבורה, עוררו מחקר נרחב על ההשפעות הפיזיולוגיות שיש לגובה על גוף האדם, על מנת להגדיר גבולות נסבלים ובטוחים של חשיפה לגובה, ולפתח את אמצעי ההגנה היעילים ביותר. בנושא זה, יובא תיאור קצר אחר התפתחויות טכנולוגיות, במערכות הדחוס בתא הנוסעים ובמערכות אספקת חמצן, שכל תכליתן לאפשר קיום חיים בסביבה עוינת.

 

 

עודכן לאחרונה: חמישי, 26 אוגוסט 2010 16:23

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
שני, 28 אוקטובר 2019
דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
מס' הודעה: 1320 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.10.2019, לאווירון זעיר מסוג סוואנה, מס' רישום 4X-HIY, במנחת עין ורד
קרא עוד...דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
שלישי, 01 אוקטובר 2019
אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
מס' הודעה: 1321 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 74-19, לתאונה שארעה בתאריך 21.10.2019 לאווירון זעיר מסוג AEROPRAKT 22LS מס' רישום 4X-HYL, במנחת עין ורד
קרא עוד...אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה