מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהגורמים פיזיולוגייםהשפעות על בטיחות טיסההקדמה לגורמים פיזיולוגיים המשפיעים על הטיסה

הקדמה לגורמים פיזיולוגיים המשפיעים על הטיסה

במשך תקופות האבולוציה, מרבית היונקים המפותחים ביותר, כולל בני האדם, עברו התאמה ביולוגית לקיום באטמוספרה של כדור הארץ, בגובה פני הים, או קרוב אליו. סטייה מהסביבה הטבעית הזאת, כמו למשל בעת על ידי טיסה במרומים, עלולה לגרום להפרעות מהותיות ואף קטלניות, אלא, אם יש מספיק זמן להתאמה פיזיולוגית, או כשננקטים אמצעים מלאכותיים לתמיכה בחיים בגובה ובמשך החשיפה.

העקרונות הבסיסיים של הפיזיולוגיה התעופתית מוצגים כאן, ומתייחסים לתנאי העבודה והסביבה, כפי שהם מקבלים ביטוי בתעופה האזרחית. כמו כן, ניתן תיאור קצר של היחס שבין האדם למערכות, לבין הדרישות הגופניות והנפשיות המוטלות על צוותי אוויר, ולהיבטים הרפואיים-ביולוגיים, המסייעים לפעילות בטוחה של תעופה אזרחית.

היצור האנושי הנו מרכיב חשוב ביותר במערכת התעופה, וצוות בריא ומיומן הוא תנאי מוקדם לטיסה בטוחה ויעילה.

דרישות אלה, הן בסיסיות באותה מידה כמו הדרישות לאמינות המבנית והתפעולית של המטוס. הפילוסופיות המונחות ביסוד השלמות הראשונית והמתמשכת של האדם והמכונה - הן למעשה מקבילות.

ההתקדמות במחקר התעופתי, פיתוח מערכות ויישום טכנולוגיות משופרות, כל אלה הביאו למזעור סבירותו של הכשל האנושי במערכת אדם-מכונה. מעצם היותו אחד מהיסודות החיוניים במערכת זו, על האדם להיות מוערך כראוי מבחינה גופנית ופסיכולוגית, כאשר דרישות התפקיד שעליו לבצע, לקוחות בחשבון.

ההתפתחות המהירה של התעופה בעשורים האחרונים והכמות הגואה של משתמשים בטיסה כאמצעי תחבורה, עוררו מחקר נרחב על ההשפעות הפיזיולוגיות שיש לגובה על גוף האדם, על מנת להגדיר גבולות נסבלים ובטוחים של חשיפה לגובה, ולפתח את אמצעי ההגנה היעילים ביותר. בנושא זה, יובא תיאור קצר אחר התפתחויות טכנולוגיות, במערכות הדחוס בתא הנוסעים ובמערכות אספקת חמצן, שכל תכליתן לאפשר קיום חיים בסביבה עוינת.

 

 

עודכן לאחרונה: חמישי, 26 אוגוסט 2010 16:23

 

הודעות החוקר הראשי

שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
שני, 10 פברואר 2020
נחיתה כבדה, שבר ציר גלגל וירידה מהמסלול (9-20)
מס' הודעה: 1327 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) הפסקת חקירה לתאונה שאירעה בתאריך 28/1/2020 לאז"מ דריפטר שרישומו 4X-HFQ, במנחת עין ורד.
קרא עוד...נחיתה כבדה, שבר ציר גלגל וירידה מהמסלול (9-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה