סביבת העבודה

כדי לאפשר הערכה טובה יותר של סביבת העבודה של טייסים, יש להכיר את דרך הפעלתם של תא הטייס ושל מגדל הפיקוח. תאי הטייס מתוכננים כך, שאיש צוות האוויר יוכל לפעול בצורה המיטבית לא רק בתנאים רגילים, אלא גם בתנאים של עומס עבודה מרבי.

איסוף המידע העיקרי מתבצע בצורה חזותית. לכן, יש להתחשב במגבלות הראיה של האדם באשר לחדות הראיה ולשטחי שדות הראיה ההיקפית, מול בעיות גישה למידע חזותי המוצג בתוך תא הטייס ומחוצה לו.

תפעולם של בקרים ומכשירי טיסה צריך להיות בסיסי ועליהם להיות בהישג יד של הצוות, כדי לאפשר לטייס ללמוד על דרך פעולתם ללא הפרעה (למידה חושית) ולהפעילם בצורה יעילה (גורם היעילות).

עומס העבודה של פקח הטיסה נתון לתנודות נרחבות ומגוונות. עומס זה תלוי בגורמים רבים ובכללם: כמות כלי הטיס שבפיקוחו, מורכבות נתיבי התנועה האווירית, מהירות המטוסים ותנועת מטוסים מורכבת, הכוללת כלי טיס אטיים ומהירים, נחיתות, המראות ותנועה בדרך.

חשוב לציין, כי דרושים זריזות ידיים ותיאום שרירי-עצבי לביצוע תפקידיהם של פקחי הטיסה. יתר על כן, על פקחי הטיסה להיות מסוגלים לחלק את תשומת לבם בין כמה מטלות בעת ובעונה אחת.

 

עודכן לאחרונה: חמישי, 26 אוגוסט 2010 16:24