מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

גז האוזון

האוזון הוא גז הגורם גירוי ניכר בעיניים ובאף, פוגע בתפקוד תקין של הריאות ולכן גם בבריאות הכללית. האוזון הוא מחמצן חזק מאוד, העלול לפגוע בחומרים אורגניים על ידי כך שהוא שורף את קירות התא. חשיפה ארוכת טווח גורמת לפגיעה בחלקים העדינים ביותר של דרכי הנשימה. נזק הדומה מאוד לנזק הנגרם מעישון. הרקמות של קירות דרכי הנשימה הופכות נפוחות ומודלקות כשבהמשך מתפתחים אזורים מצולקים.

כשהמצב מחמיר ראשית, קטנה יכולת הנשימה ובעקבות כך נפגעת העברת החמצן לכל הגוף. שנית, נפגע התפקיד ההגנתי של הריאות וגוברת הרגישות לדלקות.

מחקרי מעבדה מראים, כי האוזון גורם נזק ברור לתאי דם לבנים האחראים על הגנה מפני זיהומים. חשיפה לרמות גבוהות של אוזון קשורה קשר ישיר למספר ימי אישפוז וביקור בחדרי מיון של חולי אסמה ומחלות נשימתיות אחרות, אך גם אנשים בריאים נוטים לסבול מחשיפה לאוזון.

האוזון סטרטוספרי נוצר על ידי פעולת אור על-סגולי על חמצן. אפשר למצוא אותו בכמויות משתנות בגבהים שונים, כאשר נרשמו ערכי שיא בגובה של 35,000 מטר (115,000 רגל), עם ערכים זניחים בגובה של 12,200 מטר (40,000 רגל) או מתחתיו, ובערכים מופחתים ביותר מעל 42,000 מטר (14,000 רגל).

שיוט בקווי רוחב הקרובים לקטבים, בגובה של כ-18,450 מטר (60,000 רגל), יכול ליצור ערכי אוזון של 1-2 חלקים למיליון (ppm). האוזון נהרס על ידי חום, באמצעות פעולה קטליטית של חומרים מסוימים, כולל ניקל ועל ידי תרכובות אורגניות. הרס מוחלט נוצר בטמפרטורה של 400 מעלות צלסיוס (750 מעלות פרנהייט). בסוג מסוים של מטוס על-קולי, האוויר במערכת הדחוס של תא הנוסעים, מחומם לטמפרטורה של 600 מעלות צלסיוס (1,120 מעלות פרנהייט) וחום זה משמש ל"השמדת" האוזון.

כאשר כוח המנוע מופחת כדי להתחיל בהנמכה, מלווה תמרון זה בצניחה טמפרטורת מערכת הדחוס של תא הנוסעים, ירידה שעלולה לגרום להצטברות פוטנציאלית של אוזון. אפשר להתנסות בערכים של 0.2-0.5 ppm למשך עשר דקות בחלקו המדוחס של המטוס. לפי המלצת הוועדה האמריקנית של מומחים ממשלתיים להיגיינה תעשייתית, הערך המותר של ריכוז מרבי המקובל של אוזון הוא 0.1,ppm , מבוסס על חשיפה מתמשכת לסביבה תעשייתית במשך שבוע של ארבעים שעות בחמישה ימים. בדיקות שהתבססו על ריכוזי החשיפה והפסקות הזמן שחושבו עבור מטוסים על-קוליים, נוהלו על ידי הוועדה למחקר רפואי של בריטניה, ולא הראו פגיעה תפקודית משמעותית.

 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:16

 

הודעות החוקר הראשי

שלישי, 21 ינואר 2020
התנתקות רצועת רייזר לאחר המראה לריחוף (6-20)
מס' הודעה: 1326 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) לתאונה שאירעה למרחף מצנח ממונע רגלי - ממ"ר בתאריך 11/01/2020 באזור נחשונים
קרא עוד...התנתקות רצועת רייזר לאחר המראה לריחוף (6-20)
ראשון, 19 ינואר 2020
פגיעת פרופלור בקרקע בהסעה (דוח 05-20)
מס' הודעה: 1325 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 5-20 בתאריך 11.1.2020 ארעה לתקרית לאווירון זעיר מסוג TEXAN 11.1.2020
קרא עוד...פגיעת פרופלור בקרקע בהסעה (דוח 05-20)
חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה