מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

גז האוזון

האוזון הוא גז הגורם גירוי ניכר בעיניים ובאף, פוגע בתפקוד תקין של הריאות ולכן גם בבריאות הכללית. האוזון הוא מחמצן חזק מאוד, העלול לפגוע בחומרים אורגניים על ידי כך שהוא שורף את קירות התא. חשיפה ארוכת טווח גורמת לפגיעה בחלקים העדינים ביותר של דרכי הנשימה. נזק הדומה מאוד לנזק הנגרם מעישון. הרקמות של קירות דרכי הנשימה הופכות נפוחות ומודלקות כשבהמשך מתפתחים אזורים מצולקים.

כשהמצב מחמיר ראשית, קטנה יכולת הנשימה ובעקבות כך נפגעת העברת החמצן לכל הגוף. שנית, נפגע התפקיד ההגנתי של הריאות וגוברת הרגישות לדלקות.

מחקרי מעבדה מראים, כי האוזון גורם נזק ברור לתאי דם לבנים האחראים על הגנה מפני זיהומים. חשיפה לרמות גבוהות של אוזון קשורה קשר ישיר למספר ימי אישפוז וביקור בחדרי מיון של חולי אסמה ומחלות נשימתיות אחרות, אך גם אנשים בריאים נוטים לסבול מחשיפה לאוזון.

האוזון סטרטוספרי נוצר על ידי פעולת אור על-סגולי על חמצן. אפשר למצוא אותו בכמויות משתנות בגבהים שונים, כאשר נרשמו ערכי שיא בגובה של 35,000 מטר (115,000 רגל), עם ערכים זניחים בגובה של 12,200 מטר (40,000 רגל) או מתחתיו, ובערכים מופחתים ביותר מעל 42,000 מטר (14,000 רגל).

שיוט בקווי רוחב הקרובים לקטבים, בגובה של כ-18,450 מטר (60,000 רגל), יכול ליצור ערכי אוזון של 1-2 חלקים למיליון (ppm). האוזון נהרס על ידי חום, באמצעות פעולה קטליטית של חומרים מסוימים, כולל ניקל ועל ידי תרכובות אורגניות. הרס מוחלט נוצר בטמפרטורה של 400 מעלות צלסיוס (750 מעלות פרנהייט). בסוג מסוים של מטוס על-קולי, האוויר במערכת הדחוס של תא הנוסעים, מחומם לטמפרטורה של 600 מעלות צלסיוס (1,120 מעלות פרנהייט) וחום זה משמש ל"השמדת" האוזון.

כאשר כוח המנוע מופחת כדי להתחיל בהנמכה, מלווה תמרון זה בצניחה טמפרטורת מערכת הדחוס של תא הנוסעים, ירידה שעלולה לגרום להצטברות פוטנציאלית של אוזון. אפשר להתנסות בערכים של 0.2-0.5 ppm למשך עשר דקות בחלקו המדוחס של המטוס. לפי המלצת הוועדה האמריקנית של מומחים ממשלתיים להיגיינה תעשייתית, הערך המותר של ריכוז מרבי המקובל של אוזון הוא 0.1,ppm , מבוסס על חשיפה מתמשכת לסביבה תעשייתית במשך שבוע של ארבעים שעות בחמישה ימים. בדיקות שהתבססו על ריכוזי החשיפה והפסקות הזמן שחושבו עבור מטוסים על-קוליים, נוהלו על ידי הוועדה למחקר רפואי של בריטניה, ולא הראו פגיעה תפקודית משמעותית.

 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:16

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 19 פברואר 2020
פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
מס' הודעה: 1330 | דוח חקירה בטיחותית ראשונית (הפסקת חקירה) לתקרית שאירעה בתאריך 14/02/2020 בין פייפר שאיין סימן רישום N524AM לבין צסנה 172 סימן רישום 4X-CDK בשדה התעופה הרצליה
קרא עוד...פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה