מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי

גז האוזון

האוזון הוא גז הגורם גירוי ניכר בעיניים ובאף, פוגע בתפקוד תקין של הריאות ולכן גם בבריאות הכללית. האוזון הוא מחמצן חזק מאוד, העלול לפגוע בחומרים אורגניים על ידי כך שהוא שורף את קירות התא. חשיפה ארוכת טווח גורמת לפגיעה בחלקים העדינים ביותר של דרכי הנשימה. נזק הדומה מאוד לנזק הנגרם מעישון. הרקמות של קירות דרכי הנשימה הופכות נפוחות ומודלקות כשבהמשך מתפתחים אזורים מצולקים.

כשהמצב מחמיר ראשית, קטנה יכולת הנשימה ובעקבות כך נפגעת העברת החמצן לכל הגוף. שנית, נפגע התפקיד ההגנתי של הריאות וגוברת הרגישות לדלקות.

מחקרי מעבדה מראים, כי האוזון גורם נזק ברור לתאי דם לבנים האחראים על הגנה מפני זיהומים. חשיפה לרמות גבוהות של אוזון קשורה קשר ישיר למספר ימי אישפוז וביקור בחדרי מיון של חולי אסמה ומחלות נשימתיות אחרות, אך גם אנשים בריאים נוטים לסבול מחשיפה לאוזון.

האוזון סטרטוספרי נוצר על ידי פעולת אור על-סגולי על חמצן. אפשר למצוא אותו בכמויות משתנות בגבהים שונים, כאשר נרשמו ערכי שיא בגובה של 35,000 מטר (115,000 רגל), עם ערכים זניחים בגובה של 12,200 מטר (40,000 רגל) או מתחתיו, ובערכים מופחתים ביותר מעל 42,000 מטר (14,000 רגל).

שיוט בקווי רוחב הקרובים לקטבים, בגובה של כ-18,450 מטר (60,000 רגל), יכול ליצור ערכי אוזון של 1-2 חלקים למיליון (ppm). האוזון נהרס על ידי חום, באמצעות פעולה קטליטית של חומרים מסוימים, כולל ניקל ועל ידי תרכובות אורגניות. הרס מוחלט נוצר בטמפרטורה של 400 מעלות צלסיוס (750 מעלות פרנהייט). בסוג מסוים של מטוס על-קולי, האוויר במערכת הדחוס של תא הנוסעים, מחומם לטמפרטורה של 600 מעלות צלסיוס (1,120 מעלות פרנהייט) וחום זה משמש ל"השמדת" האוזון.

כאשר כוח המנוע מופחת כדי להתחיל בהנמכה, מלווה תמרון זה בצניחה טמפרטורת מערכת הדחוס של תא הנוסעים, ירידה שעלולה לגרום להצטברות פוטנציאלית של אוזון. אפשר להתנסות בערכים של 0.2-0.5 ppm למשך עשר דקות בחלקו המדוחס של המטוס. לפי המלצת הוועדה האמריקנית של מומחים ממשלתיים להיגיינה תעשייתית, הערך המותר של ריכוז מרבי המקובל של אוזון הוא 0.1,ppm , מבוסס על חשיפה מתמשכת לסביבה תעשייתית במשך שבוע של ארבעים שעות בחמישה ימים. בדיקות שהתבססו על ריכוזי החשיפה והפסקות הזמן שחושבו עבור מטוסים על-קוליים, נוהלו על ידי הוועדה למחקר רפואי של בריטניה, ולא הראו פגיעה תפקודית משמעותית.

 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:16

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 10 יולי 2019
התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
מס' הודעה: 1310 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 54-19, לתקרית שארעה בתאריך 1.7.2019, ל - BOEING 737-400 סימן רישום LZ-EBA, בשדה המראה - קלן, גרמניה (CGN/EDDK) בשדה הנחיתה - נתב"ג, ישראל (TLV/LLBG)
קרא עוד...התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
רביעי, 03 יולי 2019
פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
מס' הודעה: 1309 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 53-19 לתקרית שארעה בתאריך 29.6.2019, למצנח רחיפה ברכס נתניה
קרא עוד...פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
ראשון, 23 יוני 2019
פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
מס' הודעה: 1308 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 52-19, לתקרית חמורה שאירעה בתאריך 19/06/2019 למטוס כיבוי אש, אייר טרקטור, סימן רישום 4X-AFA, באזור ליפתא.
קרא עוד...פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה