מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי

מערכות הגנה

דיחוס האוויר בתא הנוסעים

דיחוס האוויר במטוסים הוא אחת הדוגמאות לפתרונות טכנולוגיים לבעיה פיזיולוגית בתעופה. ברוב מטוסי הנוסעים המודרניים מתגברים על הסימפטומים של היפוקסיה והפחתת לחץ באמצעות דיחוס התא ושמירת תנאי גובה התואמים את הצרכים הפיזיולוגיים הנורמאלים. שמירה מתמידה על לחץ אוויר במטוס כמו בגובה פני הים, הייתה יכולה להיות אידיאלית. אבל, פתרון זה אינו מעשי, בגלל העלות הנוספת הכרוכה בבניית מבנה מטוס המסוגל לעמוד בלחץ ההפרשי בין פנים והחוץ, בתוספת משקל ושיקולים טכניים נוספים. בגלל סיבות אלה, תאי הנוסעים של מטוסים מתוכננים עם משתני לחץ, אשר מייצגים את הפשרה שבין האידיאל הפיזיולוגי והתכנון הטכנולוגי המיטבי.

מאפייני הדחוס של סוגי מטוס שונים זהים, עם שינויים קלים. בעוד ששיעור הנסיקה של המטוס הוא עד 10 מטרים/שנייה (2,000 עד 3,000 רגל/דקה), משתנה לחץ האוויר בתא הנוסעים בשיעור של 0.75 עד 1 מטר/שנייה (150 עד 300 רגל/דקה). זהו פתרון המייצג פשרה פיזיולוגית מתקבלת להשוואת לחצים בתוך הגוף והסביבה הקרובה, באי-נוחות מזערית. לדוגמא: מערכת הדחוס של בואינג 747 מסוגלת לשמור על רום תא בגובה פני הים עד גובה של 6,850 מטר (22,500 רגל) ולמטוס לא יגרם כל נזק. אבל, בגלל הפיזיולוגיה של האדם, שומרים על גובה תא של עד 2.438 מטר (8,000 רגל), כאשר רום התא עולה בשיעור נמוך בהרבה משיעור גובה הטיפוס של המטוס.

השיטה המקובלת להשגת דחוס בתא מטוס היא באמצעות הוצאת אוויר מאחת מדרגות הדחיסה של מדחס המנוע, קירורו והובלתו לתא. רמת הדחוס מווסתת באמצעות בקרת שיעור אובדן האוויר הדחוס מהתא, על ידי מערך שסתומים, המופעל באופן ברומטרי.

 

 

 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:16

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 10 יולי 2019
התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
מס' הודעה: 1310 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 54-19, לתקרית שארעה בתאריך 1.7.2019, ל - BOEING 737-400 סימן רישום LZ-EBA, בשדה המראה - קלן, גרמניה (CGN/EDDK) בשדה הנחיתה - נתב"ג, ישראל (TLV/LLBG)
קרא עוד...התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
רביעי, 03 יולי 2019
פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
מס' הודעה: 1309 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 53-19 לתקרית שארעה בתאריך 29.6.2019, למצנח רחיפה ברכס נתניה
קרא עוד...פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
ראשון, 23 יוני 2019
פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
מס' הודעה: 1308 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 52-19, לתקרית חמורה שאירעה בתאריך 19/06/2019 למטוס כיבוי אש, אייר טרקטור, סימן רישום 4X-AFA, באזור ליפתא.
קרא עוד...פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה