מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי

נפילת לחץ

כל הגזים הנמצאים בגוף האדם, בצורה חופשית ובחללי המעיים ובתמיסות נוזלי הגוף, נמצאים בשיווי משקל עם הסביבה החיצונית. לכן, שינויים כלשהם בלחץ ברומטרי יגרמו לצורך בהשוואת הלחץ בין הגזים שבתוך הגוף לבין הלחץ בסביבה החיצונית. "שיפוע" השוואת הלחצים, יישאר בתוקף עד ששיווי המשקל יושג מחדש. כתלות בעוצמת הלחץ המשתנה, ובשיעור בו השינוי מתרחש, נוצר לחץ מוגבר של גזים חופשיים הלכודים בחללי הגוף, העלול לגרור עיוות מכני ונזק מבני.

למרות כל אמצעי הזהירות שננקטים, אובדן דיחוס בתא הנוסעים, המלווה בהקטנת לחץ מהירה, בגובה רב, מהווה סיכון פוטנציאלי בהפעלת מטוס בעל מערכת דיחוס.

הקטנת לחץ מהירה, נדירה מאוד בתפעול מטוסים בתעופה האזרחית. היא יכולה להיווצר כתוצאה מכשל מבני, או נזק לדופן התא הגורמים לאובדן לחץ. אם מתרחשת תופעה שכזו, עלולים האנשים להיחשף פתאומית להיפוקסיה, אירוע שיחייב אספקת חמצן מיידית.

אם שיעור הקטנת הלחץ חמור במיוחד (מתרחש בגובה טיסה רב), עלול להיגרם נזק לאברים ולרקמות, בשל התפשטות מהירה של הגזים החופשיים בגוף. חללים המכילים גזים כאלה הם:

א. בעלי דפנות מתנפחות;

ב. עם "תקשורת חופשית" לסביבה החיצונית;

ג. סגורים קשיחים, או קשיחים למחצה.

כאשר מתפשטים הגזים הנמצאים בחללים המתנפחים, למשל, במערכת העיכול, הם עלולים, במצבים מסוימים, לגרום לסימפטומים של חוסר נוחות עד כדי כאב. חללים עם "תקשורת חופשית" לא יגרמו לסיבוכים כל עוד הגודל וההתגלות של הפתח ו/או המבנה האנטומי מספקים. דוגמה לחללים כאלה הם הסינוסים של האף, שיש להם "תקשורת פתוחה" עם הסביבה. הסוג השלישי של החללים, הם אלו שנוצרים כאשר נחסמים הסינוסים של הפנים, או שנחסמת אוזן תיכונה; חסימתם יכולה לגרום לכאב עז עד כדי שיתוק.

צורות אחרות של גילויי לחץ נמוך, הן אלה שנוצרות על ידי התפתחות בועות גזים המומסים בדם וברקמות. אירוע זה יכול להתרחש בתעופה האזרחית, כאשר הטייס נחשף לסביבה של יתר-לחץ, שדחסה גזים לא פעילים בגוף, לפני הנסיקה לגובה. זוהי הסיבה שבעטייה מומלץ להמתין לפני ביצוע טיסה, לפחות 24 שעות אחרי צלילה לעומק.

הנפוץ ביותר בתעופה האזרחית, ואשר מיוחסת לו חשיבות רבה, הוא הלחץ הנמוך האיטי, שעלול להתרחש בגלל כשל בדיחוס. אם מתרחש אובדן לחץ איטי, מתחיל הטייס לבצע הנמכה לגובה בטוח יותר.

במקרים מסוימים, בגלל צרכים מבצעיים, נאלץ המטוס להמשיך לטוס בגובה שבו נדרש חמצן, ולכן קיימת תמיד דרישה מחייבת שהנגישות למערכות אספקת החמצן תהיה קלה. מטוסי הנוסעים מתוכננים כך, שבמקרה של אובדן דיחוס בתא הנוסעים, נפתח שסתום, המופעל בצורה ברומטרית בגובה מסוים - בטווחים שבין 3,050 ל-4,250 מטר (10,000-14,000 רגל) - המשחרר את מסכות החמצן עבור הנוסעים.

זוהי הסיבה שהנוסעים מתודרכים, לפני הטיסה, על התהליכים שבהם יש לנקוט, כדי לחבוש את המסכות כשהדבר נדרש. הליכים שיאפשרו להם לנשום חמצן.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:16

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 10 יולי 2019
התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
מס' הודעה: 1310 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 54-19, לתקרית שארעה בתאריך 1.7.2019, ל - BOEING 737-400 סימן רישום LZ-EBA, בשדה המראה - קלן, גרמניה (CGN/EDDK) בשדה הנחיתה - נתב"ג, ישראל (TLV/LLBG)
קרא עוד...התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
רביעי, 03 יולי 2019
פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
מס' הודעה: 1309 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 53-19 לתקרית שארעה בתאריך 29.6.2019, למצנח רחיפה ברכס נתניה
קרא עוד...פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
ראשון, 23 יוני 2019
פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
מס' הודעה: 1308 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 52-19, לתקרית חמורה שאירעה בתאריך 19/06/2019 למטוס כיבוי אש, אייר טרקטור, סימן רישום 4X-AFA, באזור ליפתא.
קרא עוד...פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה