מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

נפילת לחץ

כל הגזים הנמצאים בגוף האדם, בצורה חופשית ובחללי המעיים ובתמיסות נוזלי הגוף, נמצאים בשיווי משקל עם הסביבה החיצונית. לכן, שינויים כלשהם בלחץ ברומטרי יגרמו לצורך בהשוואת הלחץ בין הגזים שבתוך הגוף לבין הלחץ בסביבה החיצונית. "שיפוע" השוואת הלחצים, יישאר בתוקף עד ששיווי המשקל יושג מחדש. כתלות בעוצמת הלחץ המשתנה, ובשיעור בו השינוי מתרחש, נוצר לחץ מוגבר של גזים חופשיים הלכודים בחללי הגוף, העלול לגרור עיוות מכני ונזק מבני.

למרות כל אמצעי הזהירות שננקטים, אובדן דיחוס בתא הנוסעים, המלווה בהקטנת לחץ מהירה, בגובה רב, מהווה סיכון פוטנציאלי בהפעלת מטוס בעל מערכת דיחוס.

הקטנת לחץ מהירה, נדירה מאוד בתפעול מטוסים בתעופה האזרחית. היא יכולה להיווצר כתוצאה מכשל מבני, או נזק לדופן התא הגורמים לאובדן לחץ. אם מתרחשת תופעה שכזו, עלולים האנשים להיחשף פתאומית להיפוקסיה, אירוע שיחייב אספקת חמצן מיידית.

אם שיעור הקטנת הלחץ חמור במיוחד (מתרחש בגובה טיסה רב), עלול להיגרם נזק לאברים ולרקמות, בשל התפשטות מהירה של הגזים החופשיים בגוף. חללים המכילים גזים כאלה הם:

א. בעלי דפנות מתנפחות;

ב. עם "תקשורת חופשית" לסביבה החיצונית;

ג. סגורים קשיחים, או קשיחים למחצה.

כאשר מתפשטים הגזים הנמצאים בחללים המתנפחים, למשל, במערכת העיכול, הם עלולים, במצבים מסוימים, לגרום לסימפטומים של חוסר נוחות עד כדי כאב. חללים עם "תקשורת חופשית" לא יגרמו לסיבוכים כל עוד הגודל וההתגלות של הפתח ו/או המבנה האנטומי מספקים. דוגמה לחללים כאלה הם הסינוסים של האף, שיש להם "תקשורת פתוחה" עם הסביבה. הסוג השלישי של החללים, הם אלו שנוצרים כאשר נחסמים הסינוסים של הפנים, או שנחסמת אוזן תיכונה; חסימתם יכולה לגרום לכאב עז עד כדי שיתוק.

צורות אחרות של גילויי לחץ נמוך, הן אלה שנוצרות על ידי התפתחות בועות גזים המומסים בדם וברקמות. אירוע זה יכול להתרחש בתעופה האזרחית, כאשר הטייס נחשף לסביבה של יתר-לחץ, שדחסה גזים לא פעילים בגוף, לפני הנסיקה לגובה. זוהי הסיבה שבעטייה מומלץ להמתין לפני ביצוע טיסה, לפחות 24 שעות אחרי צלילה לעומק.

הנפוץ ביותר בתעופה האזרחית, ואשר מיוחסת לו חשיבות רבה, הוא הלחץ הנמוך האיטי, שעלול להתרחש בגלל כשל בדיחוס. אם מתרחש אובדן לחץ איטי, מתחיל הטייס לבצע הנמכה לגובה בטוח יותר.

במקרים מסוימים, בגלל צרכים מבצעיים, נאלץ המטוס להמשיך לטוס בגובה שבו נדרש חמצן, ולכן קיימת תמיד דרישה מחייבת שהנגישות למערכות אספקת החמצן תהיה קלה. מטוסי הנוסעים מתוכננים כך, שבמקרה של אובדן דיחוס בתא הנוסעים, נפתח שסתום, המופעל בצורה ברומטרית בגובה מסוים - בטווחים שבין 3,050 ל-4,250 מטר (10,000-14,000 רגל) - המשחרר את מסכות החמצן עבור הנוסעים.

זוהי הסיבה שהנוסעים מתודרכים, לפני הטיסה, על התהליכים שבהם יש לנקוט, כדי לחבוש את המסכות כשהדבר נדרש. הליכים שיאפשרו להם לנשום חמצן.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:16

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 19 פברואר 2020
פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
מס' הודעה: 1330 | דוח חקירה בטיחותית ראשונית (הפסקת חקירה) לתקרית שאירעה בתאריך 14/02/2020 בין פייפר שאיין סימן רישום N524AM לבין צסנה 172 סימן רישום 4X-CDK בשדה התעופה הרצליה
קרא עוד...פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה