מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

תקשורת

חשיבות מערכת התקשורת בתעופה האזרחית של ימינו אינה מוטלת בספק. רהיטות הדיבור וצלילות התקשורת הינם מרכיבים חיוניים בבטיחות הטיסה.

על מנת להתניע את המנוע, להסיע את המטוס, לעמוד בתור להמראה, לקבל רשות להמראה, להתחיל בתהליכי טיפוס לגובה, להגיע לגובה השיוט ולבצע את סדר הפעולות שיובילו את המטוס בבטיחות ליעדו, חייב הטייס להיות מסוגל לקלוט הוראות מילוליות ממערכת הבקרה האווירית ולשדר אליה, כמו גם להשתתף בשיחות המתנהלות בתא הטייס בין אנשי הצוות.

במובן זה, צריך לקחת בחשבון לא רק את רהיטות הדיבור הפיזיולוגית, בסביבה רועשת, אלא גם את טיב השמיעה בתנאי פעולה שונים, שבהם תשומת הלב נדרשת לקלוט גירויים רבים בעלי חשיבות עליונה.

הפרעה ברהיטות הדיבור ובקשר, אשר יכולה להיגרם מערכים גבוהים של רעש בתדרים מסוימים, מהווה בעיה חמורה, שעלולה למנוע מאנשי הצוות לתקשר ביניהם ישירות במערכת הקשר הפנימית והיכולה אף להפריע לתקשורת הקולית בין הקרקע למטוס.

כאשר עולים ערכי לחץ הקול בתא הטייס ובמערכות הקשר, צריך להגביר את עוצמת הקול במערכת הקשר על מנת להצליח לתקשר בסביבת הרקע הרועש. בעיקר אם ההפרעה נעשית קיצונית ומשפיעה על רהיטות הדיבור בצורה שלילית, או אובדת לגמרי.

תופעה זו מהווה מעין "הסתרה שמיעתית", או "השתקה" הנמשכת כל עוד קיים הרעש. התופעה מייצגת את אי יכולתה של מערכת השמיעה להפריד בין המרכיבים הטונליים השונים והיא נוטה להיות חמורה ביותר, כאשר התדרים הסותרים דומים.

מלבד בקרת מקורות הרעש, צריך להתאמץ ולהגביל את כניסת הרעש למערכת הקשר. אפשר לשפר זאת באמצעות בחירת מערכת קשר מתקדמת ובאמצעות שימוש ברשימת מילים מיוחדות, השגורות בעולם התעופה, כך שהמאזין יוכל לִצפות מראש את הֶקשר ההודעה.

מלבד מקורות רעש אופייניים הנובעים מהמנוע ומהמבנה האווירודינמי של המטוס, יכול להיווצר רעש על ידי מערכת מיזוג האוויר, ציוד אלקטרוני של תא הטייס, סוגים מסוימים של וסתי חמצן, וכמובן על ידי נשימותיו של האדם המדבר למיקרופון "חי". דרגת ההפרעה תלויה בתדרים ובחוזק היחסיים של הקול/הטון, וברמת רעש הסביבה.

כדי להנחות את הבוחן הרפואי בהערכה נכונה של מועמדים לקבלת רישיון טיס, עומדת לרשותו סדרה של בדיקות דיבור, המבוצעת בתנאי רעש, כמו גם רעש תעופתי, שאופיין במיוחד לצורכי הבדיקה.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:17

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 19 פברואר 2020
פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
מס' הודעה: 1330 | דוח חקירה בטיחותית ראשונית (הפסקת חקירה) לתקרית שאירעה בתאריך 14/02/2020 בין פייפר שאיין סימן רישום N524AM לבין צסנה 172 סימן רישום 4X-CDK בשדה התעופה הרצליה
קרא עוד...פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה