מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהגורמים פיזיולוגייםהשפעות על בטיחות טיסהעומס העבודה של צוות האוויר והשפעותיו על הביצוע

עומס העבודה של צוות האוויר והשפעותיו על הביצוע

עייפות

רבים הם מצבי העבודה והסביבה הגורמים עייפות, ומשפיעים על בני האדם בדרכים שונות. תגובות עייפות שונות מאדם לאדם בצורה משמעותית.

עייפות יכולה להיות חולפת ו/או מצטברת. עייפות חולפת אצל אדם בריא מופיעה באופן רגיל אחרי פרק זמן של עבודה, מאמץ או התרגשות, ואחרי פרק זמן של שינה קלה. עייפות מצטברת יכולה להתקיים אחרי החלמה מושהית, או בלתי שלמה, או כתופעה שבאה בעקבות כמויות עבודה גדולות מהרגיל, מאמץ, או התרגשות, בלי שתעמוד לרשות המבצע הזדמנות נאותה למנוחה.

לעייפות מעומס העבודה, כפי שהיא מתבטאת בקרב צוותי האוויר, יכולה להיות השפעה רבה בהורדת רמת הביצוע. אחדות מהסיבות התורמות לעייפות מיוחסות לתכנון תא הטייס, לשעות העבודה ולגורמים ספציפיים אחרים, שהתגלו במחקר מקיף, כמפורט להלן:

  • התחלה וסיום של הטיסה האחרונה;
  • משך זמן המנוחה בין הטיסה הנוכחית לזו שקדמה לה;
  • משך זמן השינה בזמן המנוחה הנוכחי;
  • מועד התחלת התדרוך לפני הטיסה;
  • הבעיות המתעוררות במשך התדרוך;
  • עיכובים לפני הטיסה;
  • תזמון הטיסות;
  • תנאים מטאורולוגיים חריפים;
  • איכות קשר הרדיו ותדירות השימוש בו;
  • תנאי ראות בזמן הנחיתה;
  • סנוור מהשמש וההגנה שהוצבה נגדו;
  • חתחות במשך הטיסה;
  • בעיות טכניות ואישיות.

יצרני המטוסים מודעים למאפייני הסיבות הנ"ל והם מפתחים תהליכים טכנולוגיים, שכל תכליתם לצמצם את המוקדים "יוצרי העייפות", הקשורים בסביבת העבודה של הטייס.

הליכים נוספים הגורמים עייפות:

  • הפסקת מעגל השינה הוא גורם בעל חשיבות רבה, התורם לתופעת העייפות בטיסה.
  • שינויים של אזורי זמן בלי שניתן מספיק זמן להסתגלות, עלולים לפגום בצורה חמורה בתפקוד צוות האוויר.רבים מתפקודי הגוף הם מחזוריים - הקצב שלהם נקבע על ידי תופעות פנימיות וחיצוניות - למשל מחזורי העירות-שינה, נשימה, טמפרטורת הגוף, פעילות הבלוטות וביצועים גופניים ונפשיים. כללית, לתפקודים אלה דפוס מחזורי של 24 שעות. טיסות החוצות אזורי זמן משפיעות על הדפוסים המיוחדים ועל המחזוריות. בהקשר מיוחד זה, חייבות הרשויות המוסמכות לדאוג למתקני מנוחה איכותיים עבור הטייסים המרוחקים מבסיסיהם. זהו אמצעי חשוב מאוד הגורם להקטנת השפעות העייפות.
  • אחת הסיבות הנפוצות ביותר לעייפות בתעופה קשורה לשיבוץ צוות האוויר. מאחר שלטייסים אין, בדרך כלל, שליטה על השיבוץ, נוצרים מצבים שבהם יושבים שני טייסים במשך 10 שעות טיסה ויותר, בלי שנוצרה ביניהם הכימיה החשובה כל כך לניהול משותף של הטיסה. התופעה גוררת אחריו מתחים נפשיים וגופניים, העלולים להשפיע על הופעת העייפות ועל דרגת הקושי שלה, והתוצאה הסופית היא יעילות וביצוע נמוכים.
  • כמה מצבים של מתח הגורמים לעייפות, נגרמים על ידי האדם עצמו. החשובים שביניהם הם: שימוש בסמים, צריכת אלכוהול וטבק בכמות מופרזת, מנוחה בלתי מספקת, תזונה לקויה, ומצב בריאותו הכללי של הטייס. מדינות החתומות על אמנות בינלאומיות להסדרת הטיסות ברחבי העולם, התקינו תקנות הקשורות באיסור שתיית אלכוהול לפני טיסה. אם כי קיים שוני בפרטי התקנות במדינות השונות, אפשר לומר, שפרק הזמן הקצר ביותר המותר, בין שתיית אלכוהול לבין התייצבות לתפקיד הקשור בטיסה, הוא שמונה שעות.

תוצאות מחקרים מראות, כי טייס עייף מסוגל להתרכז ביעילות במטלה עיקרית, אך מופחתת יכולתו להתמודד עם גירויים ומטלות נוספים.

על מנת להבטיח שעייפותם של הטייסים אינה מסכנת את בטיחות הטיסה, נקבעו בקשיחות תקנות טיס, הנחיות ונהלי חברות תעופה, שכל תכליתם לתחום את זמני הפעילות של כל איש צוות אוויר, במסגרת שעות ראויה, של פעילות ומנוחה.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:17

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
שני, 28 אוקטובר 2019
דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
מס' הודעה: 1320 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.10.2019, לאווירון זעיר מסוג סוואנה, מס' רישום 4X-HIY, במנחת עין ורד
קרא עוד...דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
שלישי, 01 אוקטובר 2019
אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
מס' הודעה: 1321 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 74-19, לתאונה שארעה בתאריך 21.10.2019 לאווירון זעיר מסוג AEROPRAKT 22LS מס' רישום 4X-HYL, במנחת עין ורד
קרא עוד...אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה