מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

המראה וטיפוס

בהמראה לילית קיים סיכון קריטי אם הטיפוס מתבצע לתוך תנאי "חור שחור", כאשר אין בסביבה אורות שטח, השמים מכוסים עננים ו/או ללא ירח. יותר משלושה רבעים של תאונות המראה בלילה מתרחשות בתנאי לילה חשוך שכזה.

האשליה החזותית של נסיקה, המכונה somatogravic, מהווה אף היא גורם התורם לתאונות אלה, אשליה זו נוצרת כאשר לאחר ההמראה (או לאחר "הליכה סביב" בגלל גישת יתר) נמצא גופנו בתאוצה והמוח מפרש את אותה ואת כוח המשיכה ככוח הפועל על גופנו, הן כלפי מטה והן לאחור. טייסים החווים את תחושת אשליית התרוממות האף למעלה מגיבים לרוב אינסטינקטיבית בהורדה מעשית של האף כלפי מטה, מהלך היכול להוליך לאסון.

לדוגמה, טייס של מטוס צסנה T210 צנטוריון ניספה לאחר שמטוסו התרסק לתוך אגם קפוא, במרחק מייל וחצי מקצה המסלול, לאחר שביצע המראת כט"ר בלילה, משדה התעופה של פלין-פלון במנצ'סטר.

בתאונה דומה, נפצעו פצעי מוות שלושה בני אדם שטסו במטוס פייפר PA-31 צ'פטיין, כאשר המטוס בו טסו בטיסת פינוי רפואי, פגע במים האפלים של אגם ארי, זמן קצר לאחר שהמריאו מהאי פלי, שבחבל אונטריו, קנדה.

תנאי כט"ר בלילה היו מכריעים במקרים האלה ולכן ציינה הוועדה לבטיחות בתעבורה של קנדה (TSB) את האשליה החזותית של הנסיקה, כגורם סיבתי של שתי התאונות האלה.

על מנת להבטיח לאחר ההמראה בלילה שיעור נסיקה חיובי והתרחקות בטוחה מפני הקרקע, בשלב הטיפוס ההתחלתי, חשוב לא לסמוך על ייחוסים חזותיים חיצוניים בלבד ולהטיס את המטוס באמצעות מכשירי הטיסה, עד שאפשר יהיה להבחין בייחוסים חזותיים מספיק טובים מחוץ לתא.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:33

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה