מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

בשיוט ליעד

היכולת המופחתת לראות בלילה יוצרת סכנות גם בקטע השיוט לעבר היעד של הטיסה. אם לא משתמשים בעזרי ניווט רדיו, קשה יותר לנווט בלילה, ובמיוחד כאשר הלילה חשוך. בלילה כזה אין מספיק אור על מנת לאמת בראיה את המיקום הנוכחי הגיאוגרפי, במיוחד באזורים המאוכלסים בצורה דלילה. אי לכך, צריך להשתמש במקורות אחרים המספקים נתוני ניווט, כגון VOR, NDB (רדיו קומפס) ו-GPS.

אפילו בתנאי מזג אוויר טובים קשה לראות שינוי בתבליט השטח בלילה. במחקר שבוצע על ידי משרד התחבורה הקנדי, נבדקו כמה תאונות שהתרחשו בלילות חשוכים, בתנאי ראות טובים, אבל מעל אזור המיושב בצורה דלילה, כשאין מה לראות שם.

אם קשה לראות את פני השטח בלילה, צריכים לתכנן מרווח ביטחון מעל למכשולים של לפחות 2,000 רגל מעל לערך הגובה המירבי (Maximum Elevation Figure – MEF), המצוין על מפת הניווט בכללי טיסת מכשירים (כט"מ). עם בחירת הגובה רשתית העין היא האיבר הראשון בגוף, שחש בהיפוקסיה (חוסר חמצן). לכן, על מנת להבטיח ראיית לילה נאותה, מומלץ להשתמש בתוספת חמצן מעל גובה 5,000 רגל מעל פני הים.

לסיום, קיים סיכון גדל והולך בטיסה בלתי מתוכננת לתוך תנאי מזג אוויר, המחייבת טיסת מכשירים בלילה. למרות שכ-10% מפעילות טיסות כט"ר מתבצעת בלילה, הרי ש-30% מכלל התאונות בטיסות כט"ר, מתרחשות בשעות החשיכה בעת כניסה לתנאי טיסת מכשירים.

בלילה קשה יותר להבחין בראיה במזג אוויר סוער. במחקר שבוצע ע"י ה-TSB במשך עשר שנים התברר, כי אחוז התאונות שנגרמו מכניסה לתנאי טיסת מכשירים בזמן טיסה בכט"ר שייך ל-6% מכלל תאונות המטוסים. אבל, בתאונות אלה הגיע שיעור הנספים ל-26% מכלל הניספים. עובדה ההופכת סוג זה של תאונות לרוצח מספר אחד בתעופה.

מדוע תאונות אלה כה קטלניות? מהסיבה שכאשר טייס כט"ר נכנס לתוך ענן, הוא טס לתוך האדמה בעודו שולט במטוס, כשהוא חווה אובדן התמצאות (מודעות מצבית), או ורטיגו, ולמעשה מאבד שליטה במטוס. סיבה נוספת הטסה על ידי טייס ללא הגדר מכשירים. כפי שקרה במקרה שבו טייס ללא הגדר מכשירים הטיס מטוס צסנה 150, ונהרג כאשר פגע בקרקע כשהיה בשיוט בין שני נמלי תעופה בקנדה. דוח של TSB הקנדי ציין, כי הטייס "המשיך את הטיסה לתוך תנאי מזג אוויר מתדרדר, איבד, ככל הנראה, התמצאות... איבד את השליטה במטוס... ונכנס לצלילה ספיראלית אשר ממנה הוא לא הצליח להיחלץ". היות שהטייס טס בלילה מעל אזור המאוכלס בצורה דלילה, יתכן שהייתה לו בעיה להבחין במזג האוויר הגרוע שלפניו, לא כל שכן בקרקע או באופק.

על מנת להימנע מכניסה לתנאי טיסת מכשירים, חייבים להתעדכן במדויק במזג האוויר הצפוי ולעקוב בקפדנות אחר השינויים שחלים בו בזמן השיוט בנתיב. בהקשר זה – אם רואים זוהר או הילה מסביב לאורות על הקרקע, לעיתים קרובות יהיה זה רמז להתפתחות עננות נמוכה או ערפל.

עודכן לאחרונה: שני, 30 אוגוסט 2010 12:26

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה