מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

גישה ונחיתה

כאשר מתקרבים לנמל היעד, חשוב להבין את הסכנה של החשיכה בשלבי הגישה והנחיתה של הטיסה. הסכנה גדלה משמעותית, כאשר מבצעים גישה לנחיתה בתנאי "חור שחור". תופעה הקיימת בלילות אפלים, כאשר אין אורות שטח בין המטוס לסביבת המסלול. בתנאים אלה, קיימת בקרב הטייסים נטייה "חזקה" לטוס נמוך מידי, והם עלולים להתרסק לפני המסלול.

מאז שד"ר קונדאר קראפט מחברת בואינג אימת את הבעיה הזאת בסדרת מחקרים סימולטריים בשלהי שנות ה- 60, פורסמו הסכנות הטמונות באשליית ה"חור השחור" בצורה נרחבת בקהילת התעופה. אבל, לרוע המזל, עדיין נופלים טייסים טרף לאשליה חזותית מסוכנת זו.

דוגמאות:

  • בעת שצוות של מטוס נוסעים, מדגם C99, ביצע גישת ראיה לנחיתה בנמל מוסוני שבחבל אונטריו, הוא פגע בעצים והתרסק במרחק של שבעה מייל לפני תחילת המסלול. בתאונה נהרג איש צוות אחד, ויתר הנוסעים והצוות נפצעו פצעים חמורים.
  • בשנת 1991, פגע מטוס הרקולס C-130 של ח"א הקנדי בקרקע כמה מיילים לפני המסלול, בלילה בהיר, בעודו מבצע גישה לנחיתה בשדה התעופה הקנדי הצבאי אלרט. בשתי התאונות האלה הדגיש TSB את תופעת ה"חור השחור" כגורם הסיבתי להתרחשותן.

מסלול שנסלל במדרון בעל שיפוע עולה, מחריף את תופעת האשליה של ה"חור השחור". כך קרה לצוות של מטוס בואינג 767 שביצע גישה סופית לנחיתה על מסלול בעל שיפוע עולה בנמל התעופה הבינלאומי הליפקס. למרות ההנחיה הנאותה שסיפקה לו מערכת חיווי נתיב גישה מדוייק (Precision Approach Path Indicator – PAPI), הגיב הצוות בהפחתת כוח מנועים בלתי מוצדקת, שגרמה למטוס לנחות לפני המסלול ולגרום נזק לזנב ולחלקו האחורי של הגוף.

על מנת להימנע מאשליות חזותיות אלה, חייבים להשלים את תמונת הייחוס החזותי החיצונית אל המסלול עם התייחסות למחווני זווית הגישה של השדה (PAPI, VASI וכו'), או לנתוני זווית הגלישה המסופקים על ידי מערכת ניווט המכשירים (ILS או GPS). בשימוש במכשיר מדידת המרחק (DME) אפשר לבצע גישה בזווית של שלוש מעלות ולאבד גובה של 300 רגל בכל מייל של התקדמות. בנוסף, רצוי לשקול מעבר מעל לנמל לא מוכר, לפני שמתחילים את הנמכת הגישה לנחיתה.

 

עודכן לאחרונה: שני, 30 אוגוסט 2010 12:27

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה