מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

איך מודדים עומס חום?

אחת ממתנות הטבע שבהן נתברכה ארצנו היא השמש. אומנם זאת מתנת חינם, אבל אליה וקוץ בה: חשיפת יתר לחום ולקרינה המגיעים מרחבי היקום, טומנת בחובה סיכונים בעיקר בחודשי הקיץ החמים. הבעיה בולטת במיוחד בחודשים מאי עד אוקטובר, כאשר במחצית הימים מגיעה הטמפרטורה ל-30 מעלות בצל ואף ליותר מכך.

בשל אפקט החממה, עולה הטמפרטורה בתא הטייס בכ-6 מעלות, בנוסף לחום הנפלט מגוף היושבים בתא. במחקר אמריקאי נמצא, כי בעת המתנה ממושכת בתא הטייס על הקרקע, יכולה הטמפרטורה בתא לעלות ב-14 מעלות צלסיוס מעל זו השוררת בחוץ.

גוף האדם נועד לפעול בטמפרטורה של C°37 וכמו כל היונקים בעלי דם חם, האדם אינו מושפע בדרך כלל מטמפרטורת הסביבה, מאחר שקיימים מנגנונים בגופו, השומרים על טמפרטורה קבועה, ועל מאזן הנוזלים, המלחים והחומציות.

שמירת המאזן דורשת השקעת אנרגיה, מאחר שעל פי חוקי התרמודינמיקה, גוף חם שואף להתקרר וגוף קר שואף להתחמם, כך גם בנוזלים, במלחים ובכל הפרש ריכוז של תמיסות או הפרשי חום. על מנת שגוף האדם יעבוד ב"מעטפת נוחה" שמורכבת מפרמטרים רבים, עליו להשקיע עבודה לא מעטה.

בכל הקשור לעומס חום מדובר בשני פרמטרים: טמפרטורה ולחות. כאשר קיימת חריגה מגבולות מסוימים של טמפרטורה ולחות, יכולת גוף האדם לטפל בהפרשים שבין הגוף והסביבה, הולכת וקטנה.

המנגנונים שעומדים לרשות הגוף כדי להיפטר מעומס חום הנם, אידוי והקרנה.

כדי שתתבצע הקרנה, צריך להתקיים הפרש בין חום הגוף לסביבה. אם החום בחוץ °C37, לא יוכל הגוף להקרין לסביבה ואם הטמפרטורה החיצונית גבוהה יותר אזי תתבצע הקרנה הפוכה, היינו, גוף האדם יתחמם במקום להתקרר.

כן הדבר גם באידוי. כדי שהגוף יפלוט נוזלים בדרך התאדות, צריכה הלחות החיצונית להיות נמוכה מהלחות של העור. מכאן ברור, שבלחות של 100% או קרוב לכך, לא יוכל הגוף לאדות נוזלים אל הסביבה.

איך מודדים עומס חום?

עומס חום הוא הממוצע המתמטי של הטמפרטורה הלחה והטמפרטורה היבשה.

הטמפרטורה היבשה נמדדת באמצעות מד חום רגיל, בסוכה מוצלת, ואילו הטמפרטורה הלחה נמדדת באמצעות מד חום, שגולת הכספית שלו עטופה בפתיל רטוב במים: ככל שהלחות היחסית בסביבת המדחום נמוכה יותר, כך יאבד הפתיל יותר מים באידוי ויקרר את כספית המדחום.

בעומס חום כבד, גם רוח חמה עדיפה על אוויר עומד, משום שהרוח עוזרת להחליף את האוויר ליד העור, מסלקת את אדי המים מעל הגוף ומאפשרת לו לאבד חום בהזעה.

בעת ישיבה בתא הטייס אנו מאבדים את האפשרות לקירור, באמצעות הקרנה מן הגוף אל הסביבה, ונשארת לנו רק אפשרות האידוי. מן הטעם הזה חשוב לאפשר לגוף להזיע הרבה ובצורה נכונה. שני גורמים משפעים על יכולת ההזעה שלנו. האחד, שמירה על משטר שתייה נכון, בכמות המתאימה לסביבה שבה פועל הגוף, והשני, לבישת "בגדים נושמים", המאפשרים חדירת אוויר ויציאת נוזלים.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:02

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה