מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

תא הטייס – מלכודת חום

במטוסי קרב מתקדמים מותקנת מערכת מיזוג אוויר, המאפשרת לטייס על הקרקע, לשהות בתא הטייס מבלי שטמפרטורת התא תשתנה אפילו בהמתנה ארוכה על המסלול, לא כך במסוקים ובמטוסים החונים בשטח פתוח, או שעומדים עם מנועים מונעים, בעוד תא הטייס סגור.

עליית החום בתא הטייס מקורה בסיבות רבות ובכללן:

  • קרינת השמש דרך חופת הפרספקס (אפקט החממה)
  • ההולכה התרמית מגוף המטוס, כאשר בימים חמים עשויה טמפרטורת גוף מטוס הגיע ל- 60 -50 מעלות.
  • פליטת חום מהמכשור הנמצא בתא הטייס.
  • יצירת חום מטבולי של הטייס.
  • העדר מיזוג אוויר בתא, או חוסר יעילותו בסל"ד סרק.

ניסויים בתנאי מעבדה הוכיחו שעומס חום גורם לתופעות שליליות כמפורט להלן:

נצפתה ירידה:

  • במהירות התפיסה ובריכוז ביכולת המוטורית ביכולת העמידה לעומסי G
  • ביכולת האריתמטית בזיכרון לטווח הקצר בטעויות הנובעות משכחה
  • ביכולת מעקב ויזואלית ברמת הזהירות בלקיחת סיכונים
  • בהשפעות שליליות של היפוקסיה בקואורדינציה שבין הידיים לעיניים בהרגשת עייפות

עומס חום גורם בגוף האדם לשלוש תופעות עיקריות: אי נוחות, עייפות מצטברת ואיבוד נוזלים.

בעת מנוחה ביום קיץ, צריך אדם ממוצע לשתות בין 2 ל-4 ליטר נוזלים ליום. כשהטמפרטורה בתא הטייס מגיעה ל- °C30, הטייס חייב לשתות לפחות ליטר נוזלים לשעה, וכל זאת לשם שמירת מאזן הנוזלים בגוף.

מתוך מחקרים פיזיולוגיים עולה, שגוף האדם יכול לאבד % 2-1 ממשקלו בטרם מערכת ההתראה של הגוף תשדר אותות צימאון, ברם, חלק מהתופעות השליליות שהוזכרו לעיל יבואו לידי ביטוי עוד בטרם הורגש הצימאון.

הסימפטומים לתופעות השליליות מופיעות באיטיות ובצורה כזאת, שאין לנפגע מהם אפשרות לזהותם בעצמו - וכאן טמונה הסכנה!

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 13:53

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה