מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

תאונות הקשורות לעומס חום

ב- 7 באוגוסט 1977,  ביצע חניך קורס-טיס, שטס בפוגה, הקפות בסולו. בזמן גישה לנחיתה, שבר מאוחר את הגלישה, קפץ בחזרה לאוויר, נגע שנית והתרסק על המסלול. החניך נפגע בגבו.

בחקירת התאונה נמצא, כי החניך המתין כחצי שעה בעמדת ההמראה. בחום של 35 מעלות צלסיוס, לפני שקיבל את רשות ההמראה. סביר איפה שעומס החום השפיע על כושר שיפוטו, ערנותו ותגובותיו של החניך.

מניתוח האירוע עולים שני מאפיינים, שיש לתת עליהם את הדעת. ראשית, נחישותו של החניך להמריא, לאחר המתנה רצופה בחום מעיק. ניתן להסביר זאת לאור העובדה שמדובר בטיסת סולו, ואפשר שייזום ביטולה על-ידי החניך, היה מצטייר בעיניו ככישלון ביצוע, המעמיד בספק את יכולתו להמשיך את קורס הטיס. שנית, התפקוד הלקוי לכאורה של הטייס, ארע בנחיתה, היינו, דקות רבות לאחר השהייה בעומס חום על המסלול. עובדה זאת מדברת בעד עצמה – עומס חום אינו נמוג בבת אחת והשפעותיו יכולות לקבל ביטוי מאוחר לאחר התהוותו.

ב - 3 באוגוסט 1979, המריא חניך טיס בפוגה לטיסת סולו שנייה. לאחר הניתוק, המטוס גלגל ימינה עם אף גבוה, פגע בקרקע והתרסק. החניך נהרג.

בחקירה נמצא כי לחניך היו מקרים של איבוד הכרה שלא דווחו ולא טופלו. לפני ההמראה המתין החניך 36 דקות בעמדת המראה, בתנאיי חום קשים ובחופה סגורה. דבר שגרם כנראה, לאיבוד ההכרה בזמן ההמראה.

טייס זכור !
אין טיסה השווה את מחיר חייך. כפי שהיצרן קבע מגבלות תפעול למטוס, אתה הוא הקובע את מגבלות תפעול מערכות גופך. אם אינך חש בנוח לקראת יציאתך לטיסה או בעת הימצאותך בתא הטייס, אולי קשור הדבר בעומס חום ?
עדיף להתבייש מביטול הטיסה, מאשר להתייבש מחום

עודכן לאחרונה: שני, 30 אוגוסט 2010 15:22

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה