מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהגורמים פיזיולוגייםאשליות אופטיותאשליות אופטיות המטעות את ראייתו של הטייס

אשליות אופטיות המטעות את ראייתו של הטייס

הישמר לך משמשה קדמית שרוטה ומלוכלכת - היא יכולה להוליך אותך לאסון.

אם טסים עם שמשה מלוכלכת, או שרוטה, יכולה שמשה כזאת לגרום, לעיתים, לטעויות בהערכת גודל ומרחק עצמים, בלי שהטייס יהיה מודע לכך שהוא קורבן לאשליה אופטית. גם שימשה נקייה לחלוטין יכולה לגרום טעויות. כך טוען ד"ר ש. רוסקו, פסיכולוג תעופתי באוניברסיטה של ניו מכסיקו, שעסק שנים רבות בנושאי תעופה בחברת "יוז" ובמכוני מחקר שונים והתמחה בתחום האשליות האופטיות.

המחקר שביצע ד"ר רוסקו, כלל ניסוי שבו התבקשה קבוצת טייסים להעריך, בעת טיסת סימולטור, מהי מידת סכנת התנגשות בינם לבין מטוסים אחרים, שנראו מבעד לשמשה הקידמית. בניסויים הוברר, שכאשר אותו הטייס ישב בכיסא מהנדס הטיס - כשני מטר מאחורי כיסא הטייס, הוא התייחס לאותו מטוס כמסוכן הרבה יותר, לעומת מה שהוא חשב כאשר ישב סמוך להגאים, במרחק מטר מהשמשה הקידמית. הסיבה לכך - אשליות אופטיות שנוצרו מהשמשה.

כדי להמחיש ולהבין את העניין, אפשר לבצע את הניסוי הבא: יושבים מול חלון ועוצמים עין אחת. מושיטים יד לפנים וממקדים את מבט העין הפקוחה לעבר אגודל היד המושטת. כשמקרבים את היד לעין, שמים לב כיצד החלון משנה את גודלו עם שינוי מרחק המוקד.

הבעיות הנוצרות מהתבוננות בשמשה הקדמית נובעות מתופעת "המיקוד הכהה"

(Dark Focus). העין מתמקדת ומתאימה עצמה לעצמים במרחקים שונים. קיים גם מרחק מסוים בו העין אינה ממוקדת ואינה מתאימה עצמה אליו - מרחק בו העין נמצאת במצב של רגיעה. זוהי "ברירת המחדל" בה נמצאת העין, וכדי לשנות את מוקד העין ממרחק זה יש להשקיע מאמץ. מיקוד זה מכונה "המיקוד הכהה" מאחר שזהו המרחק בו תתמקד העין במצב של חשיכה, או כאשר אין בטווח הנראה שום עצם, או מרקם שאליהם ניתן למקד את העין.

עד לאחרונה הוערך "המוקד הכהה" בתחום האינסופי האופטי - כל מה שיותר מ-7 או 8 מטרים. כיום, בעקבות מחקרים, נמצא, שמרחק ה"מוקד הכהה" משתנה מאדם לאדם אך בממוצע הינו 1 מטר - בערך המרחק בין הטייס היושב בכיסאו לשמשה הקדמית.

מדען בשם מנדלבאום חווה תגלית מקרית לפני כ-20 שנה, בעת שישב בביתו. הוא גילה, כי בעוד שהוא יכול לקרוא שלט מחוץ לביתו בהציצו דרך החלון, קיים מרחק מסוים מהחלון, שאם הוא יימצא בו הוא לא יוכל לקרוא את הכתוב בשלט - יותר קרוב, או יותר רחוק, אין בעיה, אך במרחק המסוים הזה - לא התאפשר לקרוא את השלט.

מנדלבאום ביצע את ה"ניסוי" עם אנשים נוספים וגילה שתופעה זו חוזרת ללא יוצא מן הכלל, אם כי המרחק מן החלון בו לא ניתן לקרוא את השלט משתנה מאדם לאדם. "שפני הניסוי" גילו, כי בעת שהם יושבים במרחק הקריטי מן החלון, העין מתמקדת בחלון, ולא ניתן למקד אותה במטרה אחרת.

האפקט בו העין מתמקדת בעצם הנמצא במרחק ה"מוקד הכהה" נקרא "תופעת מנדלבאום". כאמור נמצא שהמרחק משתנה קלות מאדם לאדם, אך נע באזור מטר אחד מן החלון. כל גירוי אופטי הנמצא במרחק זה יגרום למיקוד העין ולא ניתן יהיה להסיטה משם.

דר' רוסקו מזהיר טייסים מפני אשליות אופטיות נוספות שבהן עלולים להיתקל, היכולות לגרום לטעויות.

כאשר טייסים מבצעים הקפות אל מסלול שאינו נראה ישירות בעין, אלא מוקרן על מסך או תצוגה כלשהיא, הם נוטים להגיע גבוה ובאוברשוט ולגעת כבד. הסיבה לכך - המסלול המוצג נראה תמיד קטן יותר מן המסלול אותו רואים בעין באופן ישיר. תופעה הפוכה מתרחשת כאשר טייסים מבצעים גישה למסלול מואר, מעל ים, בלילה. המסלול נראה להם גדול יותר, קרוב יותר ונמוך יותר מכפי שהוא נראה באור יום.

כמה מטוסי תובלה כבר נחתו במים לפני המסלול בגלל תופעה זו. תחקירים הוכיחו, כי הטייסים טעו בהערכת הגובה וזווית הגישה ונטו לבצע גישות שטוחות בתנאים כאלה; (גורמים נוספים המשפיעים על "תמונת" המסלול הם כמובן רוחב המסלול, אמצעי התאורה, אופק ושיפוע המסלול).

טעויות בהערכת עומק התגלו על ידי יצרני מכשירים אופטיים שונים - פריסקופים לצוללות וטנקים, מיקרוסקופים, כוונות טלסקופיות וכוונות קסדה. המשותף לכל המוצרים האלה הוא שבכולם, העצם אינו נראה ישירות בעין והוא "מושלך" על עדשה ומוגדל בעת שמתבוננים דרכה.

מדענים שחקרו את הנושא מצאו, כי העין אינה מתאימה עצמה בצייתנות לעדשות האופטיות השונות. העין היא עצלה, ומתנגדת ליציאה ממצב המנוחה שלה. המוח מוכן לקבל עצם שאינו בפוקוס, מבלי להכיר שעצם זה אינו בפוקוס. בניסוי אחד שנעשה התבקשו טייסים לשפוט את הגישה בשתי נקודות בגישה הסופית - 1,220 מטר ו-610 מטר. ללא יוצא מן הכלל כולם העריכו אוברשוט בנקודה הראשונה, ואנדרשוט בנקודה השנייה. אילו הם היו טסים ידנית ולא על ידי טייס אוטומטי, כולם היו מגיעים למסלול באוברשוט.

לטעויות השיפוט הללו, אינספור הסברים אפשריים, אך העובדה החשובה היא שטעויות אלה קיימות. טייס שמאחר לזהות שהוא בגישת יתר לא יספיק לפתוח מנוע וינחת לפני המסלול.

הסתגלות והתאמת העין יכולה להיות מושפעת מכמה גורמים בעת טיסה. כאשר גורם כזה מפריע למיקוד העין, הן הערכת הגודל והן הערכת המרחק של העצם מוטעית ותגובות הטייס שגויות בהתאם.


חרף העובדה שקיומן של אשליות וטעויות אופטיות מוכר עוד מימי המצרים והיוונים הקדמונים, מעט מאוד נעשה מאז, ובעיקר בעשור האחרון, לטיפול בתופעה. בעוד שבעת האחרונה נעשו מחקרים ונמצאו הסברים לתופעות המוכרות, התגלו תופעות "חדשות" וקשות יותר בתחום האשליה האופטית. בין התגליות - השפעת רגש על הראיה. כעס, פחד ומתח משפיעים על הראיה, כמו גם אי נוחות פיזית, כאב, דיכאון וסחרחורת.

תופעות אלו מסוכנות לכל אדם והן הרות אסון לגבי טייסים. ד"ר רוסקו מעריך, שטעויות אופטיות היוו גורם חשוב בכמה תאונות, שיוחסו ל"טעות טייס", בהן טייס מנוסה ומיומן ביצע שגיאה בלתי ניתנת לתיקון.

מדענים גילו שקיים שינוי בקוצר ראיה, או בראיה למרחק, אצל אנשים ברגעי לחץ. שנויים אלה יכולים להתקיים במשך כמה דקות ואף כמה ימים. לדעת ד"ר רוסקו נראה שלחץ פתאומי וחריף פוגע בעיקר בראיה למרחק. תגובה זו ללחץ הינה אינדיבידואלית ומושפעת מניסיון האדם בהתמודדות עם מצבים כאלה, ולכן ניתן להתגבר עליה על ידי אימון.

מצבים אישיים כרוניים ומתמשכים - כעס, תסכול, או חרדות, עלולים להשפיע על הראיה בטווחים הקרובים לפרקי מן משתנים.

למרות ההשלכות החמורות של האמור לעיל (כאילו הטייס אינו יכול תמיד לסמוך על מראה עיניו), הרי שיש מה לעשות בעניין.

הצעה אחת ולה תומכים רבים (וד"ר רוסקו ביניהם) היא, שטייסים ישתמשו במשקפיים בעלי עדשות בי–פוקליות בעת טיסות לילה ובעת ביצוע נחיתות בתנאי יום. החצי התחתון של העדשה ישפר את הראיה לטווח הקרוב, בהצצה על המכשירים, בעוד החלק העליון יתקן את הטעויות האופטיות הנוצרות מתנאי חושך או שדה פתוח, ללא גירויים. למרות שהצעה זו ידועה כבר זמן רב, מעטים הטייסים הנוהגים לפיה. רובם מעדיפים להאמין שראייתם ה"מושלמת" היא אכן מושלמת.

כדי להתגבר על תופעת ה"חור השחור", הקיימת בשדות שהגישה אליהם היא מעל מים, מציע ד"ר רוסקו שאורות הכוונה ימוקמו על מצופים לאורך הגישה הסופית. הוא העלה סברה, כי אותם טייסים הנוטים לבצע גישות שטוחות בלילה ולגעת במים במקום במסלול, הם בעלי אורך "מוקד כהה" גדול מאוד. שימוש במשקפיים מתקנים בלילה יכול לפתור בעיה זו.

לדעת ד"ר רוסקו, השימוש בתצוגה עילית לנחיתות מכשירים ולטיסות לילה, צריך להיחקר ביסודיות. הנחת היסוד של מפתחי התצוגה העילית הייתה, שהיא מאפשרת לעין לראות כל מה שנמצא בחוץ, דרך התצוגה. מחקרים, שבוצעו לאחרונה, לא מאשרים הנחת יסוד זו. תצוגה כזו אינה גורמת לעין להתמקד באינסוף. טייס היוצא מענן צריך להתאים את מוקד העין בזריזות למוקד אינסופי, ובקטע ההתאמה התמונה "מתפוצצת" מעודף נתונים.

עניין ה"מוקד הכהה" צריך להוות מרכיב במיון טייסים, מלבד כושר הראיה ואבחנה בצבעים, שנבדקים כיום. אנשים בעלי אורך "מוקד כהה" גדול יכולים להיות מסווגים כטייסי קרב - אנשים אלה רגישים פחות לטעויות הנוצרות עקב "שדה פתוח" והעדר גירויים. לדעת ד"ר רוסקו, טייסים בעלי אורך "מוקד כהה" קצר צריכים להשתמש בעדשות מתקנות.

אורך ה"מוקד הכהה" משתנה וגדל בדרך כלל עם הגיל. ייתכן מצב שטייסים שבעבר לא הייתה להם כל בעיה בראיה, יצטרכו להשתמש בעדשה מתקנת בעת שיזדקנו, כדי להימנע מתופעת ה"חור השחור".

אין ספק בכך שטייסים למדו להסתגל ולהתגבר על טעויות השיפוט הנוצרות עקב עיוותים אופטיים. לדעת רוסקו, טייס שלומד מניסיונו, על כך שאינו יכול תמיד לסמוך על מראה עיניו, לומד להשתמש במכשירים, כדי לפצות על הבעיות האופטיות, בתנאים מסוימים, ולעיתים מצליח לשלוט בהתאמת העין.

הלומד לשלוט במיקוד העין הוא כמו הלומד להזיז את האוזן, או להניע את הקרקפת. שיטת האימון הטובה ביותר הנהוגה הינה באמצעות שימוש בביו–פידבק, כלומר, צליל משתנה בהתאם לאורך המוקד של העין והתמקדותה בעצמים במרחקים שונים.

אימון ספציפי המיועד להכרת מצבים בהם תיתכן קיומה של אשליה אופטית, וכיצד האשליה מעוותת את העולם החיצוני, יגביר וישפר את יכולתו הטבעית של הטייס לפצות על מקרים בהם מה שנדמה לו שהוא רואה - אינו מה שבאמת נראה.

 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:02

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 21 אוגוסט 2019
תמרון חריף, איבוד שליטה והתרסקות (64-19)
מס' הודעה: 1319 | מידע על אירוע מספר 64-19, לתאונה שאירעה בתאריך 18/08/2019 למרחף באתר ארסוף
קרא עוד...תמרון חריף, איבוד שליטה והתרסקות (64-19)
רביעי, 21 אוגוסט 2019
נזק בפינוי לאחר נחיתה (60-19)
מס' הודעה: 1318 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 60-19, לתאונה שאירעה בתאריך 27.7.2019 לאז"מ זודיאק, סימן רישום 4X-HTM, ליד קיבוץ האון
קרא עוד...נזק בפינוי לאחר נחיתה (60-19)
שני, 19 אוגוסט 2019
הפסקת השימוש במנחת רבדים
מס' הודעה: 1317 | הפסקת השימוש במנחת רבדים - הודעת בטיחות
קרא עוד...הפסקת השימוש במנחת רבדים
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה