מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

מנגנוני שינה

על מנת שנבין טוב יותר את הבעיה הכרוכה בעייפות, עלינו להבין תחילה את "מנגנוני" השינה הבסיסיים. ניתן להגדיר שינה כמצב של ניתוק מוחלט מהסביבה: במצב זה הגוף נח פיזית, והתפישה החושית של הראיה, השמיעה והחישה נמצאת במצב מופסק. אבל, יש בשינה הרבה יותר מעבר למה שהעין רואה או שאיננה רואה.

ד"ר אנקה הייטמאן, המשמש מנהל מחקר בחברת סירקדיאן טכנולוגיות בע"מ, שבלגסינגטון מסצ'וסטס, מסביר, כי קיימות שתי צורות של שינה: שינה שבה תנועת העין מהירה:
תמ"ע (Rapid Eye Movement – REM) ושינה ללא תמ"ע. מחזור שינה רגיל, מתחיל בשינה ללא תמ"ע, ועובר עד לארבעה שלבים, שכל אחד מהן מאופיין על ידי האטה נוספת של פעילות המוח, כפי שנמדד על ידי הקלטות שידורי המוח (EEG).

השלבים הראשון והשני נחשבים כשינה קלה, ומאופיינים על ידי גלי מוח בתדרים אלפא וביתא (8 עד 12 הרץ בהתאמה) השלבים השלישי והרביעי מאופיינים על ידי גלי מוח בתדרים תיטא (3.5 עד 8 הרץ), ודלתא (0.3 עד 3.5 הרץ).

לאחר פרק זמן של שינה ללא תמ"ע, מתקדם מחזור השינה שלנו לתוך שינת תמ"ע. כפי שמציין ד"ר הייומאן, "גלי ה-EEG עבור שינת תמ"ע כוללים תדרים מעורבבים. זה נראה כמעט כמו גלי EER בזמן קיצה. זהו פרק הזמן, שבו בעיקר קורים החלומות, והוא מסומן על יד פעילות ברורה מאד של העיניים". לדברי הייטמאן "בממשך שינה של לילה אחד אנו עוברים דרך ארבעה או שישה מחזורי שינה. כל מחזור נמשך בדרך כלל כ-90 דקות, למרות שהוא יכול להיות קצר, או ארוך יותר מזמן זה. מחזורי השינה הראשונים כוללים שינה עמוקה יותר, בעוד שמחזורי השינה המאוחרים יותר כוללים שינה פחות עמוקה, עם פרקי זמן ארוכים יותר של תמ"ע בכל מחזור שינה".

החוקרים תמימי דעים, שבממוצע, דרושות לבני אדם 7.5 שעות שינה. לדברי ד"ר הייטמאן, "טבעית קיימים אנשים שמטבעם הם קצרי שינה ואחרים מטבעם הם ארוכי שינה. יש אנשים, שאינם זקוקים ליותר משש שעות שינה, ואילו אחרים זקוקים ליותר מתשע שעות".

 

עודכן לאחרונה: שני, 30 אוגוסט 2010 12:12

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה