מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

עייפות והידרדרות בתפקוד

מחקרים שבוצעו על עייפות והידרדרות בתפקוד הראו, שהתוצאה של אובדן שעות שינה, בין אם הוא חד פעמי או מצטבר, גורר הידרדרות משמעותית בתפקוד, בעירנות ובמצבי הרוח.

על פי דוח שפורסם בשנת 1999 על ידי מינהל לבטיחות בתעבורה (NTSB) של ארה"ב, אובדן של שתי שעות שינה בלבד עלול לשבש את "הביצועים והעירנות". החוקרים מדווחים, שהירידה ביכולת בתפקוד, כוללת "זמן תגובה מואט, מוכנות מופחתת למצבים, האטה בכושר הריכוז, בעיות זיכרון, הפחתה בזמני ביצוע מטלות, ואיכות תגובה ירודה". האטות אלה בביצועים נמנו על ידי סטטיסטיקת התאונות לאורך כל שנותיה של התעופה המסחרית.

מחקרים העוסקים בתאונות הקשורות לעייפות, שנעשו בקרב נהגי משאיות, מדגישים את החשיבות של מנוחה נאותה לפני היציאה לדרך. בהתייחסה לאותן תאונות, גילתה ועדת הבטיחות, שהגורמים הקריטיים ביותר בצפייתן של תאונות הקשורות בעייפות הן, משכם של פרקי השינה האחרונים ביותר, כמות שעות השינה ב-24 השעות האחרונות, ותבניות חציית השינה שאינן מאפשרות את משכם הרצוף של פרקי הזמן בני שמונה שעות השינה. למעשה, העובדות מראות, שנהגי משאיות שהיו מעורבים בתאונת הקשורות בעייפות, הצליחו לישון בממוצע רק 5.5 שעות בפרק זמן השינה שקדם לתאונה, ורק 6.9 שעות שינה ב-24 השעות שקדמו לה.

העובדה שטייסים רבים "זוכים" רק לחמש עד שבע שעות שינה בגיחות ליליות, מרמזת על כך שחבוי כאן סיכון אמיתי. הממצא החשוב יותר, הוא, שבערך 80 אחוזים של הנהגים שהיו מעורבים בתאונות הקשורות בעייפות, העריכו כטוב, או מצויינת את איכות השינה האחרונה שלהם שלפני התאונה. ממצא זה מרמז על כך, שאין די בכך, שתהיה "מנוחת לילה טובה". אחד הממצאים החשובים ביותר של מחקר שבוצע לאחרונה הוא חוסר האחידות המשמעותי, שבין האופן בו תופס האדם את מידת הישנוניות/ערנות שלו, לבין מידותיה של האובייקטיביות הפיזיולוגיות של הערנות.

נתונים שנאספו ממחקר שבוצע על ידי מרכז המחקר ע"ש איימס של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א), שעסק בטיסות בינלאומיות גילו, כי שיעור ערנות סובייקטיבית גבוהה ארע בדיוק בזמן שבו המידות הפיזיולוגיות הראו את רמת הערנות הנמוכה ביותר. כאשר האדם מגיע למגבלת העייפות, הוא עשוי להיכנע לתופעה הידועה בשם מיקרו-שינה. לדברי ד"ר הייטמאן "אלו הם פרקי זמן קצרים ביותר של שינה, או נמנום, שעשויים להמשך בין כמה שניות ועד 30 שניות. פרקי זמן אלה מסוכנים ביותר אצל נהגים וטייסים, ולממלאי תפקידים קריטיים לבטיחות, שבהם אינך יכול להרשות לעצמך להיסחף אפילו לכמה שניות".

דבר נוסף בעל משמעות לטייסים היא העובדה שנתגלתה במחקר, שהזמן מתארך לצורך ההיחלצות מחוסר שינה. בדרך כלל דרושים שני מחזורי שינה לצורך ההיחלצות אפילו מאפיזודה אחת של אובדן שינה, שבה מתרחש גידול בשינה העמוקה (ללא תמ"ע).

בנוסף, דרושים יומיים של שינה ארוכה יותר, לפני שביצועי הקימה והערנות חוזרים לתקנם.

לדבריהם של חוקרי NTSB "מחקרים העלו, כי שינה שנצברה בפרקי זמן קצרים, הפריעה להיחלצות של היכולות הביצועיות". אולם, ד"ר הייטמאן מציין, ש"למרות ששינה ארוכה אחת טובה הינה המיטבית, הרי שכל פרק זמן של שינה מסייע להיחלצות ממצב הגירעון בשעות שינה. ישנם אנשים קשוחים יותר במנהגי השינה שלהם, גם אם הם זקוקים לעוד שינה. לאנשים אלה, קשה יותר להשלים שעות שינה אבודות, ההשלמה עשויה להמשך כמה לילות".

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה