מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי

עייפות והידרדרות בתפקוד

מחקרים שבוצעו על עייפות והידרדרות בתפקוד הראו, שהתוצאה של אובדן שעות שינה, בין אם הוא חד פעמי או מצטבר, גורר הידרדרות משמעותית בתפקוד, בעירנות ובמצבי הרוח.

על פי דוח שפורסם בשנת 1999 על ידי מינהל לבטיחות בתעבורה (NTSB) של ארה"ב, אובדן של שתי שעות שינה בלבד עלול לשבש את "הביצועים והעירנות". החוקרים מדווחים, שהירידה ביכולת בתפקוד, כוללת "זמן תגובה מואט, מוכנות מופחתת למצבים, האטה בכושר הריכוז, בעיות זיכרון, הפחתה בזמני ביצוע מטלות, ואיכות תגובה ירודה". האטות אלה בביצועים נמנו על ידי סטטיסטיקת התאונות לאורך כל שנותיה של התעופה המסחרית.

מחקרים העוסקים בתאונות הקשורות לעייפות, שנעשו בקרב נהגי משאיות, מדגישים את החשיבות של מנוחה נאותה לפני היציאה לדרך. בהתייחסה לאותן תאונות, גילתה ועדת הבטיחות, שהגורמים הקריטיים ביותר בצפייתן של תאונות הקשורות בעייפות הן, משכם של פרקי השינה האחרונים ביותר, כמות שעות השינה ב-24 השעות האחרונות, ותבניות חציית השינה שאינן מאפשרות את משכם הרצוף של פרקי הזמן בני שמונה שעות השינה. למעשה, העובדות מראות, שנהגי משאיות שהיו מעורבים בתאונת הקשורות בעייפות, הצליחו לישון בממוצע רק 5.5 שעות בפרק זמן השינה שקדם לתאונה, ורק 6.9 שעות שינה ב-24 השעות שקדמו לה.

העובדה שטייסים רבים "זוכים" רק לחמש עד שבע שעות שינה בגיחות ליליות, מרמזת על כך שחבוי כאן סיכון אמיתי. הממצא החשוב יותר, הוא, שבערך 80 אחוזים של הנהגים שהיו מעורבים בתאונות הקשורות בעייפות, העריכו כטוב, או מצויינת את איכות השינה האחרונה שלהם שלפני התאונה. ממצא זה מרמז על כך, שאין די בכך, שתהיה "מנוחת לילה טובה". אחד הממצאים החשובים ביותר של מחקר שבוצע לאחרונה הוא חוסר האחידות המשמעותי, שבין האופן בו תופס האדם את מידת הישנוניות/ערנות שלו, לבין מידותיה של האובייקטיביות הפיזיולוגיות של הערנות.

נתונים שנאספו ממחקר שבוצע על ידי מרכז המחקר ע"ש איימס של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א), שעסק בטיסות בינלאומיות גילו, כי שיעור ערנות סובייקטיבית גבוהה ארע בדיוק בזמן שבו המידות הפיזיולוגיות הראו את רמת הערנות הנמוכה ביותר. כאשר האדם מגיע למגבלת העייפות, הוא עשוי להיכנע לתופעה הידועה בשם מיקרו-שינה. לדברי ד"ר הייטמאן "אלו הם פרקי זמן קצרים ביותר של שינה, או נמנום, שעשויים להמשך בין כמה שניות ועד 30 שניות. פרקי זמן אלה מסוכנים ביותר אצל נהגים וטייסים, ולממלאי תפקידים קריטיים לבטיחות, שבהם אינך יכול להרשות לעצמך להיסחף אפילו לכמה שניות".

דבר נוסף בעל משמעות לטייסים היא העובדה שנתגלתה במחקר, שהזמן מתארך לצורך ההיחלצות מחוסר שינה. בדרך כלל דרושים שני מחזורי שינה לצורך ההיחלצות אפילו מאפיזודה אחת של אובדן שינה, שבה מתרחש גידול בשינה העמוקה (ללא תמ"ע).

בנוסף, דרושים יומיים של שינה ארוכה יותר, לפני שביצועי הקימה והערנות חוזרים לתקנם.

לדבריהם של חוקרי NTSB "מחקרים העלו, כי שינה שנצברה בפרקי זמן קצרים, הפריעה להיחלצות של היכולות הביצועיות". אולם, ד"ר הייטמאן מציין, ש"למרות ששינה ארוכה אחת טובה הינה המיטבית, הרי שכל פרק זמן של שינה מסייע להיחלצות ממצב הגירעון בשעות שינה. ישנם אנשים קשוחים יותר במנהגי השינה שלהם, גם אם הם זקוקים לעוד שינה. לאנשים אלה, קשה יותר להשלים שעות שינה אבודות, ההשלמה עשויה להמשך כמה לילות".

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 21 אוגוסט 2019
תמרון חריף, איבוד שליטה והתרסקות (64-19)
מס' הודעה: 1319 | מידע על אירוע מספר 64-19, לתאונה שאירעה בתאריך 18/08/2019 למרחף באתר ארסוף
קרא עוד...תמרון חריף, איבוד שליטה והתרסקות (64-19)
רביעי, 21 אוגוסט 2019
נזק בפינוי לאחר נחיתה (60-19)
מס' הודעה: 1318 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 60-19, לתאונה שאירעה בתאריך 27.7.2019 לאז"מ זודיאק, סימן רישום 4X-HTM, ליד קיבוץ האון
קרא עוד...נזק בפינוי לאחר נחיתה (60-19)
שני, 19 אוגוסט 2019
הפסקת השימוש במנחת רבדים
מס' הודעה: 1317 | הפסקת השימוש במנחת רבדים - הודעת בטיחות
קרא עוד...הפסקת השימוש במנחת רבדים
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה