מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

שיטות מניעה

פיתוח הבנת ההעייפות, על מרכיביה והשפעה על ביצועי האנוש בתעופה, מבוצע במרכז המחקר ע"ש איימס בנאס"א. במסגרת זו נוצרה תוכנית העייפות/גט לאג, על מנת לקבוע את מידת השפעתה של העייפות, חוסר השינה ושיבוש מעגל השינה בטיסות. בנוסף, נועד המחקר לקבוע מה היא מידת ההשפעה של גורמים אלה על ביצועי צוותי האוויר, מתוך כוונה לפתח ולהעריך את אמצעי הנגד, שיאפשרו לצמצם את ההשפעות השליליות ולהגביר את ערנות הצוותים וביצועיהם עד למירב האפשרי.

במשך שני העשורים שחלפו, השתלב מחקרו של מרכז איימס בתוכניות המחקר של מיריאד, שתוצאתו הייתה כמה המלצות העשויות לסייע במניעת העייפות, ולסייע בצמצום השפעותיהם של תכנוני טיסות, המשבשים את השינה. ההמלצות כוללות תחום רב של נושאים, החל מתכנון לוחות זמנים נכון, והמשך בנמנום, התעמלות ואכילה נכונה.

מובן מאליו, שהגישה הטובה ביותר למניעת העייפות היא לדאוג לקבל את מנת השינה הדרושה, אבל תכנון מתאים של פרקי שינה נאותים הופכים להיות נושא סבוך במגזר שפועל 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע. הנושא אפילו סבוך יותר, כאשר הטייסים חוצים אזורי זמן מרובים, וחייבים להתאים את עצמם לשינויים.

החוקרת ד"ר מליסה מאליס, שמנהלת את קבוצת האמצעים נגד "עייפות", במרכז איימס של נאס"א אומרת "אילו אפשר היה לתכנן את פרקי הזמן לשינה בתקופת 'זמן הבית', הייתה יכולה להיות הזדמנות רבה יותר בקבלת מנוחה טובה יותר, מאשר הניסיון לישון במיקום היעד, כלומר במרחק של 16 אזורי זמן מהבית. במקרה כזה, כשהגוף דורש לישון עדיין אור יום. פרט זה הוא בעייתי, שכן הוכח, שהאור טומן בחובו השפעת ערנות, שיוצרת מכשול נוסף בהזדמנות לקבלת מנוחה נאותה".

בקבלת מנת השינה הטובה של הלילה (או לחילופין של היום) טמון הרבה יותר מאשר תכנון פרק הזמן המיטבי לשינה. ביכולתנו לישון נוטלים חלק כמה גורמים, וביניהם שיגרת הקדם שינה, החשיכה, הטמפרטורה, הרעש והנוחות האישית. ככל שהטייסים ילמדו יותר אודות הגורמים השונים המשפיעים על השינה, כך ישתפרו משמעותית גם סיכוייהם לזכות בשינה הדרושה להם.

כאשר לא ניתן לזכות בשינת לילה טובה, קיימות שיטות שיכולות לסייע לטייסים להיות עירניים בזמן העבודה. לדוגמה, מחקר שבוצע על ידי תוכנית העייפות/ג'ט-לאג, הראה, שנמנומים עשויים בטיסות ארוכות טווח, להיות מרכיב חשוב בשמירת ערנותו של הטייס. לדברי מאליס "הממצא העיקרי של המחקר היה, שנמנום בתא הטייס למשך 26 דקות שיפר משמעותית את הערנות, ובמיוחד בשלבי ההנמכה והנחיתה". ללא קשר בין אם הנמנומים נעשים בתוך המטוס או בין נתיבים, אורכו של הנמנום חשוב למניעתה של תופעת 'התמדת השינה'.

לדברי הייטמאן "אם הנמנום נמשך יותר מ-30 דקות, הנך עשוי להתעורר משינה עמוקה (כלומר שלבים שלוש או ארבע של השינה), ואז לחוש מטושטש, או באובדן התמצאות. עבור אנשים מסוימים, נמנום שכזה עלול רק להזיק וביצועיהם עלולים להיות גרועים יותר בשלב הראשוני לאחריו מאשר לפניו. אם עומד לרשות הטייס יותר זמן לנמנום, הרי ש-90 דקות הן זמן טוב, היות שהוא מאפשר לאדם להשלים מחזור שינה שלם, אשר אחריו הוא מתעורר מפרק זמן של שינת תמ"ע".

חל איסור על הטייסים לישון במטוס ברוב פעילותיהם, אבל ניתן להפעיל מספר טכניקות אחרות, להקטנת מידת העייפות, ולשמור את רמות הערנות הדרושות, במיוחד בשלבים הקריטיים של הטיסה.

טכניקות אלה כוללות התעמלות, אכילה ודיבור וכן שיטות אחרות (ראה בהמשך סעיף "עצות להפחתת העיפות"). מחקרים הראו עוד, ששיטות התזונה עשויות להיות בעלות חשיבות לשמירה על הערנות. שנים של ניסויים קליניים, הראו, שלסוג המזון שאנו אוכלים, והסדר בו אנו אוכלים אותו ישנה השפעה ישירה על ערנותו ועל יכולתנו לבצע מטלות שונות.

בספרה, שכותרתו "ניהול מוחך ומצב רוחך דרך האוכל", מסבירה וורטמן, את הקשרים בין הרכב המזון והפעילות הנפשית, ומציגה כמה דוגמאות - כיצד ניתן לתכנת את המוח לרמות פעילות וערנות גבוהות, או נמוכות, על ידי אכילת סוגי מזון בסדר הנכון. שיטת תזונה פשוטה עשויה לסייע לטייס לשמור בזמנים קריטיים על כושר נפשי מירבי. הכלל הראשון הנו להתרחק ממזון רווי שומן, היות שהוא מאט את התהליכים הנפשיים. לדבריה של גב' וורטמאן: "יש להימנע מאומלט, גבינה וביצים עם קוטלי חזיר וקרואסונים, או לזאנייה העשויה מארבע שכבות גבינה בתוספת לחמניית חמאה, כי לסוגי מזון אלה אין השפעות מגינות על יכולתו של הטייס לבצע פעילויות התובעות יכולת נפשית רצינית".

המזון העיקרי שאפשר לאוכלו כדי להגביר את הערנות הוא זה הכולל רמת חלבון גבוהה ורמת שומן נמוכה. לפי הצעתה של גב' וורטמאן, לארוחת הבוקר, כדאי לבחור בדגנים וחלב, אך לא בביצים וגבינה. לארוחת הצהריים, יש לשקול לאכול כריך הודו, או משהו כמו עוף בגריל, סרטנים מבושלים, או צדפות קלות (אולם ללא מרק).

וורטמאן מסבירה, שלאכילה של כמה ארוחות קטנות במשך הטיסה יש יתרון על פני אכילה של ארוחה אחת גדולה. אם הנך יוצק כמות גדולה של מזון לתוך כרסך בבת אחת, הדבר גורם לניקוז המערכת שלך. במשך השעה, או השעתיים שלאחר מכן, הדם יורד מטה לכיוון בטנך, לצורך עיכול המזון, וזאת במקום לנתב אותו למוחך – המקום בו הינך זקוק לו כעת.

לדבריה של ג' וורטמאן "אם עליך לשמור על ערנות, הימנע מאכילה של מוצרי פחמימות רגילים, כגון: לחמניות, טוגני תפו"א, עוגיות או אוכל מהיר (ג'אנק פוד), היות שאלה יגרמו לך להיות ישנוני". הצעתה היא לשקול אכילה של חטיפי פרוטאין. הרעיון הכללי הוא: לצרוך חלבונים על מנת לעודד את הערנות, ופחמימות על מנת לעודד את השינה.

גב' וורטמאן מציעה לנסות לאכול את החלבונים לפני הטיסה וארוחת חלבונים נוספת בזמן הטיסה, או במשך העבודה. אולם, לאחר ההגעה למלון, אכילת הפחמימות תסייע לזרז את תהליך ההרדמות".


 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:32

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
שני, 28 אוקטובר 2019
דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
מס' הודעה: 1320 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.10.2019, לאווירון זעיר מסוג סוואנה, מס' רישום 4X-HIY, במנחת עין ורד
קרא עוד...דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
שלישי, 01 אוקטובר 2019
אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
מס' הודעה: 1321 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 74-19, לתאונה שארעה בתאריך 21.10.2019 לאווירון זעיר מסוג AEROPRAKT 22LS מס' רישום 4X-HYL, במנחת עין ורד
קרא עוד...אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה