מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

עצות להפחתת העייפות

קיימת חשיבות רבה להתבוננות עקבית ומסודרת אחר התנהגות אנשי צוות האוויר, לפני שהעייפות הופכת גורם משפיע בתא הטייס. בין השאר, חייבים לעמוד על המשמר ולעקוב הדדית - קברניט אחר הקצין הראשון ולהפך, על מנת לגלות סימני עייפות הדדיים. כאשר סימני העייפות הופכים ודאיים עם מצמוצי עיניים מרובים, מצמוצי עיניים ממושכים, פיהוקים, נפילות עפעפיים ונדנודי הראש, חייבים לנקוט באמצעים הנאותים:

  • נימנום - עוד לפני שממריאים, אפילו נמנום קצר בין גיחות עשוי לשפר משמעותית את הביצועים והערנות אחר כך בטיסה. כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר, צריך להגביל את הנמנומים ל-30 דקות, או להאריכם ל-90 דקות, על מנת להפחית את השפעות התמדת השינה.
  • דיבור - השיחה בזמן הטיסה היא האמצעי הפשוט ביותר לשמירה על רמת ערנות גבוהה.
  • פעילות גופנית - הליכה אל חלקו האחורי של המטוס, ביצוע תרגילי מתיחה גם בישיבה בכיסא הטייס, יסייעו בהפחתת העייפות ובהגדלה זמנית של הערנות.
  • נשימה עמוקה - חיזוק האוורור והורדת הטמפרטורה בתא הטייס עשויים להעלות את רמת הערנות. ישנם טייסים שגילו, כי נשימה של חמצן למשך כמה דקות, לא זו בלבד ששיפרה את הערנות, אלא גם שיפרה את ראייתם. יתרון שעשוי לסייע במיוחד בגישות ונחיתות ליליות.
  • האף יודע - ריחות מסויימים עשויים לשפר את הערנות. במיוחד, תרסיסי נענע שהינם זמינים לשימושם של עובדי תעבורה לצורך שמירה על ערנות.
  • לגימה - לגימת משקה, עשויה לסייע לשמור על ערנות ועירות. משקאות רוויים קופאין, מסייעים בשמירת העירות, אבל יש להימנע מהם בשלוש, או ארבע השעות, המתוכננות לשינה, היות שהשפעתם תפריע להירדמות.
  • האטת פעילות - כאשר מבחינים בעייפות, חשוב מאוד להאט את הפעילות, לקחת את הזמן הדרוש לכל פעולה ולעקוב אחר ההוראות בנהלים צעד אחר צעד. לא להניח לרצון לסיים את הטיסה לדחוק את המטוס לפניה לא בטוחה.
  • הצבת גבולות - צריך להציב מגבלת זמן קשיחה, אשר מעבר לה לא יוצאים לטיסה. במיוחד במצבים של עיכוב בגלל מזג אוויר, תיקונים טכניים, או עיכובים זוחלים, המאיימים להאריך את יום העבודה, אשר ממילא הוא ארוך דיו. אם המצב מחייב שינוי כיוון וטיסה לנמל משני, לא ללחוץ להמשיך בכל זאת אל נמל היעד המקורי. האפשרות הבטוחה ביותר עשויה לבחור בצד הבטוח ולנחות בנחת, מאשר להמשיך עם הראש בקיר כשעייפות משתלטת.
  • ללמוד יותר - קיים אתר המספק מידע על סדנאות העוסקות בחינוך ואימון נגד עייפות, החומר כולל תיקיה מלאה במקורות, הכוללים פרסומים בעלי עניין לנושא, וסרטי וידאו על תקליטורים.
    לפנייה לאתר: EDUCATION AND TRAINING MODULE WORKSHOPS
    כמו כן אפשר לגשת למדריך לניהול הערנות באגוד התעבורה האווירית
 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
שני, 28 אוקטובר 2019
דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
מס' הודעה: 1320 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.10.2019, לאווירון זעיר מסוג סוואנה, מס' רישום 4X-HIY, במנחת עין ורד
קרא עוד...דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
שלישי, 01 אוקטובר 2019
אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
מס' הודעה: 1321 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 74-19, לתאונה שארעה בתאריך 21.10.2019 לאווירון זעיר מסוג AEROPRAKT 22LS מס' רישום 4X-HYL, במנחת עין ורד
קרא עוד...אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה