מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

הערות ודיון בסוגיה

קברניט האנטר מזכיר את העובדה הידועה, שאין תאונות אוויריות שניתן ליחס אותן לבעיות הנובעות מגיל או, למעשה, בהקשר רחב יותר – לבעיות רפואיות, אך עושה זאת בצורה מגמתית ביותר: "מאז שמינהל התעופה הפדראלי קבע ב-1959 את 60 כגיל הפרישה, לא ארעה אף תאונה של מוביל אווירי שניתן ליחסה להשפעות של הזדקנות – בין אם פתאומיות או הדרגתיות – בכל הקשור לבריאות ויכולות הטייסים".

מדבריו ניתן להתרשם, כי לפני שהוטלה מגבלת הגיל, היו תאונות הקשורות לגיל מתקדם, ולא היא. כמו כן ידוע היטב ש"חוק ה-60" נקבע בצורה שרירותית לחלוטין, ללא כל ביסוס.

הוא ממשיך ושואל שאלת תם ראשונה: "קשה לתאר מדוע הקונגרס יכול בכלל לחשוב על עריכת ניסיונות לגבי מדיניות כה מוצלחת". אין כל צורך לנסות; די לעיין במחקר המקיף ביותר שנעשה על הקשר הקיים (או שלא קיים) בין גיל לבטיחות טיסה, הידוע בשם "דו"ח הילטון". שם אנו מוצאים, שאין הרעה בבטיחות הטיסה עם הגיל, בתחום שבין 60 ל- 70.

על-פי ממצאי הדוח האמור, הבטיחות הולכת ומשתפרת מגיל 30 ועד לערך קבוע מגיל 50 ואילך. כמו כן ידוע, שהסיכון המרבי לאירוע לבבי, למי שלא אובחן כחולה לב, הוא דווקא בגילאי 50. (עיקרי דברים מדוח הילטון יוצגו בהמשך).

אם כך, מדוע קברניט האנטר ואיגודי טייסים אחרים מתנגדים להעלאת רף הגיל? הנימוק שאינו מפורסם ברבים הוא כנראה זה: איגודי הטייסים נשלטים בעיקר ע"י טייסים צעירים, המהווים את רוב החברים. אלו שואפים לקידום יותר מהיר ולמעבר לכסא שמאל, למי שאינו קברניט. העלאת הגיל תפגע כמובן בקידומם, ומכאן ההתנגדות. עטיפת העניין באצטלה של "בטיחות" - אין לה כל בסיס.

קברניט האנטר שאל שאלת תם שנייה: "למרות ההתקדמות העצומה בטכנולוגיה הרפואית, אין עדיין דרך מוחלטת לקבוע אילו טייסים מעל גיל 60 יהיו בטוחים לטיסה, אם כך הדבר, למה ליטול את הסיכון?" ו

מדוע אני טוען שזו שאלת תם ואפילו שאלה מטעה? כי באותה מידה ניתן לטעון, שאין כל דרך מוחלטת לקבוע איזה טייס בטוח לטיסה גם בגילאים שמתחת ל-60. ואכן טענה זה נטענת ואינה מקבלת מענה הולם. יתרה מזו: הקברניט הנכבד שוכח להזכיר, שאותה התקדמות רפואית, מאפשרת כיום לטייסים בעלי ליקוי, או תסמין, שנחשבו לפני שנים לא רבות באופן גורף כפסולים לטיס, להמשיך ולטוס, כולל ברמה של קברניטי מטוסי נוסעים - כל מקרה לגופו וכל עוד הוא מטופל כהלכה. לדוגמא: בעלי יתר לחץ דם, חולי סכרת, ומי שעברו ניתוחי מעקפים או ניתוחי מוח.

הקברניט הנכבד, כנראה גם לא שמע על נייר העמדה, שפרסמה אגודת רופאי התעופה בארה"ב, לפיו, הגיל אינו מהווה קריטריון בהערכת כושרו של אדם לטוס.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:28

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
שני, 28 אוקטובר 2019
דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
מס' הודעה: 1320 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.10.2019, לאווירון זעיר מסוג סוואנה, מס' רישום 4X-HIY, במנחת עין ורד
קרא עוד...דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
שלישי, 01 אוקטובר 2019
אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
מס' הודעה: 1321 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 74-19, לתאונה שארעה בתאריך 21.10.2019 לאווירון זעיר מסוג AEROPRAKT 22LS מס' רישום 4X-HYL, במנחת עין ורד
קרא עוד...אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה