מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

תקציר מדו"ח הילטון (בקליפת אגוז)

המחקר המקיף ביותר על השפעות אפשריות של הגיל על בטיחות הטיסה, בוצע ע"י חברת הילטון מערכות בע"מ (Hilton Systems Inc). בשילוב של צוות מחשוב ומחקר של אוניברסיטת ליהיי (Lehigh University). המחקר הוזמן ע"י רשות התעופה הפדראלית, במגמה לבדוק, במידת האפשר, את נושא מגבלת גיל 60 לגבי טייסי מטוסים גדולים.

מאחר שמגבלת הגיל האמורה, נכנסה לתוקף במרץ 1960, אין נתונים המאפשרים לבצע בדיקה של הנושא לגבי אוכלוסיית הטייסים שהמגבלה חלה עליהם. לפיכך, קבוצת המחקר נדרשה לנתונים שהופקו מהמאגר של טייסי התעופה הכללית, לגביהם אין כלל הגבלת גיל בארה"ב. לא נכללו במחקר טייסים מעל גיל 70, וזאת עקב הסיבות הבאות: אוכלוסיית טייסים אלו מצומצמת ומספר התאונות נדיר, כך שהמבחנים הסטטיסטים נעדרים עוצמה. אוכלוסייה זו כבר כוללת כמות ניכרת של טייסים שמקרקעים את עצמם, ובכך נפגעת ההשוואה לאוכלוסייה צעירה יותר. ולבסוף: הואיל ומטרת המחקר הייתה להתייחס למגבלת גיל 60 ,הרי הרף של  70 - נראה הגיוני.

כמות הנתונים ששמשו למחקר היא גדולה מאד, לערך 4 מיליוני טפסי בדיקות רפואיות (בהם נזכרים הגיל, הניסיון המצטבר והניסיון השוטף), וכ-38 אלף תאונות, בתמצית. המסקנה המשותפת לכל קבוצות הטייסים שנבדקו היא, שהגיל אינו משפיע לרעה על בטיחות הטיסה. לדוגמה: נבדק שעור התאונות (ל-100 אלף שעות טיסה) כתלות בגיל, שנה אחרי שנה, של קבוצת טייסים (בארה"ב) בעלי תעודה רפואית סוג III, בגילאים 50 עד 70, עם ניסיון מצטבר מעל 500 שעות טיסה ויותר, שטסו לפחות 50 שעות בשנה האחרונה, לא נמצאה כל השפעה על בטיחות הטיסה כתלות בגיל.

לדוגמא, מצורף גרף אחד מתוך הדוח, המתייחס לטייסים בעלי תעודה רפואית סוג III (בארה"ב) עם ניסיון טיסה של יותר מ-500 שעות, ולפחות 50 שעות טיסה בשנה שחלפה. יש לציין שלעליה, כביכול, בשיעור התאונות בין 60 ל-70 אין כל משמעות סטטיסטית. כנגד זאת, בחתך אחר, רואים ירידה צנועה, אך מובהקת מבחינה סטטיסטית, בשיעור התאונות עם הגיל, בתחום 60- 70.

שיעור תאונות ל-100 אלף שעות טיסה

שיעור תאונות ל-100 אלף שעות טיסה

שיעור מעורבות של נהגים בתאונות דרכים (מספר מעורבים בתאונות ל-10,000 נהגים)

שיעור מעורבות של נהגים בתאונות דרכים

מתוך סקרנות, צרפתי את המידע שפורסם על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אודות שיעור התאונות החמורות (קטלניות וקשות) בשנת 2005, בהתייחסות לגיל הנהגים. תשומת לב הקורא צריכה להינתן לעובדה, שגם בתאונות דרכים השפעת הגיל דומה לזה שבתאונות כלי טיס.

ראוי להזכיר טעות מקובלת ולְתקנה: הגבלות הגיל בארה"ב אינן גורפות, אלא חלות רק על טיסה מסחרית לפי הפרק 121. על טיסה מסחרית לפי פרקים 91 ו – 135 - אין כל מגבלת גיל.

כמו כן כדאי לציין, שארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO) ממליץ על גיל 65 כרף עליון, ואילו באוסטרליה ובקנדה, אין כלל מגבלות גיל. כנראה לא שמעו שם על קברניט האנטר, והאווירונים שלהם טסים היטב ואינם נופלים מהשמים.

ואצלנו? מגבלת הגיל לטייסי "התעופה הכבדה", קברניטים וטייסים ראשונים כאחד, הועלתה זה מכבר ל-65 וזו אחת הנקודות הבודדות, אם לא היחידה, אשר בה אנו מקדימים את ארה"ב. בעקרון, בוטלה כל הגבלת גיל לגבי טייסים מסחריים בתעופה הכללית. ברם, הליך עדכון התקנה משתהה ונגרר ללא הרף. בינתיים הטייסים הותיקים טסים על סמך פטורים אישיים.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:28

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
שני, 28 אוקטובר 2019
דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
מס' הודעה: 1320 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.10.2019, לאווירון זעיר מסוג סוואנה, מס' רישום 4X-HIY, במנחת עין ורד
קרא עוד...דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
שלישי, 01 אוקטובר 2019
אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
מס' הודעה: 1321 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 74-19, לתאונה שארעה בתאריך 21.10.2019 לאווירון זעיר מסוג AEROPRAKT 22LS מס' רישום 4X-HYL, במנחת עין ורד
קרא עוד...אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה