מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהגורמים פיזיולוגייםפרישת טייסיםיעילות הבדיקות הרפואיות והצורך בהן

יעילות הבדיקות הרפואיות והצורך בהן

גם נושא זה יידון על קצה המזלג. הבדיקות הרפואיות לעובדי טיס היו "פרה קדושה" ביותר במשך דורות, לא רק שאסור היה לשחוט אותה, אלא אפילו לגעת בה. בשנים האחרונות החל מוסד זה להתערער, וגורמים שונים החלו לשאול שאלות.

השאלה הראשונה שהתעוררה, ושהייתה קשורה ברצון מינהל התעופה האזרחית בארה"ב, להוסיף בדיקות על אלה המתחייבות שם: האם יש בכלל בעיית בטיחות הקשורה במצב רפואי? אגודת הטייסים ובעלי המטוסים (AOPA ) ערכה שני מחקרים מקיפים, לגבי עשרות אלפי תאונות ובהם נמצא, שסיבה (CAUSE ) או גורם (FACTOR) רפואיים אמיתיים, קיימים רק ב-0.5% מהתאונות. על כן היה ברור שמערכת הבדיקות הרפואיות בארה"ב מספקת, והשפעת המצב הרפואי על בטיחות הטיסה היא זניחה לחלוטין, ומכאן, שאין שום צורך להחמיר בבדיקות.

מכאן פסעה ה – AOPA צעד נוסף קדימה, וערכה מחקר, המשווה את שיעור התאונות שיוחסו למצב רפואי, בין טייסי מגזר התעופה החייבים בבדיקות רפואיות לבין אלה הפטורים מהם (טייסי בלונים, אז"מים ודאונים). במחקר נמצא, שגם אצל האחרונים, אחוז התאונות המיוחסות לגורמים רפואיים עומד על 0.5, דהיינו, זהה לזה שנמצא במחקר המקיף. למרות שתנאי הטיסה הם שונים וההשוואה בין שני המגזרים היא קשה, הזהות במספרים "אומרת דרשני" והיא מצביעה על כך שכושר הניבוי הבטיחותי של הבדיקות הרפואיות נמוך ביותר, ולמעשה שואף לאפס, ומכאן עולה השאלה מה הצורך בהן?

בארה"ב, מקום בו ההתייחסות בכללותה היא לטובת האזרח, אין יורדים לכיסו ככה סתם, ואף שנותנים דגש לבטיחות הטיסה, התחילו להסיק מסקנות, המהוות פריצת דרך בהשוואה לעבר. כך למשל, עומדים לרווח את התקופה בין בדיקות רפואיות לטייסים פרטיים (5 שנים לטייס מתחת לגיל 40, ושלוש שנים ל"זקן"), ואילו את הענף החדש, התעופה הספורטיבית הקלה (LSA), שמקבלת תנופה מכל כיוון אפשרי, פטרו לחלוטין מהצורך בבדיקות רפואיות - די ברישיון נהיגה בתוקף. (הנכללים בענף זה: מטוסי בוכנה חד-מנועיים, משקל מרבי להמראה של 1,230 ליברות, דו-מושביים לכל היותר, כן-נסע קבוע, מדחף בעל פסיעה קבועה, או שניתנת לשינוי רק על הקרקע, ועוד).

 

 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:27

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 10 יולי 2019
התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
מס' הודעה: 1310 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 54-19, לתקרית שארעה בתאריך 1.7.2019, ל - BOEING 737-400 סימן רישום LZ-EBA, בשדה המראה - קלן, גרמניה (CGN/EDDK) בשדה הנחיתה - נתב"ג, ישראל (TLV/LLBG)
קרא עוד...התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
רביעי, 03 יולי 2019
פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
מס' הודעה: 1309 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 53-19 לתקרית שארעה בתאריך 29.6.2019, למצנח רחיפה ברכס נתניה
קרא עוד...פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
ראשון, 23 יוני 2019
פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
מס' הודעה: 1308 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 52-19, לתקרית חמורה שאירעה בתאריך 19/06/2019 למטוס כיבוי אש, אייר טרקטור, סימן רישום 4X-AFA, באזור ליפתא.
קרא עוד...פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה