מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהגורמים פיזיולוגייםפרישת טייסיםיעילות הבדיקות הרפואיות והצורך בהן

יעילות הבדיקות הרפואיות והצורך בהן

גם נושא זה יידון על קצה המזלג. הבדיקות הרפואיות לעובדי טיס היו "פרה קדושה" ביותר במשך דורות, לא רק שאסור היה לשחוט אותה, אלא אפילו לגעת בה. בשנים האחרונות החל מוסד זה להתערער, וגורמים שונים החלו לשאול שאלות.

השאלה הראשונה שהתעוררה, ושהייתה קשורה ברצון מינהל התעופה האזרחית בארה"ב, להוסיף בדיקות על אלה המתחייבות שם: האם יש בכלל בעיית בטיחות הקשורה במצב רפואי? אגודת הטייסים ובעלי המטוסים (AOPA ) ערכה שני מחקרים מקיפים, לגבי עשרות אלפי תאונות ובהם נמצא, שסיבה (CAUSE ) או גורם (FACTOR) רפואיים אמיתיים, קיימים רק ב-0.5% מהתאונות. על כן היה ברור שמערכת הבדיקות הרפואיות בארה"ב מספקת, והשפעת המצב הרפואי על בטיחות הטיסה היא זניחה לחלוטין, ומכאן, שאין שום צורך להחמיר בבדיקות.

מכאן פסעה ה – AOPA צעד נוסף קדימה, וערכה מחקר, המשווה את שיעור התאונות שיוחסו למצב רפואי, בין טייסי מגזר התעופה החייבים בבדיקות רפואיות לבין אלה הפטורים מהם (טייסי בלונים, אז"מים ודאונים). במחקר נמצא, שגם אצל האחרונים, אחוז התאונות המיוחסות לגורמים רפואיים עומד על 0.5, דהיינו, זהה לזה שנמצא במחקר המקיף. למרות שתנאי הטיסה הם שונים וההשוואה בין שני המגזרים היא קשה, הזהות במספרים "אומרת דרשני" והיא מצביעה על כך שכושר הניבוי הבטיחותי של הבדיקות הרפואיות נמוך ביותר, ולמעשה שואף לאפס, ומכאן עולה השאלה מה הצורך בהן?

בארה"ב, מקום בו ההתייחסות בכללותה היא לטובת האזרח, אין יורדים לכיסו ככה סתם, ואף שנותנים דגש לבטיחות הטיסה, התחילו להסיק מסקנות, המהוות פריצת דרך בהשוואה לעבר. כך למשל, עומדים לרווח את התקופה בין בדיקות רפואיות לטייסים פרטיים (5 שנים לטייס מתחת לגיל 40, ושלוש שנים ל"זקן"), ואילו את הענף החדש, התעופה הספורטיבית הקלה (LSA), שמקבלת תנופה מכל כיוון אפשרי, פטרו לחלוטין מהצורך בבדיקות רפואיות - די ברישיון נהיגה בתוקף. (הנכללים בענף זה: מטוסי בוכנה חד-מנועיים, משקל מרבי להמראה של 1,230 ליברות, דו-מושביים לכל היותר, כן-נסע קבוע, מדחף בעל פסיעה קבועה, או שניתנת לשינוי רק על הקרקע, ועוד).

 

 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 12:27

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה