מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

תהליך ההתמצאות הנורמלי

על מנת להקל על תנועות ופעילויות נורמאליות על פני הקרקע, קיימת חשיבות גדולה לכך שבני אדם יידעו היכן הם נמצאים בזמן ובמרחב. המין האנושי מצויד במערכות מתוחכמות מאד המספקות למוח מידע אודות ההתמצאות, על בסיס הנתונים שנאגרו, בונה המוח תמונה מורכבת של מיקומו היחסי במרחב. זהו תהליך תת-הכרתי מורכב מאד, אך חשיבותו היא מיידית כאשר המערכת כושלת וחוש ההתמצאות אובד.

על מנת להבין מקרה של חוסר התמצאות והשפעתו על בטיחות טיסה, חשוב לבחון תחילה כיצד פועל תהליך ההתמצאות במרחב. בתנאים רגילים, בני אדם יכולים להגדיר באופן מדויק כיוון כלפי מעלה וכיצד הם מכוונים לשימוש במידע משלוש מערכות ייחודיות:

  • מערכת הראייה
  • איברי האיזון הממוקמים באוזן התיכונה
  • מערכת תחושתית עצבית

שלוש מערכות אלה מבוססות על גלאי מערכת תחושה, האוספות מידע ומשגרות אותו למוח, אשר מעבד את המידע המתקבל, למודל אחד של מערכת התמצאות, שבתנאים רגילים, מדויקת מאד. המידע המשולב משמש להגדרת המיקום במערכת קואורדינטות קבועה, המסופקת על ידי פני השטח של כדור הארץ (נקודות ייחוס אופקיות וכוח הכבידה המספק ייחוס אנכי).

לשלוש המערכות אין אותה חשיבות במושגים של אספקת מידע על המיקום. מערכת הראייה היא החשובה ביותר והיא מספקת כ-80 אחוז מהמידע להתמצאות. בתנאים של ראייה משובשת או חסרה, כמו למשל, בתנאי מזג אוויר גרועים, או בלילה, חסרים כ-80 אחוז מהמידע להתמצאות. שאר 20 האחוזים מתחלקים באופן שווה בין מערכת איברי האיזון והמערכת התחושתית העצבית, כאשר שתי מערכות אלה נתונות לאשליות ולפירושים מוטעים.

בתנאים אלה, על הגוף האנושי לסמוך על 20 אחוזים מהמידע להתמצאות, דבר אשר לוקה בחוסר דיוק, כאשר שתי המערכות המספקות את אותם 20 אחוזים, נושאת כל אחת מהם מחצית מהמידע המסופק.

בתעופה, סיטואציה שכזו מתקיימת בכל מצב המתואר כאשליות של הטייס כתוצאה מחוסר התמצאות. המצב הופך למסוכן יותר, כאשר שהטייס אינו מודע לחוסר ההתמצאות והוא נוטה להאמין שהמידע המגיע ממערכות החישה שלו תקין, כאשר בפועל, הוא אינו כזה.

למעשה, העדר נתוני ראייה טובים, מונע מאתנו מלקבל את מירב המידע להתמצאות. לכן, אין זה פלא שמרבית אירועי חוסר ההתמצאות קשורים לנתוני ראייה שאינם מיטביים, כגון בתנאי טיסת מכשירים, או בטיסת לילה.

מערכת אברי האיזון ושיווי המשקל (המכונה בעגה המקצועית, ווסטיבולארית), מורכבת משתי מערכות חשובות: תעלות חצי עגולות ואיברי השמיעה. קיימות שלוש תעלות חצי עגולות בכל אוזן ובמושגי תפעול, הן פועלות כשלוש מערכות מתואמות בשלושת צירי התנועה הראשיים. התעלות באוזניים ממוקמות כל אחת בניצב מהשנייה והן משמשות כמדי תאוצה זוויתית. כושר סף החישה שלהן הוא  2°/sec²  . ערך זה הוא בעל משמעות גבוהה לתעופה. אם מבוצעת פניה (מתוכננת או לא), בשיעור של תאוצה זוויתית נמוכה מסף זה, התעלות לא יחושו בפניה. בהעדר נתונים חזותיים לביצוע הפניה וכאשר כוח הכבידה עדיין בכיוון שהמערכת התחושתית עצבית אינה חשה בו, הטייס לא ירגיש בביצוע הפניה, אלא ירגיש כאילו הוא טס ישר ואופקית.

שלוש התעלות החצי עגולות פועלות בכל אחד מהצירים הראשיים:

בכל אוזן קיימים שני איברים לשיווי משקל, אחד במישור האנכי ואחד במישור האופקי. איברים אלה פועלים כמדי תאוצה קוויים ובתנאים רגילים, האיבר האנכי מציין את שדה הכבידה של כדור הארץ.

מערכת השמירה על שיווי המשקל באוזן, חשובה מאד להכוונת האדם במרחב. היא מבצעת סדרה של פונקציות אינטגרציה מורכבות של תאוצה קווית וזוויתית, ובאמצעות החיבורים הרבים שלה עם העיניים ועם מרכזי התנועה במוח, היא מסייעת בשמירה על התנוחה, על שיווי המשקל ועל ראייה חדה בזמן תנועה.

תכונה נוספת של המערכת, הנה שמירה על מידע חזותי ברור בזמן תנועה (במיוחד של הראש) באמצעות רפלקס מערכת האוזן התיכונה והעיניים. רפלקס זה בא לידי ביטוי, לדוגמה, כאשר הראש מסובב שמאלה בזמן התמקדות על חפץ מסוים, העיניים יזוזו אוטומטית כזוג מתואם בכיוון השני, וזאת על מנת לשמור על צפייה ממוקדת בחפץ. תגובה אוטומטית זו חיונית ביותר לראייה חדה, ממוקדת ומיוצבת.


המערכת התחושתית עצבית מורכבת מקולטנים, המהווים חיישני לחץ, והם פזורים על פני הגוף, במיוחד בפרקים, בגידים, ברצועות, בשרירים ובעור. בתנאים רגילים, הלחץ המופעל על מספר חיישנים בכפות הרגליים, במפרקי הקרסול ובברך, מציינים למוח שהגוף נמצא בתנוחה אנכית. כל המידע הזה נשלח בלא הרף למוח לצורך עיבוד וכדי לשמור על חוש התמצאות ביחס לפני השטח של כדור הארץ ולציר האנך.

חשוב לזכור שהמערכות שהוזכרו לעיל, שהאדם נסמך עליהן במידה רבה, אינן מתוכננות לפעול בסביבה התלת ממדית של טיסה. בסביבה זו, קל לפעול בלא קשר לנתוני הראייה (כמו במזג אוויר גרוע או בטיסת לילה) ועל כן, גם העוצמה וכיוון הכבידה ישתנו. סביבה של תנועה מורכבת בטיסה, מגבירה בצורה משמעותית את הסיכויים לאובדן התמצאות, בשל חשיפת מערכת ההתמצאות האנושית, מעבר למגבלותיה.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:51

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
שני, 28 אוקטובר 2019
דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
מס' הודעה: 1320 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.10.2019, לאווירון זעיר מסוג סוואנה, מס' רישום 4X-HIY, במנחת עין ורד
קרא עוד...דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 72-19
שלישי, 01 אוקטובר 2019
אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
מס' הודעה: 1321 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 74-19, לתאונה שארעה בתאריך 21.10.2019 לאווירון זעיר מסוג AEROPRAKT 22LS מס' רישום 4X-HYL, במנחת עין ורד
קרא עוד...אובדן שליטה בהליכה סביב לאחר קנגרו בנחיתה (דוח 74-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה