אשליית תנועה
אשליה כזו גורמת לתחושה מוטעית של תנועה. היא נגרמת כתוצאה מראייה היקפית. האשליה מופיעה לדוגמה, כאשר נמצאים ברכב במצב עצירה וכלי הרכב שלידנו מתחיל לנוע לפנים. תנועתו מפורשת על ידינו כאילו כלי הרכב שבו אנו נמצאים, מתחיל לנוע לאחור, ובתגובה, אנו לוחצים על דוושת הבלמים.
התופעה עלולה להתרחש בטיסת מסוק, ובעיקר בריחוף מעל עשב גבוה או מעל מים. תנועת העשב או המים תיראה על ידי הטייס כתנועה לאחור ובתגובה לכך, הטייס ידחוף את מוט ההיגוי לפנים. התוצאה תהיה טיסה לפנים במקום ריחוף ובמקרים חמורים, תנועת עלרוד לפנים עם פגיעה בקרקע או במים.
אשליה של תחושת גובה
טיסה מעל שטח ללא מאפייני רקע, תגרום לטייס לראות מעט פרטים עם נתוני גובה. הדבר יגרום לאשליה של חוסר תנועה, בגלל העדר תנועת עצמים. בנוסף, הטייס עלול להעריך לא נכון את גובה העצמים מעל הקרקע. התופעה עלולה לגרום לטיסה מבוקרת אל הקרקע.
אשליות מסוגים אחרים
האשליות הבאות קורות כתוצאה מאימון המוח, בהתאם לתנאים הקיימים:התנתקות מהסביבה
התנתקות מהסביבה מופיעה, כאשר הטייס נמצא במצב של חוסר מציאות ומדמה עצמו יושב מחוץ לכלי הטיס.
אשליית "להב סכין"
אשליית "להב סכין" גורמת לטייס להרגיש שכלי הטיס ממוקם במרחב בצורה לא יציבה ורגיש מאד לכל פעולת בקרה.
אשליית "היד הגדולה"
אשליית "היד הגדולה" גורמת לטייס להרגיש שכלי הטיס אינו מגיב לפעולות הבקרה, אינו נע באוויר וכאילו מוחזק במקומו על ידי "יד ענקית".
שלושה סוגי אלה קשורים בדרך כלל לטיסה בגובה רב, כאשר הטייס אינו עמוס (משתמש בטייס אוטומטי). בתנאים אלה, כאשר לא קיים עומס על המוח, הוא מתחיל לשדר אשליות מוזרות....
< קודם | הבא > |
---|
עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:22
הודעות החוקר הראשי
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)