מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

השפעת גורמי תפעול

אחד היתרונות הבולטים בתעופה המודרנית הוא, שכלי הטיס מסוגלים לפעול בכל שעות היום ובכל תנאי מזג האוויר. אולם טיסה בשעות הלילה ובתנאי מכשירים, מחייבת קבלת מידע התמצאות מנתונים חזותיים משניים ועל כן קיימים בה יותר סיכויים לאובדן התמצאות.

טייסים הטסים בתנאי מכשירים ללא הכשרה מתאימה, מסתכנים סיכון חמור. יחד עם זאת, שינוי תדיר בתנאי הטיסה (מראייה למכשירים ולהפך), מגדיל את הסיכוי לבלבול ולאובדן התמצאות. סקירת המכשירים אורכת זמן ואם המעבר למכשירים נעשה באיחור, קיים סיכון שהטייס יאבד מהר את התמצאותו. על הטייס להיות מודע למגבלותיו ולהימנע ממצבים המציבים סיכון רב.

הטסה בתנאי ראייה כאשר קיימים תנאי מכשירים, מהווה אחוז גבוה בתאונות.
גורמים שונים אשר להם השפעה על אובדן ההתמצאות:

  • תפעול המטוס תוך ביצוע תמרונים.
  • טיסה ממושכת בתאוצות גבוהות תגרום לאשליה של כבידת יתר.
  • פניות ממושכות, כגון בצלילה ספיראלית יחד עם תנועות הראש יגרמו להופעת אשליית קוריוליס. הבעיה בפניות ממושכות היא, שאם התאוצה הזוויתית קטנה עד לאפס (כגון במקרה של פניה במהירות קבועה), התעלות באוזן לא יגלו שינויים במהירות, דבר אשר יגרום לתחושת סיבוב מוטעית ולתנועה לא מבוקרת של העיניים בשלב ההתאוששות מהפניה.
  • תפעול בעומס גבוה יכול להגביל את כושרו של הטייס להתמודד עם בעיות הטיסה ולעזור לו להתמודד עם אובדן התמצאות. במקרים שכאלה, הדרישה מהטייס תהיה גבוהה מכושר ההתמודדות שלו והוא יגיע למצב של חוסר יכולת תפקוד עם אפשרות לתוצאות קטלניות.

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:23

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה