מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי

השפעת הסביבה

גורמי הסביבה העיקריים קשורים לשעה שבה מבוצעת הטיסה, ביממה, ולתנאי מזג האוויר. נתוני ראייה גרועים מהווים רקע לרוב מקרי האשליה באובדן ההתמצאות ולכן, אלה יתרחשו בטיסת לילה או בתנאי מזג אוויר גרוע.

טיסה בתנאי מכשירים משולבת בניתוח מידע שמפיק הטייס ממכשירי הטיסה. בהעדר נתוני ראייה טובים, ניתוח המידע עשוי להתבצע דווקא כאשר מידע מוטעה מועבר מהאוזן התיכונה אל המוח, הדבר עלול להוביל לאובדן התמצאות.

מיקום מסלול הנחיתה המיועד, יכול גם להוות גורם סביבה, התורם לאובדן ההתמצאות. ביצוע גישה בלילה בתנאי מזג אוויר גרועים, תורמת אף היא לאובדן התמצאות. אם הגישה לנחיתה מבוצעת מעל מים, קיימת אפשרות להתפתחות אשליה של חור שחור.

טיסת לילה בנתוני ראייה גרועים, יכולה לגרום לטעויות בהערכת גובה ולאוטוקינסיס (תנועה, כביכול, של אור בודד וקבוע), אם לא קיימים מספיק אורות. גם בלבול בין שמים לארץ יכול להתרחש, במיוחד כאשר הכוכבים בשמיים והבתים המוארים על הקרקע נמצאים במרחקים שווים, ביחס לאופק, דבר המקשה לאמוד את האופק כהלכה. אם הטייס נקלע למצב שכזה, ההחלטה שלו לגבי בחירת הכיוונים הנכונים, המתבססת רק על מידע ראייה מן החוץ, יכולה להיות בעייתית מאוד.

באופן דומה, טיסה מעל אזור ללא מאפיינים בולטים (כגון מעל מים, חולות מדבר וכד') תגרום לתחושה מוטעית של גובה המטוס מעל פני הקרקע, אשר תוביל בסופו של דבר לאובדן התמצאות ו/או טיסה מבוקרת אל הקרקע.

עודכן לאחרונה: חמישי, 02 פברואר 2012 14:44

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה