מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי

השפעת הסביבה

גורמי הסביבה העיקריים קשורים לשעה שבה מבוצעת הטיסה, ביממה, ולתנאי מזג האוויר. נתוני ראייה גרועים מהווים רקע לרוב מקרי האשליה באובדן ההתמצאות ולכן, אלה יתרחשו בטיסת לילה או בתנאי מזג אוויר גרוע.

טיסה בתנאי מכשירים משולבת בניתוח מידע שמפיק הטייס ממכשירי הטיסה. בהעדר נתוני ראייה טובים, ניתוח המידע עשוי להתבצע דווקא כאשר מידע מוטעה מועבר מהאוזן התיכונה אל המוח, הדבר עלול להוביל לאובדן התמצאות.

מיקום מסלול הנחיתה המיועד, יכול גם להוות גורם סביבה, התורם לאובדן ההתמצאות. ביצוע גישה בלילה בתנאי מזג אוויר גרועים, תורמת אף היא לאובדן התמצאות. אם הגישה לנחיתה מבוצעת מעל מים, קיימת אפשרות להתפתחות אשליה של חור שחור.

טיסת לילה בנתוני ראייה גרועים, יכולה לגרום לטעויות בהערכת גובה ולאוטוקינסיס (תנועה, כביכול, של אור בודד וקבוע), אם לא קיימים מספיק אורות. גם בלבול בין שמים לארץ יכול להתרחש, במיוחד כאשר הכוכבים בשמיים והבתים המוארים על הקרקע נמצאים במרחקים שווים, ביחס לאופק, דבר המקשה לאמוד את האופק כהלכה. אם הטייס נקלע למצב שכזה, ההחלטה שלו לגבי בחירת הכיוונים הנכונים, המתבססת רק על מידע ראייה מן החוץ, יכולה להיות בעייתית מאוד.

באופן דומה, טיסה מעל אזור ללא מאפיינים בולטים (כגון מעל מים, חולות מדבר וכד') תגרום לתחושה מוטעית של גובה המטוס מעל פני הקרקע, אשר תוביל בסופו של דבר לאובדן התמצאות ו/או טיסה מבוקרת אל הקרקע.

עודכן לאחרונה: חמישי, 02 פברואר 2012 14:44

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 21 אוגוסט 2019
תמרון חריף, איבוד שליטה והתרסקות (64-19)
מס' הודעה: 1319 | מידע על אירוע מספר 64-19, לתאונה שאירעה בתאריך 18/08/2019 למרחף באתר ארסוף
קרא עוד...תמרון חריף, איבוד שליטה והתרסקות (64-19)
רביעי, 21 אוגוסט 2019
נזק בפינוי לאחר נחיתה (60-19)
מס' הודעה: 1318 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 60-19, לתאונה שאירעה בתאריך 27.7.2019 לאז"מ זודיאק, סימן רישום 4X-HTM, ליד קיבוץ האון
קרא עוד...נזק בפינוי לאחר נחיתה (60-19)
שני, 19 אוגוסט 2019
הפסקת השימוש במנחת רבדים
מס' הודעה: 1317 | הפסקת השימוש במנחת רבדים - הודעת בטיחות
קרא עוד...הפסקת השימוש במנחת רבדים
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה