מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהגורמים פיזיולוגייםאובדן התמצאותאמצעים למניעת מצבים של אובדן התמצאות

אמצעים למניעת מצבים של אובדן התמצאות

לאחר בחינת סוגי האשליות השונים, הנובעים מאובדן התמצאות והגורמים התורמים להיווצרותם, יש לבחון את אמצעי המניעה שהטייס צריך לנקוט בהם על מנת לצמצם את הסיכוי להיווצרות אירוע, או תאונה, הקשורים לאובדן התמצאות.

חייבים לציין, כי אובדן התמצאות קורה לכל הטייסים ואם טייס טס תקופה ארוכה, סביר להניח שהוא ייתקל בתופעה. כפי שתואר במאמר זה, אובדן התמצאות מתרחש, משום שהטיסה מתקיימת בסביבה תלת ממדית, בעוד מגבלות מערכות ההתמצאות של הגוף האנושי הנחשפות לסביבה זו, נועדו לפעול בעיקר על פני כדור הארץ ולא להתעופף. מן הטעם הזה, התנסות באובדן התמצאות אינה חייבת להצביע על פגם כלשהו מצד הטייס.

בעוד אובדן התמצאות מציב סכנה קיימת בתעופה, אמצעים רבים מאפשרים לצמצם את הסיכוי להיווצרותה, או למנוע את סיומה בתאונה, או במקרה קטלני.

במושגים כלליים, אמצעי המניעה כוללים, הפגת המתחים של הטייס והקטנת הגורמים התפעוליים והסביבתיים, שיש להם זיקה לאובדן התמצאות. את רוב אמצעי המניעה ה"מכאניים" ניתן לבצע עוד בשלבי התכנון של הטיסה, ובכללם:

בריאות וכושר טיסה

  • אין לטוס כשהגוף והנפש אינם כשירים לכך. אם קיים ספק, יש לפנות לרופא תעופה.
  • אין לטוס תחת השפעת סמים (תרופות מרשם, או אחרות). במקרים מסוימים, יהיה זה בטוח לטוס לאחר נטילת תרופות מסוימות, אולם תחילה, יש להיוועץ ברופא תעופה.
  • אין לטוס תחת השפעת אלכוהול, או כאשר סובלים מתופעות לוואי לאחר שתיית משקאות אלכוהוליים.
  • יש לוודא שהטייס נמצא במנוחה מתאימה לפני הטיסה ושאינו סובל מתופעת עייפות.
  • יש לוודא שתייה ואכילה די הצורך לפני הטיסה.
  • יש לטפל בלחצים האישיים והמקצועיים בצורה מתאימה ולא לטוס תחת השפעת לחצים או חרדות.

תכנון והכנה

  • כחלק מפעילויות ההכנה לטיסה, על כל טייס להיות מודע לאפשרות של אובדן התמצאות בשלבים השונים של הטיסה המיועדת. לדוגמה, אם מתוכננת נחיתת לילה בשדה מרוחק, על הטייס לזכור, שקיימת האפשרות של אשליית "החור השחור" ולהיות מוכן לה. על כן, יהיה עליו להקפיד על שלבי ההנמכה והגישה, על מנת להימנע מנחיתה לפני המסלול.
  • על הטייס להכיר היטב את מאפייני המסלול בשדה היעד ובמיוחד כאשר הוא אינו בקי בהם. כך הוא יוכל להתכונן לאשליות חזותיות בעת התקרבותו למסלול עם שיפוע יורד.
  • על כל טייס לשקול בכובד ראש אפשרות לשינוי מועד הטיסה אשר נכללת בה טיסה בלילה. אם מבוצעת טיסת לילה, על הטייס לבחון את כמות האור המוחזרת מהשמיים, כולל מצב הירח, ואם קיים חשש שהעננים יקטינו את כמות האור ויגבירו את העומס בפעילות הלילה.
  • אל לו לטייס לטוס בתנאי מכשירים כאשר הוא טס בטיסת ראייה. על הטייס להכין תוכנית עוד לפני ההמראה ובה הוא יגדיר מה הוא יבצע, אם וכאשר יתקל במזג האוויר גרוע ממה שהוגדר לפני הטיסה. התוכנית תכלול שדה חלופי או חזרה לשדה היציאה, לפני הכניסה לתנאי מכשירים. תוכנית טיסה כזו תבטיח, שטיסת ראייה לא תבוצע בתנאי מכשירים.

אימון והדרכה

  • מומלץ לכל טייס לעבור באורח קבע, אימון בטיסות מכשירים עם מדריך מוסמך. ניתן לשלב טיסה כזו עם הדגמות של אובדן התמצאות ותהליכים להתאוששות ממצבים אלה. הכושר להשתמש היטב במכשירים יעשה את ההבדל בין הישרדות לאי הישרדות.
  • אם הטייס חווה אובדן התמצאות, יהיה זה נכון ויעיל לחלוק את ניסיונו עם טייסים אחרים. אפשר לעשות זאת, בתיאור ההתנסות, במאמר קצר בירחונים, בכתבי עת הקשורים לתעופה, או בפורומים מתאימים באינטרנט. ככל שטייס יהיה מודע לאובדן התמצאות, כך הוא יהיה מוכן להתמודד עם התופעה.

צעדים מונעים נוספים בעת אובדן התמצאות בזמן טיסה:

  • העברת השליטה לטייס אחר;
  • יציאה מאזור מזג האוויר הגרוע או מהעננים, בהקדם, כדי לקבל יותר נתוני ראייה ואופק.
  • במקרים מסוימים, אפשר לקבל סיוע מהבקרה האווירית, להכוונה ל"מקום בטוח". גם עידוד והרגעת הטייס מצדו של הבקר, יכולים לסייע במקרים מורכבים.
  • היות שמכשירים אינם מושפעים מאובדן התמצאות, רצוי לתת בהם אמון, גם אם התחושות של הטייס עומדות בסתירה אל מול החיוויים השונים. על הטייס יהיה להביא את כלי הטיס למצב שבו המכשירים יציגו נתונים המתאימים למצב טיסה נכון. לדוגמה, אם נדמה לטייס שהוא נמצא בטיסה ישרה ואופקית, בזמן שהמכשירים מורים לו כי הוא טס הפוך, עליו לבצע את הפעולות המתאימות עד שהמכשירים יציגו נתוני טיסה ישרה.
  • אם מתעלמים מנתוני מכשירים המציגים מצב טיסה הפוך, או שונה מזה שהטייס סבור שהוא טס בו, יתחיל מאבק פנימי, שבו הטייס יאמין חלק מהזמן למכשירים וחלק מהזמן למערכות התחושה שלו. זהו מתכון לאירוע, שתוצאתו אובדן התמצאות.
  • לאחר חזרה לטיסה ישרה ואופקית, על הטייס לשמור מצב זה. העדר תמרונים יתבטא בכך שמערכות החישה של הטייס לא יתמודדו יותר עם תאוצות זוויתיות וקוויות. ברגע שהטייס הגיע למצב זה, הרי שהוא יצא ממצב של אובדן ההתמצאות. בשלב זה יהיה עליו לוודא את מיקומו במרחב, ובמיוחד יחסית לפני השטח שמתחתיו.
  • ניסיון אינו ערובה לכך, שטייס לא ייתקל באובדן התמצאות. ממחקרים שבוצעו, מסתבר, שאובדן התמצאות הנו נחלת הוותיקים, דווקא. והוא יכול לקרות לכל טייס, בכל זמן, בכל מקום, בכל סוג כלי טיס, בכל טיסה, בהתאם לנסיבות.
  • התנסות באובדן התמצאות, אינה ערובה לכך שהיא לא תתרחש שוב. אולם, היא מאפשרת להכיר את התופעה ולזהות אותה מהר יותר בעתיד. מודעות והכנה נאותה, הם גורמי המניעה לתאונה אפשרית כתוצאה מאובדן התמצאות.

סיכום

אובדן התמצאות מהווה סיכון תמידי לטייס. הוא אורב בפינה והוא תלוי במגבלות תפעול מערכות ההתמצאות במרחב, של הגוף האנושי, ובתנועה המורכבת המבוצעת במהלך טיסה.

קיימות אשליות רבות שעל הטייס להתנסות בהן, בהתאם לאופי הפעילות והשלב בטיסה. קיימים צעדים רבים שהטייס יכול לבצע כדי לצמצם את הסיכוי להימצאותו באובדן התמצאות בטיסה מסוימת, כאשר מודעות לנושא והכנה מתאימה לפני הטיסה, מהווים שלבים חשובים במניעת תאונה כתוצאה מאובדן התמצאות.


 

עודכן לאחרונה: שלישי, 31 אוגוסט 2010 11:25

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה