מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהסיכום בטיחותסיכום בטיחות - שנת עבודה 2007

סיכום בטיחות - שנת עבודה 2007

מאפיינים ומגמות עיקריות בבטיחות הטיסה בשנת 2007
  • בשנת 2007 דווחו לחוקר הראשי במשרד התחבורה, 1,112 אירועי בטיחות (תאונות ותקריות), לעומת 936 אירועים בשנה הקודמת.
    הערה: נתון זה מצביע על הצלחת הגישה הבטיחותית רחבת ההיקף הנקוטה מזה שש שנים, על פיה נחקרים "אירועים קטנים", הטומנים בחובם פוטנציאל בטיחותי רב, והיא הוכחה לכך, שהפתיחות לדווח, חודרת עמוק לשטח
  • בשנת 2007 אירעו בישראל 40 תאונות כלי-טיס, לעומת 38 תאונות בשנה שקדמה לה
  • בתעופה המסחרית והכללית (למעט מטוסי ספורט וטיסות חקלאיות), חלה ירידה במספר התאונות: 10 לעומת 13 תאונות בשנת 2006
  • בתעופה הספורטיבית חלה עליה במספר התאונות - 27 (12 תאונות אז"ם, 14 תאונות מצנחים וגלישונים ותאונת דאון אחת), לעומת 24 תאונות בשנה הקודמת (17 תאונות אז"ם, 7 תאונות מצנחים ואף לא תאונת דאון אחת)
  • כמות התאונות בתעופה הספורטיבית, בשנים האחרונות, חורגת בכל השוואה ביחס לתאונות התעופה הכללית. בולטות תאונות הרחיפה, ממ"גים, ומצנחים, שם "כמעט" - איש הישר בעיניו יעשה. (הפיקוח של רשות התעופה על מגזר תעופה זה,  הינו מזערי)
  • מספר הנפגעים בתאונות כלי-טיס למיניהם, בשנת 2007 עמד על 3 הרוגים
    לעומת 0 בשנה שקדמה לה. מספר הפצועים זהה לשנה הקודמת - 15 (כולם בטיסות ספורט). בשנה זו נמחו 7 כלי טיס.
    הממוצע הרב-שנתי של נפגעים בתאונות טיס:
    בשנות ה - 80 - 1.6 נספים ו - 1.7 פצועים.
    בשנות ה - 90 - 4.1 נספים ו - 5.6 פצועים.
    בשנות  האלפיים (עד למועד פרסום הדוח) -  3.8 נספים ו - 9.2 פצועים.
    הערה: העלייה בממוצע הפצועים מיוחסת בעיקרה לעלייה ברמת הדיווח על אירועי הבטיחות
  • המדד המרכזי המקובל ברחבי העולם לבחינת בטיחות הטיסה, הנו שיעור התאונות
    ל - 100,000 שעות טיסה. בשנת 2007  היה שיעורו 17.3 לעומת 16.4 בשנת 2006
  • שיעור התאונות ללא מטוסי ספורט, עמד בשנת 2007 על 5.9 לעומת 6.4 בשנת 2006
  • ממוצע שיעור התאונות, ללא תאונות מטוסי הספורט (שאינן נכללות בדרך כלל במדד הכללי באיזה שהוא  מקום בעולם), בחישוב רב-שנתי, משנת 1980 ועד 2007, עומד על 6.2 והוא נמוך לעומת הממוצע הכלל עולמי, העומד על 7.8 תאונות בשנה, לכל 100,000 שעות טיסה.
    הערה: בהעדר נתונים עדכניים, הממוצע העולמי מתייחס לשנים 2006-1980
  • בשנת 2007 בוצעו 230,715 שעות טיסה, לעומת 231,544 בשנת 2006, כאשר במטוסים להובלת נוסעים ומטען, נרשמה עליה של 4%, ובתעופה הכללית ירידה של 11% לערך, בביצוע שעות טיסה
  • עליה מתמדת במספר האירועים שנחקרו ע"י משרד החוקר. אין הדבר מצביע על החמרה בבטיחות, אלא  על גישה חדשנית בגישת הבטיחות, על פיה  נחקרות באופן מלא גם תאונות קלות לכאורה וכן תקריות עם  פוטנציאל  בטיחותי מובהק
  • בשנת 2007 נפתחו תיקי חקירה ל- 80 אירועי בטיחות, בחלוקה הבאה: 40 תאונות, מהן שתי תאונות שאירעו בחו"ל עם זיקה לישראל - בפוקט שבתאילנד ובנמיביה שבאפריקה, 26 תקריות חמורות  ו- 12 תקריות אחרות
  • הצגת הנתונים בדוח זה מתבססת על שלושה מרכיבים:
    א.  הדיווח על תאונות ותקריות
    ב.  פילוח התקריות
    ג.  מידע על התאונות
  • בהעדר משאבים מתאימים, המידע המוצג בדוח הנתונים השנתי מתבסס על האירועים שדווחו למשרד החוקר הראשי, ללא השוואת הנתונים לקיים בעולם המפותח, ללא ניתוח מעמיק של הכיוונים והמגמות וללא ניתוח הלקחים והמשמעויות הנגזרים מהנתונים.
    בכוונת משרד החוקר הראשי לאתר מקורות, גם בקרב ציבור האוויראים והמשתמשים, על מנת לבצע ניתוח יישומי של המידע לצורך הפקת לקחים ומתן המלצות

להורדת סיכום הבטיחות השנתי

עודכן לאחרונה: חמישי, 02 פברואר 2012 14:46

 

הודעות החוקר הראשי

שני, 17 ספטמבר 2018
גמגום מנוע לאחר המראה וחזרה לנחיתה (דוח 88-18)
מס' הודעה: 1267 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 88-18. בתאריך 6.9.2018, ארעה תקרית לאז"מ מסוג TEXAN, שרישומו 4X-HLY באי רודוס
קרא עוד...גמגום מנוע לאחר המראה וחזרה לנחיתה (דוח 88-18)
ראשון, 16 ספטמבר 2018
כביית מנוע עקב אזילת דלק ונחיתה בשטח (91-18)
מס' הודעה: 1266 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 91-18, לתקרית שאירעה בתאריך 24/08/2018 לדאון ממונע, סימן רישום 4X-GMA ברמת הארבל.
קרא עוד...כביית מנוע עקב אזילת דלק ונחיתה בשטח (91-18)
ראשון, 16 ספטמבר 2018
טיסה ללא קשר רדיו והזנקת מטוסי קרב (דוח 90-18)
מס' הודעה: 1265 | מידע על אירוע בטיחותי 90-18. בתאריך 11.9.2018, ארעה תקרית לאז"מ מסוג NYNJA, סימן רישום 4X-OED באזור עוטף עזה
קרא עוד...טיסה ללא קשר רדיו והזנקת מטוסי קרב (דוח 90-18)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה