מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהסיכום בטיחותסיכום בטיחות - שנת עבודה 2006

סיכום בטיחות - שנת עבודה 2006

מאפיינים ומגמות עיקריות בבטיחות הטיסה בשנת 2006
  • בשנת 2006 דווחו לחוקר הראשי במשרד התחבורה 936 אירועי בטיחות (תאונות ותקריות), לעומת 840 אירועים בשנה הקודמת.
    הערה: נתון זה מצביע על הצלחת הגישה הבטיחותית רחבת ההיקף הנקוטה מזה ארבע שנים, על פיה נחקרים "אירועים קטנים", הטומנים בחובם פוטנציאל בטיחותי רב. גישה זאת הוכחה כנכונה והיא מוצאת ביטוי במספר התאונות החמורות והקטלניות שיורד עם השנים. בשנת 2006 אירעו בישראל 38 תאונות כלי-טיס, לעומת 37 תאונות בשנה שקדמה לה
  • בתעופה המסחרית והכללית (למעט מטוסי ספורט וטיסות חקלאיות), חלה עליה במספר התאונות: 13 לעומת 9 תאונות בשנת 2005
  • בתעופה הכללית אירעו השנה מספר תאונות, עם נזק קל עד מחיית מטוס ואשר בהן נחלצו הטיס והנוסעים ללא פגע ו/או עם פגיעות קלות בלבד. ההבדל בינן לבין תאונות קטלניות היה עניין של מזל בלבד!
    מניתוח אופי התאונות בתעופה הכללית, נראה שמתפתחת מגמה שלילית, שמקבלת ביטוי בעלייה בשיעור התאונות
  • בתעופה הספורטיבית חלה ירידה במספר התאונות - 24 (17 תאונות אז"ם, 7 תאונות מצנחים וגלישונים), לעומת 27 תאונות בשנה הקודמת. (13 תאונות אז"ם, 13 תאונות מצנחים ותאונת דאון אחת).
    כמות התאונות בתעופה הספורטיבית, בשנים האחרונות, חורגת בכל השוואה ביחס לתאונות התעופה הכללית. בולטות תאונות הרחיפה, ממ"גים, ומצנחים, שם "כמעט" - איש הישר בעיניו יעשה. (הפיקוח של רשות התעופה על מגזר התעופה הספורטיבית הינו מזערי)
  • מספר הנפגעים בתאונות כלי-טיס למיניהם בשנת 2006 עמד על 0 הרוגים לעומת
    3 בשנה שקדמה לה.  מספר הפצועים זהה לשנה הקודמת - 15 (7 מהם בטיסות ספורט).
    הממוצע הרב-שנתי של נפגעים בתאונות טיס: שנות ה- 80, 1.6 נספים ו- 1.7 פצועים, בשנות ה- 90, 4.1 נספים ו- 5.6 פצועים ובשנות האלפיים (עד למועד פרסום הדוח)
    3.8 נספים ו- 9.2 פצועים
  • המדד המרכזי המקובל ברחבי העולם לבחינת בטיחות הטיסה הנו, שיעור התאונות
    ל-100,000 שעות טיסה. בשנת 2006  היה שיעורו 16.4 לעומת 18.2 בשנת 2005
  • שיעור התאונות ללא מטוסי ספורט, עמד בשנת 2006 על 6.4 לעומת 5.4 בשנת 2005
  • ממוצע שיעור התאונות, ללא תאונות מטוסי הספורט (שאינן נכללות בדרך כלל במדד הכללי באיזה שהוא  מקום בעולם), בחישוב רב-שנתי, משנת 80 ועד 2006, עומד על 6.2 והוא נמוך לעומת הממוצע הכלל עולמי, העומד על 8.0 תאונות בשנה, לכל 100,000 שעות טיסה.
    הערה: בהעדר נתונים עדכניים, הממוצע העולמי מתייחס לשנים 2005-1980
  • בשנת 2006 בוצעו 231,544 שעות טיסה, לעומת 203,002 בשנת 2005, כאשר במטוסים להובלת נוסעים ומטען, נרשמה עליה של 7.3%, ובתעופה הכללית עליה של 34% לערך, בביצוע שעות טיסה.
    הערה: העלייה הניכרת בביצוע שעות טיסה בתעופה הכללית, מעודדת מאוד, נוכח התופעה ההפוכה בשנה הקודמת, בה נסגרו מספר חברות תעופה קטנות
  • עליה מתמדת במספר האירועים שנחקרו ע"י משרד החוקר. אין הדבר מצביע על החמרה בבטיחות, אלא  על גישה חדשנית בגישת הבטיחות, על פיה  נחקרות באופן מלא גם תאונות קלות לכאורה וכן תקריות עם  פוטנציאל  בטיחותי מובהק
  • בשנת 2006 נחקרו 44 אירועי בטיחות, בחלוקה: 38 תאונות ו- 6 תקריות חמורות

להורדת סיכום הבטיחות השנתי

עודכן לאחרונה: חמישי, 02 פברואר 2012 14:46

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 10 יולי 2019
התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
מס' הודעה: 1310 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 54-19, לתקרית שארעה בתאריך 1.7.2019, ל - BOEING 737-400 סימן רישום LZ-EBA, בשדה המראה - קלן, גרמניה (CGN/EDDK) בשדה הנחיתה - נתב"ג, ישראל (TLV/LLBG)
קרא עוד...התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
רביעי, 03 יולי 2019
פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
מס' הודעה: 1309 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 53-19 לתקרית שארעה בתאריך 29.6.2019, למצנח רחיפה ברכס נתניה
קרא עוד...פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
ראשון, 23 יוני 2019
פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
מס' הודעה: 1308 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 52-19, לתקרית חמורה שאירעה בתאריך 19/06/2019 למטוס כיבוי אש, אייר טרקטור, סימן רישום 4X-AFA, באזור ליפתא.
קרא עוד...פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה