מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהסיכום בטיחותסיכום בטיחות - שנת עבודה 2006

סיכום בטיחות - שנת עבודה 2006

מאפיינים ומגמות עיקריות בבטיחות הטיסה בשנת 2006
  • בשנת 2006 דווחו לחוקר הראשי במשרד התחבורה 936 אירועי בטיחות (תאונות ותקריות), לעומת 840 אירועים בשנה הקודמת.
    הערה: נתון זה מצביע על הצלחת הגישה הבטיחותית רחבת ההיקף הנקוטה מזה ארבע שנים, על פיה נחקרים "אירועים קטנים", הטומנים בחובם פוטנציאל בטיחותי רב. גישה זאת הוכחה כנכונה והיא מוצאת ביטוי במספר התאונות החמורות והקטלניות שיורד עם השנים. בשנת 2006 אירעו בישראל 38 תאונות כלי-טיס, לעומת 37 תאונות בשנה שקדמה לה
  • בתעופה המסחרית והכללית (למעט מטוסי ספורט וטיסות חקלאיות), חלה עליה במספר התאונות: 13 לעומת 9 תאונות בשנת 2005
  • בתעופה הכללית אירעו השנה מספר תאונות, עם נזק קל עד מחיית מטוס ואשר בהן נחלצו הטיס והנוסעים ללא פגע ו/או עם פגיעות קלות בלבד. ההבדל בינן לבין תאונות קטלניות היה עניין של מזל בלבד!
    מניתוח אופי התאונות בתעופה הכללית, נראה שמתפתחת מגמה שלילית, שמקבלת ביטוי בעלייה בשיעור התאונות
  • בתעופה הספורטיבית חלה ירידה במספר התאונות - 24 (17 תאונות אז"ם, 7 תאונות מצנחים וגלישונים), לעומת 27 תאונות בשנה הקודמת. (13 תאונות אז"ם, 13 תאונות מצנחים ותאונת דאון אחת).
    כמות התאונות בתעופה הספורטיבית, בשנים האחרונות, חורגת בכל השוואה ביחס לתאונות התעופה הכללית. בולטות תאונות הרחיפה, ממ"גים, ומצנחים, שם "כמעט" - איש הישר בעיניו יעשה. (הפיקוח של רשות התעופה על מגזר התעופה הספורטיבית הינו מזערי)
  • מספר הנפגעים בתאונות כלי-טיס למיניהם בשנת 2006 עמד על 0 הרוגים לעומת
    3 בשנה שקדמה לה.  מספר הפצועים זהה לשנה הקודמת - 15 (7 מהם בטיסות ספורט).
    הממוצע הרב-שנתי של נפגעים בתאונות טיס: שנות ה- 80, 1.6 נספים ו- 1.7 פצועים, בשנות ה- 90, 4.1 נספים ו- 5.6 פצועים ובשנות האלפיים (עד למועד פרסום הדוח)
    3.8 נספים ו- 9.2 פצועים
  • המדד המרכזי המקובל ברחבי העולם לבחינת בטיחות הטיסה הנו, שיעור התאונות
    ל-100,000 שעות טיסה. בשנת 2006  היה שיעורו 16.4 לעומת 18.2 בשנת 2005
  • שיעור התאונות ללא מטוסי ספורט, עמד בשנת 2006 על 6.4 לעומת 5.4 בשנת 2005
  • ממוצע שיעור התאונות, ללא תאונות מטוסי הספורט (שאינן נכללות בדרך כלל במדד הכללי באיזה שהוא  מקום בעולם), בחישוב רב-שנתי, משנת 80 ועד 2006, עומד על 6.2 והוא נמוך לעומת הממוצע הכלל עולמי, העומד על 8.0 תאונות בשנה, לכל 100,000 שעות טיסה.
    הערה: בהעדר נתונים עדכניים, הממוצע העולמי מתייחס לשנים 2005-1980
  • בשנת 2006 בוצעו 231,544 שעות טיסה, לעומת 203,002 בשנת 2005, כאשר במטוסים להובלת נוסעים ומטען, נרשמה עליה של 7.3%, ובתעופה הכללית עליה של 34% לערך, בביצוע שעות טיסה.
    הערה: העלייה הניכרת בביצוע שעות טיסה בתעופה הכללית, מעודדת מאוד, נוכח התופעה ההפוכה בשנה הקודמת, בה נסגרו מספר חברות תעופה קטנות
  • עליה מתמדת במספר האירועים שנחקרו ע"י משרד החוקר. אין הדבר מצביע על החמרה בבטיחות, אלא  על גישה חדשנית בגישת הבטיחות, על פיה  נחקרות באופן מלא גם תאונות קלות לכאורה וכן תקריות עם  פוטנציאל  בטיחותי מובהק
  • בשנת 2006 נחקרו 44 אירועי בטיחות, בחלוקה: 38 תאונות ו- 6 תקריות חמורות

להורדת סיכום הבטיחות השנתי

עודכן לאחרונה: חמישי, 02 פברואר 2012 14:46

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 19 פברואר 2020
פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
מס' הודעה: 1330 | דוח חקירה בטיחותית ראשונית (הפסקת חקירה) לתקרית שאירעה בתאריך 14/02/2020 בין פייפר שאיין סימן רישום N524AM לבין צסנה 172 סימן רישום 4X-CDK בשדה התעופה הרצליה
קרא עוד...פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה