מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתבטיחות טיסהסיכום בטיחותסיכום בטיחות - שנת עבודה 2008

סיכום בטיחות - שנת עבודה 2008

מאפיינים ומגמות עיקריות בבטיחות הטיסה בשנת 2008
  • בשנת 2008 דווח לחוקר הראשי במשרד התחבורה, על 954 אירועי בטיחות (988 דיווחים), לעומת 1,051 אירועי בטיחות בשנה הקודמת (1,112 דיווחים)
  • בשנת 2007 אירעו בישראל 33 תאונות כלי-טיס, לעומת 40 תאונות בשנה שקדמה לה
  • בתעופה המסחרית (הובלת נוסעים ומטען), לא ארעה כל תאונה ב-2008
  • בתעופה הכללית,  נשאר מספר התאונות זהה לשנה הקודמת - 10 תאונות
  • בתעופה הספורטיבית חלה ירידה במספר התאונות - 21 (13 תאונות אז"ם, שתי תאונות ממ"ג, 6 תאונות מצנחי רחיפה וגלישונים), לעומת 27 תאונות בשנה הקודמת (12 תאונות אז"ם, 14 תאונות מצנחים ותאונת דאון אחת)
  • למרות הירידה בכמות התאונות בתעופה הספורטיבית, שיעור התאונות במגזר תעופה זה, חורג בכל השוואה ביחס לתאונות התעופה הכללית. בולטות תאונות הרחיפה, ממ"גים, ומצנחים, שם "כמעט" - איש הישר בעיניו יעשה. (הפיקוח של רשות התעופה על מגזר תעופה זה,  הינו מזערי)
  • מספר הנפגעים בתאונות כלי-טיס למיניהם, בשנת 2008 עמד על 9 הרוגים לעומת 3 בשנה שקדמה לה. מספר הפצועים 9 , לעומת 15 בשנה הקודמת . בשנה זו נמחו 6 כלי טיס רשומים (בשנת 2007, נמחו 7 מטוסים ובשנת 2006, נמחו 6 מטוסים)
    הממוצע הרב-שנתי של נפגעים בתאונות טיס:
    בשנות ה- 80  -  2 נספים ו- 2 פצועים.
    בשנות ה- 90  -  4 נספים ו- 6 פצועים.
    בשנות  האלפיים (עד למועד פרסום הדו"ח)  -  4 נספים ו- 9 פצועים.
    המדד המרכזי המקובל ברחבי העולם לבחינת בטיחות הטיסה, הנו שיעור התאונות ל- 100,000 שעות טיסה. בשנת 2008  היה שיעורו 13.7 לעומת  17.3 בשנת 2007.
  • שיעור התאונות ללא מטוסי ספורט, עמד בשנת 2008 על 5.2 לעומת 5.9 בשנת 2007
  • ממוצע שיעור התאונות, ללא תאונות מטוסי הספורט (שאינן נכללות בדרך כלל במדד הכללי באיזה שהוא  מקום בעולם), בחישוב רב-שנתי, משנת 1980 ועד 2008, עומד על 6.2 והוא נמוך לעומת הממוצע הכלל עולמי, העומד על 7.8 תאונות בשנה, לכל 100,000 שעות טיסה.
    הערה: בהעדר נתונים עדכניים, הממוצע העולמי מתייחס לשנים 2007-1980.
  • בשנת 2008 בוצעו 239,744 שעות טיסה, לעומת 230,715 בשנת 2007, כאשר במטוסים להובלת נוסעים ומטען, נרשמה ירידה קלה של 1%, בתעופה הכללית עליה של 14% לערך, ובתעופה החקלאית עליה של 53% בביצוע שעות טיסה
  • על פי גישת הבטיחות חדשנית, נחקרות באופן מלא במשרד החוקר הראשי, גם תאונות קלות לכאורה וכן תקריות עם  פוטנציאל  בטיחותי מובהק
  • בשנת 2008 נפתחו תיקי חקירה ל - 58 אירועי בטיחות, בחלוקה הבאה: 37 תאונות, מהן ארבע תאונות שאירעו בחו"ל עם זיקה לישראל, 13 תקריות חמורות ו- 8 תקריות אחרות
  • הצגת הנתונים בדוח זה מתבססת על שלושה מרכיבים:
    א. הדיווח על תאונות ותקריות
    ב. פילוח התקריות
    ג. מידע על התאונות
  • בהעדר משאבים מתאימים, המידע המוצג בדו"ח הנתונים השנתי מתבסס על האירועים שדווחו למשרד החוקר הראשי, ללא השוואת הנתונים לקיים בעולם המפותח, ללא ניתוח מעמיק של הכיוונים והמגמות וללא ניתוח הלקחים והמשמעויות הנגזרים מהנתונים.
    בכוונת משרד החוקר הראשי לאתר מקורות,  על מנת לבצע ניתוח יישומי של המידע לצורך הפקת לקחים ומתן המלצות.

להורדת סיכום הבטיחות השנתי

עודכן לאחרונה: חמישי, 02 פברואר 2012 14:46

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 07 דצמבר 2017
הזדקרות והתרסקות בהמראה חוזרת (דוח 86-17)
מס' הודעה: 1212 | מידע על אירוע בטיחותי (תחקיר אישי) תיק תאונה מס' 86-17, לתאונה שארעה בתאריך 4.12.2017, לאז"מ מסוג זודיאק, שרישומו 4X-HKV במנחת ראשל"צ
קרא עוד...הזדקרות והתרסקות בהמראה חוזרת (דוח 86-17)
חמישי, 07 דצמבר 2017
הזדקרות והתרסקות בהמראה חוזרת (דוח 86-17)
מס' הודעה: 1212 | מידע על אירוע בטיחותי (תחקיר אישי) תיק תאונה מס' 86-17, לתאונה שארעה בתאריך 4.12.2017, לאז"מ מסוג זודיאק, שרישומו 4X-HKV במנחת ראשל"צ
קרא עוד...הזדקרות והתרסקות בהמראה חוזרת (דוח 86-17)
ראשון, 26 נובמבר 2017
השתבשות נחיתה בסיום צניחה חופשית ופציעה (דוח 83-17)
מס' הודעה: 1211 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 83-17, לתאונה שארעה בתאריך 25.11.2017, למצנח לצניחה חופשית, דגם SKYLARK באתר צניחה - שומרת
קרא עוד...השתבשות נחיתה בסיום צניחה חופשית ופציעה (דוח 83-17)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה