מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתאודות המשרד

משרד החוקר הראשי

משרד החוקר הראשימשרד החוקר הראשי הוא גוף ממלכתי, מעוגן בחוק הטיס התשע"א - 2011 ומופקד על ביצוע חקירות בטיחות, של תאונות ותקריות אוויר, בכל תחומי התעופה האזרחית בישראל ושל כלי-טיס ישראליים, במטרה למנוע תאונות בעתיד. המשרד הוא גוף עצמאי, בלתי תלוי ונטול סמכויות ניהוליות, המשמש כסמכות מקצועית מייעצת לנושא בטיחות הטיסה, בכל סוגי התעופה.

מודל משרד החוק הראשי הוא פרי ניסיונן של מדינות המערב, בראשן ארה"ב, אשר השכילו להבין כי השגת המטרה של בטיחות בתעופה מחייבת לקיים, לצד הגישה המשפטית, של אכיפה ומשמעת, גישה בטיחותית, של שינוי תרבות ותיקון נורמות לקויות.

נספח 13 לאמנת שיקגו 1944, שהיא אמנת התעופה הבינלאומית, מגדיר את נושא החקירה הבטיחותית.  האמנה, על נספחיה, אושררה ע"י מדינת ישראל ב- 1949. נספח 13 אומץ בשנת 1984 בתקנות הטיס ומאז אפריל 2011 הוא מופנם בחוק הטיס, התשע"א - 2011 (להלן" "חוק הטיס"). חוק הטיס מפרט את תפקידי החוקר הראשי, את סמכויותיו ודרך פעולתו. בסעיף 108 (ב) לחוק הטיס מוגדר, "במילוי תפקידיו יפעל החוקר הראשי בהתאם להוראות נספח 13 לאמנה, ככל שהן ישימות בישראל".

בראש המשרד עומד החוקר הראשי, הכפוף מנהלית לשר התחבורה ומתואם עם מנכ"ל המשרד.
בחקירותיו, פועל החוקר הראשי למען האינטרס של שלום הציבור והוא עצמאי ואין מעליו "זולת מרותו של הדין".

משרד החוקר הראשי מצוי בנתב"ג, בטרמינל 1 ליד שער "שלום".

עודכן לאחרונה: שלישי, 15 אוקטובר 2013 07:37

 

הודעות החוקר הראשי

שלישי, 18 יוני 2019
אובדן תקשורת והיעלמות כלי הטיס (48-19)
מס' הודעה: 1307 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 48-19, לתאונה שאירעה בתאריך 12/06/2019 לרחפן רב להב מסוג פנטום 4, סימן רישום 4X-XJD באזור קיבוץ גונן
קרא עוד...אובדן תקשורת והיעלמות כלי הטיס (48-19)
שני, 17 יוני 2019
עדכון להתראת בטיחות שפרסם החוקר הראשי בתאריך 13.6.2019
מס' הודעה: 1306 | העדכון כולל כבר את התראת הבטיחות הדחופה שפורסמה
קרא עוד...עדכון להתראת בטיחות שפרסם החוקר הראשי בתאריך 13.6.2019
חמישי, 13 יוני 2019
התראת בטיחות דחופה בעניין תדלוק מטוסים בדלק 95 אוקטן
מס' הודעה: 1305 | במהלך החודש האחרון אירעו מספר אירועים של אובדן כוח מנוע במטוסים ממנחת ראשון לציון, אשר תדלקו את מטוסיהם בדלק 95 אוקטן, בתחנת הדלק של המנחת. חקירת החוקר הראשי העלתה, כי אחת הסיבות העיקריות, ברוב המקרים, נגרמה, בסבירות גבוהה, כתוצאה מהתופעה של "נעילת אדים".
קרא עוד...התראת בטיחות דחופה בעניין תדלוק מטוסים בדלק 95 אוקטן
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה