מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתאודות המשרדקובץ הנחיות החוקר הראשי

קובץ הנחיות החוקר הראשי

החוקר הראשי נושא תפקיד סטטוטורי, ממונה על-ידי שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים והוא מופקד על ביצוע חקירות בטיחותיות בתחום התעופה.
תפקידי החוקר הראשי וסמכויותיו מעוגנים בפרק ז' של חוק הטיס, התשע"א - 2011  (להלן: "חוק הטיס") ובתקנות הטיס (חקירת תאונות ותקריות כלי טיס), התשמ"ד - 1984 (להלן: "תקנות החקירה"), בשינויים המחויבים מחקיקת חוק הטיס החדש.
נושאו של פרק ז' בחוק הטיס, "חקירת אירוע בטיחותי", נסמך ותואם, במידה רבה, את נספח 13 (Aircraft Accident and Incident Investigation) לאמנת שיקגו 1944 – אמנת התעופה האזרחית הבינלאומית שישראל אשררה בשנת 1949.
עפ"י החקיקה בישראל, אשר אימצה כללים והמלצות של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (להלן: ICAO - International Civil Aviation Organization), מוקנות לחוקר הראשי סמכויות שונות, פנים ארציות ובינלאומיות, בכל הנוגע למימוש מטרתה של החקירה הבטיחותית.
ההסדר שנקבע בחוק הטיס ביחס למעמדו, סמכויותיו ומילוי תפקידיו של החוקר הראשי הוא ייחודי בחקיקה הישראלית ויש בו הפנמה של התובנה הבינלאומית, כי אם אין מדובר באירוע בטיחותי שנעשה בכוונה וביודעין, תוך ביצוע עבירה, אזי החקירה הבטיחותית המקצועית מקבלת קדימות על פני החקירה המשפטית משמעתית.
מאחר שלשון החוק, פעמים רבות, יבשה וקצרה, מצא לנכון החוקר הראשי לרכז את הנחיותיו והבהרותיו לחקיקה, באסופה של הנחיות והבהרות תחת הכותרת: "קובץ הנחיות החוקר הראשי" (להלן: "הקובץ").
החוקר הראשי ממליץ, כי המפעילים יטמיעו את האמור בקובץ הנחיות זה כנספח בסע"ם, על מנת שהנחיות אלו יגיעו לכלל בעלי התפקידים בחברה.
למען הסר ספק, יודגש, כי אין הנאמר בקובץ לבטל חובה חקוקה בחוק הטיס או בתקנות החקירה, אלא כוונתו, להבהיר ולפרט, באופן ישים וברור יותר, את המתחייב בחוק ולעיתים אף להקל ביישומו , על מי שמתקיימת אצלו החובה.
הקובץ יעודכן מעת לעת באתר החוקר הראשי ותפורסמנה הודעות החוקר הראשי על עדכונים. בעתיד אפשר שהקובץ יצורף לפמ"ת.

קובץ הנחיות החוקר הראשי - מעודכן לתאריך 04/08/2016

עודכן לאחרונה: חמישי, 01 ספטמבר 2016 12:09

 

הודעות החוקר הראשי

ראשון, 23 יולי 2017
חקירת הגורם האנושי עפ"י מודל הגבינה השוויצרית (חקירת תאונות ותקריות אוויר)
מס' הודעה: 1193 | פרסום מאמר בנושא: "הגורם האנושי בתעופה", שנכתב ע"י החוקר גיל ארנון
קרא עוד...חקירת הגורם האנושי עפ"י מודל הגבינה השוויצרית (חקירת תאונות ותקריות אוויר)
ראשון, 23 יולי 2017
חקירת הגורם האנושי עפ"י מודל הגבינה השוויצרית (חקירת תאונות ותקריות אוויר)
מס' הודעה: 1193 | פרסום מאמר בנושא: "הגורם האנושי בתעופה", שנכתב ע"י החוקר גיל ארנון
קרא עוד...חקירת הגורם האנושי עפ"י מודל הגבינה השוויצרית (חקירת תאונות ותקריות אוויר)
רביעי, 19 יולי 2017
השתבשות נחיתה וירידה מסוף מסלול (41-17)
מס' הודעה: 1192 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 41-17, לתקרית שאירעה בתאריך 14/07/2017 למטוס מסוג טקסן שרישומו 4X-HLN.
קרא עוד...השתבשות נחיתה וירידה מסוף מסלול (41-17)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה