מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתאודות המשרדקובץ הנחיות החוקר הראשי

קובץ הנחיות החוקר הראשי

החוקר הראשי נושא תפקיד סטטוטורי, ממונה על-ידי שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים והוא מופקד על ביצוע חקירות בטיחותיות בתחום התעופה.
תפקידי החוקר הראשי וסמכויותיו מעוגנים בפרק ז' של חוק הטיס, התשע"א - 2011  (להלן: "חוק הטיס") ובתקנות הטיס (חקירת תאונות ותקריות כלי טיס), התשמ"ד - 1984 (להלן: "תקנות החקירה"), בשינויים המחויבים מחקיקת חוק הטיס החדש.
נושאו של פרק ז' בחוק הטיס, "חקירת אירוע בטיחותי", נסמך ותואם, במידה רבה, את נספח 13 (Aircraft Accident and Incident Investigation) לאמנת שיקגו 1944 – אמנת התעופה האזרחית הבינלאומית שישראל אשררה בשנת 1949.
עפ"י החקיקה בישראל, אשר אימצה כללים והמלצות של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (להלן: ICAO - International Civil Aviation Organization), מוקנות לחוקר הראשי סמכויות שונות, פנים ארציות ובינלאומיות, בכל הנוגע למימוש מטרתה של החקירה הבטיחותית.
ההסדר שנקבע בחוק הטיס ביחס למעמדו, סמכויותיו ומילוי תפקידיו של החוקר הראשי הוא ייחודי בחקיקה הישראלית ויש בו הפנמה של התובנה הבינלאומית, כי אם אין מדובר באירוע בטיחותי שנעשה בכוונה וביודעין, תוך ביצוע עבירה, אזי החקירה הבטיחותית המקצועית מקבלת קדימות על פני החקירה המשפטית משמעתית.
מאחר שלשון החוק, פעמים רבות, יבשה וקצרה, מצא לנכון החוקר הראשי לרכז את הנחיותיו והבהרותיו לחקיקה, באסופה של הנחיות והבהרות תחת הכותרת: "קובץ הנחיות החוקר הראשי" (להלן: "הקובץ").
החוקר הראשי ממליץ, כי המפעילים יטמיעו את האמור בקובץ הנחיות זה כנספח בסע"ם, על מנת שהנחיות אלו יגיעו לכלל בעלי התפקידים בחברה.
למען הסר ספק, יודגש, כי אין הנאמר בקובץ לבטל חובה חקוקה בחוק הטיס או בתקנות החקירה, אלא כוונתו, להבהיר ולפרט, באופן ישים וברור יותר, את המתחייב בחוק ולעיתים אף להקל ביישומו , על מי שמתקיימת אצלו החובה.
הקובץ יעודכן מעת לעת באתר החוקר הראשי ותפורסמנה הודעות החוקר הראשי על עדכונים. בעתיד אפשר שהקובץ יצורף לפמ"ת.

קובץ הנחיות החוקר הראשי - מעודכן לתאריך 04/08/2016

עודכן לאחרונה: חמישי, 01 ספטמבר 2016 12:09

 

הודעות החוקר הראשי

שני, 17 ספטמבר 2018
גמגום מנוע לאחר המראה וחזרה לנחיתה (דוח 88-18)
מס' הודעה: 1267 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 88-18. בתאריך 6.9.2018, ארעה תקרית לאז"מ מסוג TEXAN, שרישומו 4X-HLY באי רודוס
קרא עוד...גמגום מנוע לאחר המראה וחזרה לנחיתה (דוח 88-18)
ראשון, 16 ספטמבר 2018
כביית מנוע עקב אזילת דלק ונחיתה בשטח (91-18)
מס' הודעה: 1266 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 91-18, לתקרית שאירעה בתאריך 24/08/2018 לדאון ממונע, סימן רישום 4X-GMA ברמת הארבל.
קרא עוד...כביית מנוע עקב אזילת דלק ונחיתה בשטח (91-18)
ראשון, 16 ספטמבר 2018
טיסה ללא קשר רדיו והזנקת מטוסי קרב (דוח 90-18)
מס' הודעה: 1265 | מידע על אירוע בטיחותי 90-18. בתאריך 11.9.2018, ארעה תקרית לאז"מ מסוג NYNJA, סימן רישום 4X-OED באזור עוטף עזה
קרא עוד...טיסה ללא קשר רדיו והזנקת מטוסי קרב (דוח 90-18)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה