השתבשות המראה עקב אי הפסקת המראה בזמן (67-18)

מס' הודעה: 1242 | מידע על אירוע בטיחותי מספר 67-18, לתאונה שאירעה בתאריך 30/06/2018 למטוס מסוג ג'יירופלן שרישומו 4X-OAF בשטח הפעלה עין עירון

ביום שבת, בתאריך 30/06/2018, בשעה 9.20 לערך, ביצעתי ניסיון המראה, מ"שטח הפעלה" בשדות מושב עין עירון, יחד עם אשתי במטוס ג'יירופלן, מסוג טיטניום אקספלורר, שבבעלותי. משקל המטוס התקרב למשקל ההמראה המרבי, מכל דלק היה כמעט מלא ( 74 ליטר) ומשקל הנוסעים והדלק היה סביב 240 ק"ג, אך היה עדיין בתחום המותר ע"י יצרן המטוס. "שטח הפעלה" זה, הינו מסלול הבית שלי. אורכו סביב 300מטרים והוא נמצא בעלייה קלה לכיוון מערב. בהמשך המסלול, מטע עצי אבוקדו בגובה שסביב 5 מטר. בצדו הדרומי, לאורך 220 מטרים, מטע עצי רימונים המסתיים בשדה פתוח שאורכו 70 מטרים, לערך. בעת ההמראה נשבה במקום רוח מערבית קלה מאד והטמפרטורה עדיין לא הייתה חמה. תהליך המראה שבצעתי היה כדלקמן: סיבוב הרוטור ל - 230 סל"ד, משיכת הסטיק אחורה להתחלת תנועה ומיד דחיפה קדימה, לנקודה בה המטוס מפתח את התאוצה המהירה ביותר עד להגעה למהירות אוויר של 40-45 קשר. לאחר מכן שחררתי את הסטיק למצב נייטרלי והמטוס התנתק מהקרקע. לאחר כעשרים מטרים באוויר, המטוס שקע ונגע עם הגלגלים האחוריים במסלול ושוב התנתק (זו אינה תופעה חריגה או בעייתית, אך מהווה סימן ראשון למהירות נמוכה מידי ביחס למשקל). תוך כדי שמירת אף נמוך וניסיון לצבור מהירות אויר מספקת להתרוממות, עברתי את נקודת האל חזור במסלול והרגשתי שאין לי מהירות מספקת. למיטב זכרוני, מחוון מהירות האוויר הראה ערך שהתקרב ל- 45 קשרים. במקום לבטל את ההמראה, מידית, הפניתי את המטוס דרומה, לשדה הפתוח, ומיד הבנתי שעשיתי טעות. בעת שהתלבטתי, אם יש לי סיכוי להשלים את הפנייה ולבטל המראה בהמשך, כאשר הייתי בגובה נמוך ובפנייה שמאלית, במרחק שסביב 40 מטרים מהמסלול, המטוס איבד, לפתע, עילוי ובבת אחת שקע והתהפך לצד ימין. אשתי ואנוכי נחלצנו מהמטוס בכוחות עצמנו, עם פגיעות יבשות. לכלי הטיס נגרם נזק כבד אך בר תיקון.

קובץ להורדה