מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומיםהודעות החוקר הראשיהשתבשות נחיתה וביצוע לולאת קרקע (72-18)

השתבשות נחיתה וביצוע לולאת קרקע (72-18)

מס' הודעה: 1243 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 72-18, לתקרית שאירעה בתאריך 20/07/2018 למטוס מסוג סופר דריפטר שרישומו 4X-OAG, במנחת ראשל"צ

ביום שישי, בתאריך 20/07/2018 בבוקר, המראתי ממנחת ראשל"צ, עם טייס נוסף, במטוס הסופר דריפטר שבבעלותי, לטיסה צפונה. הטיסה התנהלה בנתיבי אז"מ, בנתיב כללי: מנחת ראשל"צ – מנחת עין ורד – מנחת שומרת וחזרה, עם הפסקות למנוחה והחלפת טייסים בעין ורד ובשומרת. אני הטסתי את המטוס בשני לגים: ראשל"צ - עין ורד ועין ורד – ראשל"צ והטייס השני הטיס בשני הלגים האחרים. בשעה 12:30 לערך, לאחר טיסה של 55 דקות ממנחת עין ורד, הגעתי לנחיתה במנחת ראשל"צ, עברתי מעל המסלול, זיהיתי עפ"י שק-הרוח, רוח דרום מערבית ונכנסתי להקפה לנחיתה על מסלול 18. עקב הרוח הצולבת, החלטתי לנחות עם 10 מעלות מדפים, בלבד. הגישה בפיינל הייתה תלולה, יחסית למה שאני מבצע, כרגיל, עם 20 מעלות מדפים, אלא שהפעם הייתה רוח משבית חזקה יחסית עם כיוונים משתנים. במעבר מעל ההאנגר הצפוני הרגשתי חיתחותים, אולם המשכתי בנחיתה וחציתי את סף מסלול 18 במהירות 60 מיי"ש. במהלך הגישה הסופית, המנוע היה בסרק ולפני ההצפה הוספתי מעט מנוע (טכניקה לה התרגלתי על מנת למנוע שקיעה מהירה). לקראת סיום ההצפה, העברתי את המצערת לסרק והמטוס שקע ונפל על המסלול מגובה של כחצי מטר וניתר חזרה לאוויר, תוך שסטה ימינה (הכניס אף לרוח). המשכתי בנחיתה בתפעול רגל שמאל מלאה, אולם גם תפעול הסטיק היה לשמאל. המטוס פנה בחריפות שמאלה, תוך הרמה חריפה של כנף ימין, נגיעה של קצה כנף שמאל במסלול, ביצוע לולאת קרקע, ירידה מהמסלול ובלימה סופית, בכיוון כללי 030. מאחר ובאותה העת היו מספר מטוסים בהקפה לנחיתה, פתחתי מנוע, פיניתי את המסלול והורדתי את המטוס להאנגר התחתון. צילמתי אותו ודיווחתי לחוקר הראשי. בשיחה עמו סוכם על פרסום האירוע כתחקיר אישי שאכתוב. לאחר מכן, בבדיקת נזקים התגלה, כי קצה הכנף השמאלית השתפשף במסלול. לא זוהתה פגיעה בכני הנסע או בגלגל הזנב.

קובץ להורדה
 

הודעות החוקר הראשי

שלישי, 09 אוקטובר 2018
נחיתה כבדה ונזק לכן הנסע (דוח 99-18)
מס' הודעה: 1273 | מידע על אירוע בטיחותי (תחקיר מפעיל) 99-18. בתאריך 27.9.2018, ארעה תאונה לדאון מסוג PW-5 סימן רישום 4X-GAM, במנחת מגידו.
קרא עוד...נחיתה כבדה ונזק לכן הנסע (דוח 99-18)
שני, 08 אוקטובר 2018
צבר אירועי התחממות דלק במטוסי בריסטל (עדכון 1 לדוח 64-18)
מס' הודעה: 1272 | מידע על אירועי בטיחות - עדכון 1 (הודעת עדכון מטעם החוקר הראשי), תיק תקריות מס' 64-18 בתאריכים 15-16.6.2018 ו - 22-23.6.2018, אירעו תקריות לאז"מ מסוג בריסטל.
קרא עוד...צבר אירועי התחממות דלק במטוסי בריסטל (עדכון 1 לדוח 64-18)
שני, 08 אוקטובר 2018
פגיעה בכבל הארקה של קו מתח עליון (96-18)
מס' הודעה: 1271 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 96-18, לתאונה שאירעה בתאריך 17/09/2018 לרחפן רב להב מסוג פנטום 4, באזור כוכב הירדן.
קרא עוד...פגיעה בכבל הארקה של קו מתח עליון (96-18)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה