מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומיםהודעות החוקר הראשיהשתבשות נחיתה וביצוע לולאת קרקע (72-18)

השתבשות נחיתה וביצוע לולאת קרקע (72-18)

מס' הודעה: 1243 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 72-18, לתקרית שאירעה בתאריך 20/07/2018 למטוס מסוג סופר דריפטר שרישומו 4X-OAG, במנחת ראשל"צ

ביום שישי, בתאריך 20/07/2018 בבוקר, המראתי ממנחת ראשל"צ, עם טייס נוסף, במטוס הסופר דריפטר שבבעלותי, לטיסה צפונה. הטיסה התנהלה בנתיבי אז"מ, בנתיב כללי: מנחת ראשל"צ – מנחת עין ורד – מנחת שומרת וחזרה, עם הפסקות למנוחה והחלפת טייסים בעין ורד ובשומרת. אני הטסתי את המטוס בשני לגים: ראשל"צ - עין ורד ועין ורד – ראשל"צ והטייס השני הטיס בשני הלגים האחרים. בשעה 12:30 לערך, לאחר טיסה של 55 דקות ממנחת עין ורד, הגעתי לנחיתה במנחת ראשל"צ, עברתי מעל המסלול, זיהיתי עפ"י שק-הרוח, רוח דרום מערבית ונכנסתי להקפה לנחיתה על מסלול 18. עקב הרוח הצולבת, החלטתי לנחות עם 10 מעלות מדפים, בלבד. הגישה בפיינל הייתה תלולה, יחסית למה שאני מבצע, כרגיל, עם 20 מעלות מדפים, אלא שהפעם הייתה רוח משבית חזקה יחסית עם כיוונים משתנים. במעבר מעל ההאנגר הצפוני הרגשתי חיתחותים, אולם המשכתי בנחיתה וחציתי את סף מסלול 18 במהירות 60 מיי"ש. במהלך הגישה הסופית, המנוע היה בסרק ולפני ההצפה הוספתי מעט מנוע (טכניקה לה התרגלתי על מנת למנוע שקיעה מהירה). לקראת סיום ההצפה, העברתי את המצערת לסרק והמטוס שקע ונפל על המסלול מגובה של כחצי מטר וניתר חזרה לאוויר, תוך שסטה ימינה (הכניס אף לרוח). המשכתי בנחיתה בתפעול רגל שמאל מלאה, אולם גם תפעול הסטיק היה לשמאל. המטוס פנה בחריפות שמאלה, תוך הרמה חריפה של כנף ימין, נגיעה של קצה כנף שמאל במסלול, ביצוע לולאת קרקע, ירידה מהמסלול ובלימה סופית, בכיוון כללי 030. מאחר ובאותה העת היו מספר מטוסים בהקפה לנחיתה, פתחתי מנוע, פיניתי את המסלול והורדתי את המטוס להאנגר התחתון. צילמתי אותו ודיווחתי לחוקר הראשי. בשיחה עמו סוכם על פרסום האירוע כתחקיר אישי שאכתוב. לאחר מכן, בבדיקת נזקים התגלה, כי קצה הכנף השמאלית השתפשף במסלול. לא זוהתה פגיעה בכני הנסע או בגלגל הזנב.

קובץ להורדה
 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 28 נובמבר 2019
בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
מס' הודעה: 1323 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני מס' 79-19, לתאונה שאירעה בתאריך 23/11/2019 למצנח ממונע רגלי, ליד לטרון
קרא עוד...בניסיון לחלוף מעל גשר הרכבת הסתחרר ופגע בקרקע (דוח 79-19)
רביעי, 27 נובמבר 2019
איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
מס' הודעה: 1324 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 78-19 לתאונה שארעה בתאריך 23.11.2019 למנצח ממונע גלגלי, במנחת עין ורד.
קרא עוד...איבוד שליטה לאחר התנעה והתנגשות בהאנגר (דוח 78-19)
רביעי, 13 נובמבר 2019
הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
מס' הודעה: 1322 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 76-19, לתאונה שארעה בתאריך 2.11.2019, לאווירון זעיר מסוג P92 מס' רישום 4X-HMY, בנחל צניפים
קרא עוד...הזדקרות בהקפה לפני נחיתה (דוח 76-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה