מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומיםהודעות החוקר הראשי"רובניסון" ממליצה להחליף את להבי מסוקי R22 ,R44 בדגמי להב חדשים

"רובניסון" ממליצה להחליף את להבי מסוקי R22 ,R44 בדגמי להב חדשים

יצרנית מסוקי "רובינסון "האמריקנית ממליצה להחליף את הלהבים וראש הרוטור במסוקי R22 ו-  R44 מתוצרתה, בדגמים חדשים. ההמלצה קיבלה קדימות בעקבות חקירה של משרד החוקר הראשי במשרד התחבורה, של התרסקות מסוקR44 , לפני כשנה בים מול נתניה, שבה מצאו מותם ארבעה אנשים.

בנובמבר 2009 התרסק מסוק "רובינסון"R44  מול חופי נתניה. בהתרסקות נהרגו ארבעה אנשים. כבר בשלבי החקירה הראשוניים, כאשר שרידי המסוק נמשו מן הים, התגבש בקרב החוקרים החשד בכשל טכני בלהב הראשי, שהיה שלב או גורם לתאונה. בתום החקירה הארוכה, שכללה פגישות עם נציגים של היצרן,, NTSB  ו- FAA ובדיקות מעבדה, הפך החשד למציאות.

התברר עוד, כי תאונות זהות של מסוקי "רובינסון" התרחשו במקומות שונים בעולם. אבל, יצרנית המסוק והרשויות האמריקניות NTSB – ו- FAAלא הבינו עד שהסתיימה החקירה בישראל, עד כמה הכשלים שנתגלו במקומות שונים בעולם חמורים וקטלניים.

"הם הניחו שהלהב לא מתפרק בבת אחת – אלא, מתחילות רעידות בגלל שמעטה הלהב מתקלף, או נוצרת הפרדה, או בועה במעטה, אבל עדיין יכול הטייס לבצע נחיתת חירום בשטח", מסביר עו"ד יצחק רז, חוקר תאונות ראשי במשרד התחבורה, "בחקירה הצלחנו להוכיח להם שיכול להיווצר כשל קטסטרופאלי מיידי, בפחות מסיבוב אחד של הרוטור. אנחנו מדברים על עשירית שנייה ומטה".

אורי דיין, סגן החוקר הראשי מדגיש, כי "הצלחנו להוכיח, כי ברגע שנוצר נתק בגלל שחיקה, או קורזיה, בין מעטה הלהב לבין קורת הלהב המרכזית, מתקלף המעטה באבחה אחת ויחד איתו עף מהקורה כל מבנה הכוורת של הלהב".

נציגי "רובינסון" והרשויות האמריקניות, שדווחו על ממצאי החקירה החמורים של החקירה הישראלית, הגיעו לישראל,  בדקו את כל הראיות והבינו, שכדי למנוע כשלי להב במסוקי "רובינסון" עליהם לנקוט צעדים נמרצים. בעקבות כך הם ממליצים עתה להחליף את הלהבים וראשי הרוטור בכל מסוקי "רובינסון" בעולם.
במקביל הפיקה חברת "רובינסון" סרטון מיוחד ובו הדרכה מדויקת כיצד לבדוק כל 100 שעות טיסה את להבי המסוקים, כדי לגלות שאין בהם כשל, שהוביל להתרסקות, כפי שאירע מול חופי נתניה.
 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 10 יולי 2019
התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
מס' הודעה: 1310 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 54-19, לתקרית שארעה בתאריך 1.7.2019, ל - BOEING 737-400 סימן רישום LZ-EBA, בשדה המראה - קלן, גרמניה (CGN/EDDK) בשדה הנחיתה - נתב"ג, ישראל (TLV/LLBG)
קרא עוד...התפרקות צמיג בעת ריצת המראה ונחיתת החירום (דוח 54-19)
רביעי, 03 יולי 2019
פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
מס' הודעה: 1309 | מידע על אירוע בטיחותי (הודעת החוקר הראשי) מס' 53-19 לתקרית שארעה בתאריך 29.6.2019, למצנח רחיפה ברכס נתניה
קרא עוד...פגיעה בעץ בנחיתה ונפילה על המדרכה (דוח 53-19)
ראשון, 23 יוני 2019
פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
מס' הודעה: 1308 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 52-19, לתקרית חמורה שאירעה בתאריך 19/06/2019 למטוס כיבוי אש, אייר טרקטור, סימן רישום 4X-AFA, באזור ליפתא.
קרא עוד...פגיעה בחוטי חשמל בעת כיבוי שריפה (52-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה