מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומיםהודעות החוקר הראשיכשל כן נסע ראשי בבואינג 747 מטען של חברת "אל על"

כשל כן נסע ראשי בבואינג 747 מטען של חברת "אל על"

בתאריך 01/02/2012, במהלך בדיקות טכניות, להכנת מטוס בואינג 747 (ג'מבו), דגם 400 מטען, לטיסה, גילה טכנאי ערני של חברת אל על, סדק גדול בראש כן הנסע הראשי הימני, הפנימי, של אותו המטוס. האירוע דווח מידית לחוקר הראשי אשר פתח בחקירה רשמית של התאונה.
המטוס קורקע מיד, עד להחלפת כן הנסע הסדוק ובדיקת המטוס לנזקים נלווים. ארבעה ימים לאחר הגילוי, שוחרר המטוס מצרכי חקירה, לצורך השלמת הבדיקות והשמשתו לטיסה.
מבדיקה ראשונית עולה, כי המטוס יוצר בשנת 1994. כן הנסע שכשל, שופץ במתקן שיפוץ בחו"ל, בשנים 2001 - 2002 והורכב במטוס בינואר 2003. המטוס נחכר על ידי חברת אל על, במאי 2010, מבנק אמריקאי והיה ככל הנראה, חלק מצי של חברת Singapore Airlines Cargo, מאז שנרכש ועד להחכרתו ע"י אל על.
החקירה הראשונית מלמדת, כי מדובר בכשל נדיר שדומה לו, בסוג המטוס וכן הנסע המעורבים, ארע, עד כמה שניתן לדעת, בשנת 2006, במטוס נוסעים של חברת התעופה הסינגפורית.
החוקר הראשי החליט להרחיב את צוות החקירה והוא צרף גורמים חיצוניים, כמו: רשות החקירה של ארה"ב (NTSB), רשות החקירה של סינגפור (AAIB). חברת ,Boeing חברת אל על, ומכון השיפוץ בחו"ל.
לאחר פרוק כן הנסע וחיתוך החלק הסדוק, התברר בבדיקת ראיה, כי מדובר בסדק ארוך
(כ – 60 ס"מ) שחלקו הראשון התפתח, במנגנון התעייפות, לאורך זמן ולא כתוצאה מעומס חד פעמי. פני השבר טרם נבדקו והסיבות והגורמים לסידוק אינם ברורים עדיין.
בשלב זה פני השבר טרם נבדקו, כך שהגורמים והסיבות להיווצרות הסדק, אינם ברורים דיים.
במהלך החקירה ייבחנו, בין השאר, גורמי כשל אפשריים, ובכללם: תכן כן הנסע, אופן תהליך ייצורו, תהליך ביצוע השיפוץ, תהליך ההרכבה במטוס וכן גורמים שונים היכולים לגרום לעייפות החומר או לכשל בו כתוצאה מתפעול המטוס.
 

הודעות החוקר הראשי

שלישי, 18 יוני 2019
אובדן תקשורת והיעלמות כלי הטיס (48-19)
מס' הודעה: 1307 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 48-19, לתאונה שאירעה בתאריך 12/06/2019 לרחפן רב להב מסוג פנטום 4, סימן רישום 4X-XJD באזור קיבוץ גונן
קרא עוד...אובדן תקשורת והיעלמות כלי הטיס (48-19)
שני, 17 יוני 2019
עדכון להתראת בטיחות שפרסם החוקר הראשי בתאריך 13.6.2019
מס' הודעה: 1306 | העדכון כולל כבר את התראת הבטיחות הדחופה שפורסמה
קרא עוד...עדכון להתראת בטיחות שפרסם החוקר הראשי בתאריך 13.6.2019
חמישי, 13 יוני 2019
התראת בטיחות דחופה בעניין תדלוק מטוסים בדלק 95 אוקטן
מס' הודעה: 1305 | במהלך החודש האחרון אירעו מספר אירועים של אובדן כוח מנוע במטוסים ממנחת ראשון לציון, אשר תדלקו את מטוסיהם בדלק 95 אוקטן, בתחנת הדלק של המנחת. חקירת החוקר הראשי העלתה, כי אחת הסיבות העיקריות, ברוב המקרים, נגרמה, בסבירות גבוהה, כתוצאה מהתופעה של "נעילת אדים".
קרא עוד...התראת בטיחות דחופה בעניין תדלוק מטוסים בדלק 95 אוקטן
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה