מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומיםהודעות החוקר הראשימרחף נפצע במהלך רחיפה (87-13), בתאריך 24/06/2013 באזור רחיפה נתניה

מרחף נפצע במהלך רחיפה (87-13), בתאריך 24/06/2013 באזור רחיפה נתניה

תקציר האירוע

מרחף עם ניסיון טיסה כולל של 200 שעות לערך (כולן על אותה החופה), יצא לטיסה עצמאית מעמדה שאינה מוכרזת, ממצוק שנמצא בצפון נתניה, ליד מלון ארבע העונות. במקום נשבה רוח - מערבית/דרום מערבית, עם משבים בעוצמה של 20 עד 25 קמ"ש. לאחר כחצי שעת רחיפה החליט המרחף לנסות להגיע לצוק הדרומי של נתניה. בניסיונו לעבור דרומה איבד גובה ועם התקרבו למבנה המעלית של חוף סירונית בנתניה, החליט לעבור מעליו. בשל מכשולים שונים שהיו בדרכו, על הקרקע, החליט המרחף לבצע סיבוב לאחור בניסיון לבוא לנחיתה ברחבה שלפני חוף סירונית.
עקב משבי רוח מכיוון דרום מערב, בחלפה על פני מכשול שנוצר מחפירה ומבניית חומת בטון, החופה נקלעה ל"רוטור", קרסה והמרחף נפל אל הקרקע ונפגע. למקום הוזעקו כוחות הצלה של מד"א שהגיעו לאחר כעשר דקות. המרחף פונה לבית החולים "לניאדו" לקבלת טיפול, ומשם פונה לבית החולים "מאיר" בכפר סבא, לצורך ניתוח קיבוע חוליה בעמוד שידרה תחתון.

מרחף במהלך רחיפה
מצנח רחיפה הינו כלי טיס בעל פרופיל אווירודינמי של כנף רכה, ותפעולו מושתת על שימוש בטרמיקות ושליטה מלאה של הטייס. טיסת הרכס הינה טיסה ייחודית שאינה מושתתת על טרמיקות, אלא על ניצול משב הרוח הפוגע בצוק הרכס ועולה כלפי מעלה - המצנח טס על רכיב משב זה ולא על טרמיקות שבהן החופה מסתובבת וצוברת גובה וממשיכה לטרמיקה הבאה.

לטיסת הרכס קיימים מאפיינים ייחודיים, שחובה על כל מרחף להכירם ובכלל זה: את התנאים הייחודיים הנובעים מתכסית השטח, עוצמת המשב וכיוונו. בתפעול רגיל המרחף חש פיזית את עוצמת המשב וכיוונו ובהתייחס למכשולים על הקרקע הנקרים בדרכו הוא שוקל כיצד יש להמשיך בטיסה - האם "להתלבש" על המשב ובאיזה כיוון לעבור את המכשול. שיקול לא מקצועי דיו של התנאים שהובהרו לעיל, יכול להכניס את המרחף "לפינה" שקשה מאוד יהיה לו להיחלץ ממנה, משום שבדרך כלל המרווחים שנותרים לטייס לקבל החלטות הינם "צפופים" למדי. כך שנותר לטייס פרק זמן של שניות על מנת לקבל החלטה נכונה.

ברור, כי ככול שרב ניסיונו של הטייס בביצוע טיסות רכס, כך גדל ניסיונו בביצוע היחלצות ממצבי חרום, הייחודיים לטיסת הרכס. הדבר נכון בדרך כלל כאשר מדובר בתפעול מרכס שמוכר היטב למרחף, ובהיכרותו את תכסית פני השטח, מכשולי הקרקע, וכן את השפעת כיוון ועוצמת המשב על תפעול המצנח במצבים דומים. כאשר מדובר באתר "חדש", גם מרחף וותיק יכול להיקלע להפתעות שלא הכירן מטיסות באתרי רכס אחרים.

במקרה הנדון, מדובר במרחף שזו לו הרחיפה הראשונה בנקודה האמורה, מבלי שהכיר את תנאי השטח החדשים שנוצרו במקום, עקב העבודות שמבוצעות בשטח. צוות החקירה בחן את תכסית פני הקרקע באזור האירוע, והסיק, כי בשלב מסוים נקלע הטייס למשב רוח גב-צד, בגובה נמוך יחסית לפני הקרקע ולמכשולים שנמצאים בה, בעת שניסה לאתר נקודת נחיתה.

בעשותו זאת, נקלע הטייס ל"רוטור" שנבע ממכשול קרקע במקום. עקב כך קרסה החופה בצידה הימני והזדקרה. גובה הטיסה שבו היה המצנח במצב זה, מנע אפשרות מהמרחף לבצע תמרון היחלצות נדרש, והוא נחבט בקרקע ונפגע. הבנה בסיסית של תאוריית "טיסת רכס", תכליתה לגרום לטייס להבין, כי נדרש פרק זמן מסוים על מנת לבצע את תמרון ההיחלצות, אם וכאשר הוא ייקלע למצב שמצריך זאת.

הפרסום מבוסס על בדיקה ראשונית או בדיקה שהופסקה והוא נועד לחיזוק מודעות הבטיחות אצל העוסקים בפעילות זו, או הקשורים בה.

 

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 19 פברואר 2020
פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
מס' הודעה: 1330 | דוח חקירה בטיחותית ראשונית (הפסקת חקירה) לתקרית שאירעה בתאריך 14/02/2020 בין פייפר שאיין סימן רישום N524AM לבין צסנה 172 סימן רישום 4X-CDK בשדה התעופה הרצליה
קרא עוד...פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה