מנתק מעגל חשמלי מנותק גרם לנחיתת גחון של בואינג 767 בווארשה

בגלל מנתק מעגל חשמלי (Circuit Breaker) שלא היה לחוץ,  נאלץ מטוס בואינג 767 של חברת "לוט" לבצע נחיתת גחון בווארשה. כך נכתב, בתחילת חודש ינואר 2011, בדוח בדיקה ראשוני, שפרסם משרד חקירת תאונות אוויר הפולני.

לדברי משרד החקירות הפולני, בזמן קיפול הגלגלים והמדפים, זמן קצר לאחר ההמראה ממסלול 04L, בנמל התעופה ניוארק, אירעה במטוס נזילה במערכת ההידראולית המרכזית (מערכת C),  שגרמה לנפילת לחץ במערכת. הצוות העביר מידע אודות הנזילה למרכז המבצעים של החברה בפולין, כאשר המטוס היה כבר בגובה של 3,850 רגל. בהתייעצות משותפת הוחלט להמשיך בטיסה.

כשהתקרב המטוס לווארשה, ניסה הצוות להוריד גלגלים באמצעים החלופיים, אבל ללא הצלחה - הגלגלים לא ירדו. מטוס צבאי, ששוגר לבדוק, בראיה, את מצב הגלגלים, דיווח כי הם במצב "מעלה". הצוות ניסה באמצעות תמרון G להוריד את הגלגלים, אך גם ניסיון זה לא צלח.

72 דקות שהה המטוס באזור וארשה והצוות לא הצליח לנעול את הגלגלים במצב "מטה". אחר שמלאי הדלק החל להיגמר, החליט הצוות לבצע נחיתת גחון, שאותה ביצע בהצלחה רבה.

כרבע שעה לאחר נחיתת הגחון הגיעו לזירת האירוע חוקרי התאונות הראשונים. הם גילו בלוח P6, כי מנתק המעגל החשמלי (Circuit Breaker), שמספרו C4249, השייך לפס הצבירה של המצבר (BUS BAT DISTR), קפץ החוצה למצב מנותק. לעומת זאת, מנתק המעגל ,שמספרו C4248, השייך למערכת החלופית של מנוע פתיחת כן הנסע (LANDING GEAR - ALTN EXT MOTOR), היה לחוץ פנימה במצב מחובר.

מצבו הפתוח של מנתק מעגל C4249, המגן על כמה מערכות, כולל המערכת החלופית לפתיחת כן הנסע, לא סומן ולא נרשם בשום מערכת של המטוס ולכן הצוות לא היה מודע לניתוק החשמלי שנוצר במערכת החלופית.

לאחר נחיתת הגחון הורם המטוס על מגבהים ומנתק המעגל C4249 נלחץ פנימה למצב מחובר. אז התאפשר, בהצלחה, להוריד את כן הנחיתה, באמצעות המערכת החלופית ולנעול אותו במצב "מטה". המטוס הורד על גלגליו ונגרר למוסך להמשך בדיקות.
ב-2 בנובמבר אותר מיקום הנזילה בצינור השייך למערכת ההידראולית המרכזית. הצינור הפגום פורק ונשלח לניתוח נוסף ל-NTSB

עודכן לאחרונה: שני, 19 דצמבר 2011 12:46