מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומיםאירועים בעולם10 עובדות על מכשירים אלקטרוניים ניידים ומטוסים

10 עובדות על מכשירים אלקטרוניים ניידים ומטוסים

מאמרים שפורסמו לאחרונה ודנו בשאלה למה מכשירים אלקטרוניים ניידים מוגבלים לשימוש בטיסה? הבהירו, כי המידע הזמין בנושא מסובך מאוד ושלמעשה "אנחנו פשוט לא יודעים". מסיבה זו בלבד נוקטות חברות התעופה משנה זהירות ומבקשות יפה מהנוסעים (ולפעמים לא כל כך יפה) לכבות את הגאדג'טים שלהם בזמן ההמראה והנחיתה.

להלן מה שידוע היום, או לפחות מה שהגיוני, על פי המידע המגיע ממקורות מהימנים, כולל ה-FAA:
  • פליטת תדרי רדיו מטלפונים סלולאריים, מחשבים ניידים ומכשירים אלקטרוניים נוספים יכולים להתרחש בכל התדרים שבשימוש תקשורת מטוסים, ומכשירי ניווט ומעקב. פליטות אלה עלולות לגרום לתנודות בקריאות הניווט, לעיוות מצגות הטיסה ולהפרעות בתקשורת התעבורה האווירית.
  •  פחות מסוכן זה לאפשר לנוסעים להשתמש במכשירים אלקטרוניים ניידים (למעט טלפונים סלולריים), בזמן שהמטוס משייט מעל  גובה 3,000 מטר (9,842 רגל), היות לטייסים יש יותר זמן לאבחן הפרעה אפשרית, מאשר יש להם בזמן המראה ונחיתה.
  • מכיוון שנוסעים מביאים מגוון של מוצרי אלקטרוניקה ניידים, המופעלים בהרבה מדינות, שבהן התפקוד מוזנח, לא יכול ה-FAA להבטיח שאף אחד מהמוצרים האלה לא יפריע למכשירי הטיסה. לכן מורה ה-FAA לחברות התעופה לאסור לחלוטין את השימוש בהם במשך השלבים הקריטיים של הטיסה.
  • FAA החל לאפשר לצוותי הטיסה להשתמש במחשבי לוח, כולל iPads , בתא בטייסים. זה לא מפתיע כמו שזה נשמע, היות שהצוותים משתמשים מאז שנות ה-90 המוקדמות במחשבים המכונים "שקיות טיסה אלקטרוניים (Electric Flight Bags )", המחליפים את הוראות ההפעלה של המטוס, הוראות הפעולה של הטייסים ותרשימי הניווט המודפסים.
  • מקליטי קול ניידים, מכשירי שמיעה, מכונות גילוח חשמליות וקוצבי לב, לא חייבים להיות מופסקים במשך הטיסה, מאחר והאותות שלהם לא מפריעים למערכות המטוס.
  • עבור גדג'ט מסויים שלא הוזכר במפורש בכללי ה-FAA, חייבת חברת התעופה להוכיח, כי המכשיר הזה לא מפריע לביצועי המטוס, לפני שהיא מאפשרת להעלותו למטוס.
  • ועדת התקשורת הפדראלית של ארה"ב - FCC - Federal Communications Commission, אסרה את השימוש בטיסה של 800 סוגי טלפונים סלולאריים מדגם MHz, מאז 1991, כדי למנוע מקווי התקשורת הסלולאריים להפריע למכשירי המטוס (לפני כן נאסרו הטלפונים הסלולאריים (הענקיים!!), היות והם לא התאימו לתא האחסון העילי, או לא נמצא מקום להניחם  בבטחה תחת מושבי הנוסעים).
  • ה-FCC  וה-FAA פעלו במשותף כדי לאסור על שימוש טלפונים סלולאריים במטוסים. גם עם הטלפון הסלולארי עומד בדרישות ה-FAA, חייבת חברת התעופה לקבל את אישור ה-FCC, כדי להעלותו לטיסה. כמו כן, אם ה-FCC מבטלת איסור שלה, דורש ה-FAA  מחברת התעופה להוכיח, כי שימוש בדגם הספציפי של הטלפון לא יפריע למערכות הניווט והתקשורת של כלי הטיס המסוים, שבו הוא יהיה בשימוש.
  • RTCA, קבוצת יעוץ פדראלית, הגיעה למסקנה, כי ה-FAA  חייב להמשיך לשמור על ההגבלות בטיסה שלו, לאחר שהקבוצה למדה על הפרעות אלקטרומגנטיות הנובעות מטלפונים סלולאריים וממשדרי Wi-Fi - Wireless Fidelity במחשבים ניידים מ-2003 ועד 2006. במקביל פרסמה RTCA הליכים מפורטים שלפיהם יוכלו חברות תעופה ויצרני מכשירים אלקטרוניים לעקוב ולאשר מכשירים כאלה לשימוש בטיסה, אם הם ירצו בכך.
  • חברות תעופה יכולות להציע שימוש בטיסה במכשירים עם Wi-Fi - Wireless Fidelity, בין המראה לנחיתה. FAA לא מגביל את השימוש בסקייפ, או תוכנה דומה אחרת.

עודכן לאחרונה: שלישי, 03 ינואר 2012 15:49

 

הודעות החוקר הראשי

חמישי, 07 דצמבר 2017
הזדקרות והתרסקות בהמראה חוזרת (דוח 86-17)
מס' הודעה: 1212 | מידע על אירוע בטיחותי (תחקיר אישי) תיק תאונה מס' 86-17, לתאונה שארעה בתאריך 4.12.2017, לאז"מ מסוג זודיאק, שרישומו 4X-HKV במנחת ראשל"צ
קרא עוד...הזדקרות והתרסקות בהמראה חוזרת (דוח 86-17)
חמישי, 07 דצמבר 2017
הזדקרות והתרסקות בהמראה חוזרת (דוח 86-17)
מס' הודעה: 1212 | מידע על אירוע בטיחותי (תחקיר אישי) תיק תאונה מס' 86-17, לתאונה שארעה בתאריך 4.12.2017, לאז"מ מסוג זודיאק, שרישומו 4X-HKV במנחת ראשל"צ
קרא עוד...הזדקרות והתרסקות בהמראה חוזרת (דוח 86-17)
ראשון, 26 נובמבר 2017
השתבשות נחיתה בסיום צניחה חופשית ופציעה (דוח 83-17)
מס' הודעה: 1211 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 83-17, לתאונה שארעה בתאריך 25.11.2017, למצנח לצניחה חופשית, דגם SKYLARK באתר צניחה - שומרת
קרא עוד...השתבשות נחיתה בסיום צניחה חופשית ופציעה (דוח 83-17)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה