מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:050-6212329
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומים

פרסומים

פרסומים בנושא בטיחות טיסה המפורסמים על ידי
משרד החוקר הראשי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים

FAA הוציא תקנות בטיחות צמיגים למטוסי לירג'ט

בעקבות תאונה קטלנית בגלל כשל צמיג, הוציא ה-FAA תקנות חדשות להבטחת לחץ האוויר בצמיגים ל-200 מטוסי מנהלים לירג'ט (Learjet).

ההנחיות החדשות של ה-FAA, שהוצאו ביום שלישי, 1 ביוני 2010, דורשות מהמפעילים בארה"ב לנהל בדיקות תכופות יותר של כן הנחיתה, במטוסים מדגם לירג'ט 60. לדברי FAA הצורך בצעדים החדשים נובע בגלל הסכנה הטמונה בצמיגי מטוסים אלה להתפרק בזמן המראה, "שיכול לגרום לכשלים במערכות המעצורים והפיכת סחב המנועים (Thrust reverser)". מפעילי מטוסים אלה יצטרכו מעתה לבדוק כל ארבעה ימים את לחץ האוויר בגלגלים. לעומת זאת דחה ה-FAA את המלצת חוקרי התאונה לבצע בדיקות אלה בכל בדיקה יומית.

בומברדיר, יצרן המטוס, שינה את תכנון דגמי המטוסים הנ"ל, כדי להבטיח שנזקים הנגרמים על ידי פיצוץ צמיג, לא ימנעו מהטייסים להפעיל את מערכת היפוך סחב המנועים.

 

 

המריא עם הגה כיוון נעול

מטוס נאבאהו, מדגם PA31 המריא ביום שישי, 28 במאי 2010, משדה התעופה הרצליה, עם הגה כיוון נעול. המטוס חזר ונחת בשלום. איש מבין שני הנוסעים לא נפגע. למטוס לא נגרמו נזקים.

תוך ריצת ההמראה, לפני הניתוק, חש הטייס קושי בתפעול הגה הכיוון, אך כיוון שהיה מהיר מדי לעצור את ההמראה, החליט להמריא, להקיף ולנחות. לאחר שהמטוס המריא, הבחין פקח הטיסה בסרט "הסר לפני טיסה" מתנופף מאחורי המטוס. הפקח דיווח על כך לטייס והוא חזר ונחת בשלום.
מאוחר יותר אישר הטייס, כי שכח להוריד את נועל הגה הכיוון.

המראה וטיסה עם נועל הגאים הינה מסוכנת. ה-PA31 הוא מטוס דו מנועי והשארת נועל הגה הכיוון עלולה להיות קריטית במצבים של כביית מנוע באוויר, או כשנדרש לבצע תמרון חריף ומיידי.

המקרה הועבר לחקירה.

 

הודו לטייסים: אל תשאפו לנחיתה נוחה במסלולים קצרים

כולנו אוהבים נחיתה חלקה כאשר המטוס גולש למסלול ללא חריקות וחבטות, כאשר הגלגלים נוגעים בקרקע והמטוס עוצר בהדרגה. לפעמים אנחנו מוחאים כפיים ומודים על כך לקברניט. ובכן, מתברר, כי סוג זה של נחיתה  יכול להיות בכמה מקרים להטוט מסוכן.

בצעד ראשון מאז התרסקות מטוס אייר אינדיה אקספרס, ב-22 במאי 2010 במאנגלור הפיק, בתחילת חודש יוני 2010, מינהל התעופה ההודי הוראה לטייסים - המורה להם, לא לשאוף לנחיתות רכות כאלה במסלולים קצרים, מחשש שמטוסם ירוץ מעבר לאורך המסלול.

לטייסים יש עניין בנחיתות רכות בגלל לחץ מנהליהם לבצע כמה שפחות נחיתות קשות, כדי לרצות בכך נוסעים מפונקים, והיות שחברות התעופה לא מעוניינות שיצא להן שם כחובטות אנשים במסלולים ומשאירים אותם פגועים בחוליות הצוואר. למרות זאת, מנכ"ל מינהל התעופה האזרחית ההודי אמר, כי הטייסים צריכים לשאוף לנחיתה בעוצמה בינונית הידועה כנכונה.

המינהל לא ציין במיוחד את התאונה של אייר אינדיה אקספרס בהודעתו, בטענה, כי החקירה עדיין לא הסתיימה.
 

בקאיי התהפך בעת ריצת המראה

מצנח ממונע גלגלי (ממ"ג), בקאיי, התהפך על צידו השמאלי, בעת ניסיון המראה, ביום ג', 11 במאי 2010, בחוות רונית.
עם הנפת המצנח התרומם הבקאיי כמה סנטימטרים מהקרקע, כשהמצנח נוטה שמאלה. הטייס הפחית את מספר סיבובי המנוע וחזר לקרקע. בבדיקה נוספת חשב שמצנח תקין, הגביר מחדש את סיבובי המנוע כדי להמריא. תוך כדי כך התרומם גלגל ימין והכלי התהפך לצד שמאל, והמשיך להיגרר על הקרקע עד שנעצר.

בתאונה התרסק הפרופלור, מיתרים הסתבכו במנוע וניזוקו קשה, וצלעות הבקאיי התעקמו. הטייס לא נפגע, למעט שפשוף שטחי ביותר.

המקרה הועבר לחקירה.

 
<< התחלה < קודם 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 הבא > סיום >>

דף 119 מתוך 120

הודעות החוקר הראשי

ראשון, 14 אפריל 2019
כביית מנוע לאחר הניתוק והזדקרות בנחיתת האונס (27-19)
מס' הודעה: 1299 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 27-19, לתאונה שאירעה בתאריך 11/04/2019 לאז"מ מסוג טקסן, סימן רישום 4X-HYN, במנחת ראשל"צ.
קרא עוד...כביית מנוע לאחר הניתוק והזדקרות בנחיתת האונס (27-19)
חמישי, 28 מרץ 2019
התנתקות חלקית באוויר של "בום" הריסוס (24-19)
מס' הודעה: 1298 | מידע על אירוע בטיחותי מספר 24-19, לתקרית שאירעה בתאריך 24/03/2019 למטוס ריסוס שרישומו 4X-AWS, באזור חפציבה.
קרא עוד...התנתקות חלקית באוויר של "בום" הריסוס (24-19)
ראשון, 17 מרץ 2019
פגיעה בקרקע (CFIT) בטיסה חקלאית (20-19)
מס' הודעה: 1297 | מידע על אירוע בטיחותי מס' 20-19 לתאונה שאירעה בתאריך 11/03/2019 למטוס ריסוס טורבו טראש, סימן רישום 4X-AFI, דרומית לקלחים.
קרא עוד...פגיעה בקרקע (CFIT) בטיסה חקלאית (20-19)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה