מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומים

פרסומים

פרסומים בנושא בטיחות טיסה המפורסמים על ידי
משרד החוקר הראשי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים

חודש לאחר התרסקות מטוס אייר אינדיה אקספרס ועדיין אין דוח

חודש לאחר התרסקות מטוס אייר אינדיה אקספרס ועדיין אין דוח

באמצע יוני 2010, כחודש לאחר ההתרסקות במנגלור של מטוס של אייר אינדיה אקספרס, שהיה בטיסה IX812, שבה נהרגו 158 נוסעים ואנשי צוות, נותרו עדיין כמה שאלות ללא מענה. משרד התעופה האזרחית ומינהל התעופה האזרחית (DGCA) אינם נלהבים לשחרר דוח תאונה ראשוני. לדברי טייס אוף אינדיה, זה מראה על חוסר שקיפות במערכת. העיתון סימן רשימה עם כמה שאלות ונושאים שחייבים לקבל עליהם תשובה:

  • מדוע להודו אין נוהג לשחרור דוח חקירה ראשוני אחרי התרסקות אווירית?
  • הקלטת מידע דיגיטלי מהטיסה (Flight Data Recorder - DFDR Digital) יכול להתקבל לאחר 15 יום והקלטת קולות מתא הטייס (CVR) יכול להתפענח בתוך כמה שעות. שניהם נמצאו כמה ימים לאחר ההתרסקות המנגלור. צוות החקירה בראשותו של מרשל באושן ניקלנס גוקהלה, יחקרו ויוציאו את הממצאים ב-31 באוגוסט. אבל, מקורות העיתון טוענים כי הוועדה דרשה הארכה ובקשתה התקבלה.
  • דוח חקירת התרסקות ששוחרר בהודו, היה על מטוס אלייאנס אייר פאטנה, שהתרסק ב-2000. הדוח שוחרר אחרי שלוש שנים, כשהרבה עמודים דיווחו והצהירו ששגיאת טייס הייתה הסיבה להתרסקות.
  • מדוע בצוות החקירה אין מומחה מיוחד על סוג המטוס שנחקר?
  • המטוס התרסק היה מסדרת 737 מהדור הבא (Next Generation). חקירת תאונה בחברת תעופה מתנהלת תמיד על ידי חיל האוויר ההודי, שאינו מכיר מטוסים אזרחיים. בצוות רק קפטן רון נגר הוא היחיד שיש לו ניסיון במטוסים אזרחיים. למדינה אין סוכנות עצמאית כמו ה-NTSB בארה"ב, או סוכנות חקירות התאונות בבריטניה.
  • מדוע בנמל מנגלור המכ"ם היחיד נשאר סגור?
  • מדוע נדרשו לרשויות נמל מנגלור 72 שעות לתחזוקת מונסון של המכ"ם, לעומת 12 שעות שנדרשו בנמלים אחרים?
  • מדוע כפרי ולא בקר טיסה, היה הראשון שדיווח למשטרה?

 

 

 

טייס שלח הודעת מסרון (SMS) וכמעט נחת עם כן נחיתה מכונס

טייס בחברת ג'טסטאר שלח SMS בטלפון זמן קצר מאוד לפני שנאלץ להפסיק את הליך הנחיתה בסינגפור, בגלל שהתברר, כי כן הנחיתה היה מכונס. כך נמסר ב-14 ביוני 2010.

המטוס מסוג A320-200, עם 167 נוסעים, היה כבר בגובה של 400 רגל מעל הקרקע כאשר הוא התקרב למסלול בנמל התעופה צ'אנג'י, ואז התברר, כי כן הנחיתה שלו מכונס, מה שחייב את הטייסים "ללכת סביב". מבדיקת החוקרים מתברר, כי הטייס שלח SMS בטלפון, פחות מדקה לפני שאולץ לנסוק במהירות ולהתרחק מהמסלול.

 

 

רגולאטורים אירופים מתכננים לאגור נתוני תאונות של טייסים ובקרים

רגולטורים אירופים מתכננים להאיץ מאמצים על מנת לאגור נתוני תאונות, שבהם מעורבים טייסים ובקרי תנועה תעופתית. זאת כדי להיענות לדרישות רשויות לקבל מידע נוסף על שגיאות מסוכנות בבטיחות התעופה. כך נמסר ב-11 ביוני 2010.

על דעת מומחי בטיחות, משדני צידי האוקיינוס, הרגולאטורים האירופים, בפיגור אחרי ה-FAA, אוספים נתונים על שגיאות רציניות, או צעדים מוטעים. בארה"ב טייסים, בקרים ומכונאים מתנדבים לדווח ישירות ל-FAA, אבל באירופה, שבה פיקוח התעופה מקוטע ב-25 רשויות לאומיות שונות, החלה רשות בטיחות התעופה האירופית (EASA) רק לפני שלוש שנים לאגור ולנתח את הנתונים. הדוחות מועברות היום לרגולאטורים הלאומיים והם אמורים להעביר את המידע המתקבל ל-EASA.

 

 

דיילת עזרה להנחית מטוס במקום קצין ראשון שחלה

דיילת, בעלת רשיון טיסה מסחרי, עזרה, בחודש יוני 2010, לקברניט מטוס אמריקן איירליינס, בטיסה 1612, לנחות בשיקאגו, לאחר שהקצין הראשון חלה בזמן הטיסה עם סימני שפעת ופונה לאחור לתא הנוסעים.

קצין ראשון, שסבל מסימפטומים דומים לשפעת ולא יכול היה להמשיך ולתפקד, פונה לאחור לתא הנוסעים. קברניט המטוס ביקש אז עזרה מכל נוסע המחזיק ברשיון טיסה. אחת מחמש הדיילות שהיו במטוס סיפרה לקברניט, כי היא מחזיקה ברישיון טיס מסחרי. הקברניט הסכים לקבלה, ומייד היא לקחה על עצמה את האחריות של הטייס הראשון בצורה חלקה – ביצעה קריאות בקשר והקריאה את הוראות רשימת התיוג (Checklist) לפני הנחיתה.

המטוס עם 225 נוסעים נחת בשלום בנמל התעופה או'הר בשיקאגו והטייס החולה נלקח לבית החולים.

 

 

 
<< התחלה < קודם 121 122 123 124 125 126 127 128 הבא > סיום >>

דף 123 מתוך 128

הודעות החוקר הראשי

שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
שני, 10 פברואר 2020
נחיתה כבדה, שבר ציר גלגל וירידה מהמסלול (9-20)
מס' הודעה: 1327 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) הפסקת חקירה לתאונה שאירעה בתאריך 28/1/2020 לאז"מ דריפטר שרישומו 4X-HFQ, במנחת עין ורד.
קרא עוד...נחיתה כבדה, שבר ציר גלגל וירידה מהמסלול (9-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה