מדינת ישראלדיווח טלפוני מיידי על תאונה או תקרית חמורה 24 שעות ביממה:
050-6212757
050-6212435
משרד החוקר הראשי
עמוד הביתפרסומים

פרסומים

פרסומים בנושא בטיחות טיסה המפורסמים על ידי
משרד החוקר הראשי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים

הודו לטייסים: אל תשאפו לנחיתה נוחה במסלולים קצרים

כולנו אוהבים נחיתה חלקה כאשר המטוס גולש למסלול ללא חריקות וחבטות, כאשר הגלגלים נוגעים בקרקע והמטוס עוצר בהדרגה. לפעמים אנחנו מוחאים כפיים ומודים על כך לקברניט. ובכן, מתברר, כי סוג זה של נחיתה  יכול להיות בכמה מקרים להטוט מסוכן.

בצעד ראשון מאז התרסקות מטוס אייר אינדיה אקספרס, ב-22 במאי 2010 במאנגלור הפיק, בתחילת חודש יוני 2010, מינהל התעופה ההודי הוראה לטייסים - המורה להם, לא לשאוף לנחיתות רכות כאלה במסלולים קצרים, מחשש שמטוסם ירוץ מעבר לאורך המסלול.

לטייסים יש עניין בנחיתות רכות בגלל לחץ מנהליהם לבצע כמה שפחות נחיתות קשות, כדי לרצות בכך נוסעים מפונקים, והיות שחברות התעופה לא מעוניינות שיצא להן שם כחובטות אנשים במסלולים ומשאירים אותם פגועים בחוליות הצוואר. למרות זאת, מנכ"ל מינהל התעופה האזרחית ההודי אמר, כי הטייסים צריכים לשאוף לנחיתה בעוצמה בינונית הידועה כנכונה.

המינהל לא ציין במיוחד את התאונה של אייר אינדיה אקספרס בהודעתו, בטענה, כי החקירה עדיין לא הסתיימה.
 

בקאיי התהפך בעת ריצת המראה

מצנח ממונע גלגלי (ממ"ג), בקאיי, התהפך על צידו השמאלי, בעת ניסיון המראה, ביום ג', 11 במאי 2010, בחוות רונית.
עם הנפת המצנח התרומם הבקאיי כמה סנטימטרים מהקרקע, כשהמצנח נוטה שמאלה. הטייס הפחית את מספר סיבובי המנוע וחזר לקרקע. בבדיקה נוספת חשב שמצנח תקין, הגביר מחדש את סיבובי המנוע כדי להמריא. תוך כדי כך התרומם גלגל ימין והכלי התהפך לצד שמאל, והמשיך להיגרר על הקרקע עד שנעצר.

בתאונה התרסק הפרופלור, מיתרים הסתבכו במנוע וניזוקו קשה, וצלעות הבקאיי התעקמו. הטייס לא נפגע, למעט שפשוף שטחי ביותר.

המקרה הועבר לחקירה.

 

הטייסים הפולנים התעלמו מ-8 אזהרות "משוך למעלה"

הטייסים הפולניים של מטוס TU-154 הנשיאותי, שהתרסק ברוסיה ביום שבת, 10 באפריל 2010, התעלמו משמונה אזהרות "משוך למעלה" (pull up), שהשמיעה מערכת התקרבות לקרקע (Terrain Awareness System) לפני שהמטוס התנגש בעצים והתרסק. כך מתברר מהקלטות תא הטייסים (CVR).

האזהרה הראשונה הושמעה 20 שניות לפני התאונה, מייד לאחר שהצוות שמע בכריזה, כי גובה המטוס הוא 100 מטר מעל הקרקע.

 

 

סיכום בטיחות - שנת עבודה 2008

מאפיינים ומגמות עיקריות בבטיחות הטיסה בשנת 2008
  • בשנת 2008 דווח לחוקר הראשי במשרד התחבורה, על 954 אירועי בטיחות (988 דיווחים), לעומת 1,051 אירועי בטיחות בשנה הקודמת (1,112 דיווחים)
  • בשנת 2007 אירעו בישראל 33 תאונות כלי-טיס, לעומת 40 תאונות בשנה שקדמה לה
  • בתעופה המסחרית (הובלת נוסעים ומטען), לא ארעה כל תאונה ב-2008
  • בתעופה הכללית,  נשאר מספר התאונות זהה לשנה הקודמת - 10 תאונות
  • בתעופה הספורטיבית חלה ירידה במספר התאונות - 21 (13 תאונות אז"ם, שתי תאונות ממ"ג, 6 תאונות מצנחי רחיפה וגלישונים), לעומת 27 תאונות בשנה הקודמת (12 תאונות אז"ם, 14 תאונות מצנחים ותאונת דאון אחת)
  • למרות הירידה בכמות התאונות בתעופה הספורטיבית, שיעור התאונות במגזר תעופה זה, חורג בכל השוואה ביחס לתאונות התעופה הכללית. בולטות תאונות הרחיפה, ממ"גים, ומצנחים, שם "כמעט" - איש הישר בעיניו יעשה. (הפיקוח של רשות התעופה על מגזר תעופה זה,  הינו מזערי)
  • מספר הנפגעים בתאונות כלי-טיס למיניהם, בשנת 2008 עמד על 9 הרוגים לעומת 3 בשנה שקדמה לה. מספר הפצועים 9 , לעומת 15 בשנה הקודמת . בשנה זו נמחו 6 כלי טיס רשומים (בשנת 2007, נמחו 7 מטוסים ובשנת 2006, נמחו 6 מטוסים)
    הממוצע הרב-שנתי של נפגעים בתאונות טיס:
    בשנות ה- 80  -  2 נספים ו- 2 פצועים.
    בשנות ה- 90  -  4 נספים ו- 6 פצועים.
    בשנות  האלפיים (עד למועד פרסום הדו"ח)  -  4 נספים ו- 9 פצועים.
    המדד המרכזי המקובל ברחבי העולם לבחינת בטיחות הטיסה, הנו שיעור התאונות ל- 100,000 שעות טיסה. בשנת 2008  היה שיעורו 13.7 לעומת  17.3 בשנת 2007.
  • שיעור התאונות ללא מטוסי ספורט, עמד בשנת 2008 על 5.2 לעומת 5.9 בשנת 2007
  • ממוצע שיעור התאונות, ללא תאונות מטוסי הספורט (שאינן נכללות בדרך כלל במדד הכללי באיזה שהוא  מקום בעולם), בחישוב רב-שנתי, משנת 1980 ועד 2008, עומד על 6.2 והוא נמוך לעומת הממוצע הכלל עולמי, העומד על 7.8 תאונות בשנה, לכל 100,000 שעות טיסה.
    הערה: בהעדר נתונים עדכניים, הממוצע העולמי מתייחס לשנים 2007-1980.
  • בשנת 2008 בוצעו 239,744 שעות טיסה, לעומת 230,715 בשנת 2007, כאשר במטוסים להובלת נוסעים ומטען, נרשמה ירידה קלה של 1%, בתעופה הכללית עליה של 14% לערך, ובתעופה החקלאית עליה של 53% בביצוע שעות טיסה
  • על פי גישת הבטיחות חדשנית, נחקרות באופן מלא במשרד החוקר הראשי, גם תאונות קלות לכאורה וכן תקריות עם  פוטנציאל  בטיחותי מובהק
  • בשנת 2008 נפתחו תיקי חקירה ל - 58 אירועי בטיחות, בחלוקה הבאה: 37 תאונות, מהן ארבע תאונות שאירעו בחו"ל עם זיקה לישראל, 13 תקריות חמורות ו- 8 תקריות אחרות
  • הצגת הנתונים בדוח זה מתבססת על שלושה מרכיבים:
    א. הדיווח על תאונות ותקריות
    ב. פילוח התקריות
    ג. מידע על התאונות
  • בהעדר משאבים מתאימים, המידע המוצג בדו"ח הנתונים השנתי מתבסס על האירועים שדווחו למשרד החוקר הראשי, ללא השוואת הנתונים לקיים בעולם המפותח, ללא ניתוח מעמיק של הכיוונים והמגמות וללא ניתוח הלקחים והמשמעויות הנגזרים מהנתונים.
    בכוונת משרד החוקר הראשי לאתר מקורות,  על מנת לבצע ניתוח יישומי של המידע לצורך הפקת לקחים ומתן המלצות.

להורדת סיכום הבטיחות השנתי

 
<< התחלה < קודם 121 122 123 124 125 126 127 128 129 הבא > סיום >>

דף 128 מתוך 129

הודעות החוקר הראשי

רביעי, 19 פברואר 2020
פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
מס' הודעה: 1330 | דוח חקירה בטיחותית ראשונית (הפסקת חקירה) לתקרית שאירעה בתאריך 14/02/2020 בין פייפר שאיין סימן רישום N524AM לבין צסנה 172 סימן רישום 4X-CDK בשדה התעופה הרצליה
קרא עוד...פגיעת כנף בהסעה בין פייפר שאיין לבין צסנה 172 (12-20)
שני, 10 פברואר 2020
ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
מס' הודעה: 1329 | דוח חקירה בטיחותית (ראשוני) לתקרית שאירעה בתאריך 3/2/2020 לצסנה 172 סימן רישום 4X-CGV בשדה התעופה חיפה
קרא עוד...ירידה ממסלול במהלך נחיתה (11-20)
שני, 10 פברואר 2020
פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
מס' הודעה: 1328 | דוח חקירה בטיחותית ראשוני (הפסקת חקירה) מס' 10-20, לתאונה שאירעה בתאריך 3/2/2020 פייפר PA-28-16, שרישומו 4X-DAD במנחת שדה תימן
קרא עוד...פגיעת כנף ימין במשאית במהלך הסעה (10-20)
לכל הודעות החוקר הראשי
למעלה